859
Eνα τοτέμ με πολύ χαρακτηριστικό ήχο | REUTERS/Henry Nicholls/File Photo

Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ τα έβαλε με τον μύθο της Harley-Davidson;

Σπύρος Σεραφείμ Σπύρος Σεραφείμ 27 Ιουνίου 2018, 12:47
Eνα τοτέμ με πολύ χαρακτηριστικό ήχο
|REUTERS/Henry Nicholls/File Photo

Γιατί ο Ντόναλντ Τραμπ τα έβαλε με τον μύθο της Harley-Davidson;

Σπύρος Σεραφείμ Σπύρος Σεραφείμ 27 Ιουνίου 2018, 12:47

Η κυβέρνηση Τραμπ, όπως έχει γίνει γνωστό, επέβαλε δασμούς στις εισαγωγές ευρωπαϊκού χάλυβα και αλουμινίου νωρίτερα αυτόν τον μήνα και, ως απάντηση, η Ευρωπαϊκή Ενωση άρχισε να επιβάλλει δασμούς ύψους 25% στις εισαγωγές μιας σειράς προϊόντων. Μεταξύ των οποίων και μοτοσικλέτες, όπως οι Harley.

Αντίστοιχα, η Harley Davidson ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι θα μεταφέρει την παραγωγή των μοτοσικλετών που προορίζονται για την ΕΕ από τις ΗΠΑ στις μονάδες της στο εξωτερικό και προέβλεψε ότι οι δασμοί θα επιβαρύνουν την εταιρεία με 90-100 εκατ. δολάρια τον χρόνο.

Επίσης, εξήγησε ότι τα αντίποινα της ΕΕ αυξάνουν κατά μέσο όρο το κόστος τής κάθε μοτοσκλέτας κατά 2.200 δολάρια, καθώς από τις 22 Ιουνίου οι δασμοί αυξήθηκαν στο 31% από μόλις 6%.

Επειτα από αυτή την ανακοίνωση περί… μετακόμισης της παραγωγής, ο πρόεδρος των ΗΠΑ εξαπέλυσε δριμεία επίθεση κατά της εταιρείας.

Συγκεκριμένα, ανέφερε -μέσω Twitter, εννοείται- ότι είναι «κατάπληκτος» διότι «η Harley-Davidson, από όλες τις εταιρείες, έγινε η πρώτη που κουνάει τη Λευκή Σημαία. «Έδωσα σκληρή μάχη για αυτούς (την εταιρεία) και αυτή δεν θέλει να πληρώνει δασμούς για να πουλάει (μοτοσικλέτες) στην ΕΕ».

«Οι δασμοί είναι απλά πρόσχημα από μέρους της Harley – κάντε υπομονή!», πρόσθεσε ο αμερικανός πρόεδρος και αυτό ακούστηκε απειλητικό. Και είναι.

Γιατί, όμως, τέτοια προεδρική εμμονή με αυτή την εταιρεία;

Μα, το όνομά της είναι απόλυτα συνυφασμένο με την αμερικανική ιστορία. Ιδρύθηκε το 1903 από τους Ουίλιαμ Χάρλεϊ και Αρθουρ Ντάβιντσον, στο Μιλγουόκι των ΗΠΑ – πρόκειται, δηλαδή, για ένα κλασικό αμερικανικό γέννημα-θρέμμα. Μηχανές της χρησιμοποιήθηκαν από τον αμερικανικό στρατό στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ ήταν μια από τις μπράντες που επιβίωσαν του Κραχ του 1929. Αργότερα, εξόπλισαν το ίδιο στράτευμα και στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο.

Αυτή η συμφωνία συνεργασίας με το Πεντάγωνο χρεώνεται στον Χάρλεϊ, ο οποίος κατάφερε να έρθει σε επαφή και να αναλάβει την κατασκευή 15.000 μοτοσικλετών για τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και 60.000 χιλιάδων για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πολλές από αυτές τις μοτοσικλέτες, αργότερα, χρησιμοποιήθηκαν από αμερικανικές δημόσιες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας – από Τροχαία και Ταχυδρομεία, μέχρι Πρώτες Βοήθειες και Επιχείρηση Ηλεκτρισμού. Καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών οι μηχανικοί της εταιρείας δεν σταμάτησαν ποτέ να εξελίσσουν τα μοντέλα τους, τα οποία έγιναν γνωστά μέσα από τις ταινίες και τους διάσημους οδηγούς τους. Οι Μάρλον Μπράντο, Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ, Ντένις Χόπερ, Πίτερ Φόντα, Ελβις Πρίσλεϊ και τόσοι άλλοι, έδωσαν αίγλη στις δερμάτινες σέλες αυτής της μοτοσικλέτας και, αντίστοιχα, πήραν από αυτήν περισσότερη λάμψη στην καριέρα τους και στις ζωές τους…

Πέραν των διασήμων, οι μηχανές της Harley-Davidson εκφράζουν την πεμπτουσία του αμερικανικού ονείρου για τον κάθε πολίτη των ΗΠΑ – και όχι μόνο. Αυτή η μάρκα διαθέτει φανατικούς οπαδούς ανά τον κόσμο και λόγω του τρόπου ζωής που επιλέγουν οι αναβάτες της, με μοναχικά ταξίδια σε ατελείωτους αυτοκινητόδρομους ή με παρέες δεκάδων ανθρώπων που μοιράζονται την ίδια λατρεία για το «σιδερένιο άλογο», που έλεγαν κι οι Ινδιάνοι όταν έβλεπαν Harley μπροστά τους. Ο χαρακτηριστικός, μοναδικός ήχος αυτής της μηχανής έχει γράψει το σάουντρακ πολλών ζωών, αναζητώντας την απόλυτη ελευθερία επάνω σε δύο ρόδες και έχει πλάσει χαρακτήρες αναβατών, έχει σκιαγραφήσει macho Easy Rider τύπους που αποτελούν τους μύστες της εν λόγω εταιρείας, η οποία, με όλες αυτές τις ιδιαίτερες λεπτομέρειές της, έχει δημιουργήσει τον δικό της μύθο.

Ο Ουίλιαμ Χάρλει πέθανε το 1943 και ο Αρθουρ Ντάβιντσον το 1950, έχοντας δημιουργήσει έναν κολοσσό με φανατικούς θαυμαστές σε όλο τον κόσμο και μια μοτοσικλέτα φετίχ, ένα τοτέμ με χαμηλό κέντρο βάρους. Πολλοί ισχυρίζονται ότι εάν δεν υπήρχαν αυτοί οι δύο τύποι, ίσως οι μοτοσικλέτες να ήταν πολύ διαφορετικές σήμερα. Σε κάθε περίπτωση, οι ΗΠΑ θα είχαν ένα σύμβολο λιγότερο στην κουλτούρα τους.

Γι΄ αυτό, λοιπόν, ο αμερικανός πρόεδρος τα έχει βάλει με τη Harley-Davidson. Η «φυγή» της από το αμερικανικό έδαφος βρίθει συμβολισμών, αυτή η φίρμα κουβαλά στα ρεζερβουάρ της ένα κομμάτι από τα ζωτικά όργανα των ΗΠΑ. Υπάρχουν κάποιοι άλλοι βέβαια που σημειώνουν πως το μόνο που ενδιαφέρει τον Τραμπ είναι τα χρήματα που θα χάσει η χώρα του και πως όλα τα υπόλοιπα είναι, απλώς, μέρος ατέρμονων συζητήσεων.

Το μόνο βέβαιο, μέχρι τώρα, είναι ότι η Harley-Davidson, κυρίαρχος παίκτης στην αμερικανική αγορά μοτοσικλετών, ανακοίνωσε ότι δεν θα μετακυλήσει τις όποιες αυξήσεις τιμών λιανικής ή χονδρικής στην ΕΕ. Μάλιστα, σε μία προσπάθεια να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή στα εργοστάσια εκτός ΗΠΑ μέσα στους επόμενους 18 μήνες, κάτι που οδηγεί σε μείωση της παραγωγής στα αμερικανικά εργοστάσια και, αντίστοιχα, σε αύξηση της ανεργίας εκεί. Την ίδια στιγμή, περίπου, το 16% των πωλήσεων της Harley γίνονται στην Ευρώπη, σε μια ανοδική πορεία η οποία σημειώνεται έντονα από το 2011 μέχρι σήμερα. Εκτός των ΗΠΑ η Harley Davidson διαθέτει μονάδες παραγωγής στη Βραζιλία, την Ταϊλάνδη, την Ινδία και την Αυστραλία.

Το πώς θα λήξει αυτή η κόντρα είναι κάτι που θα φανεί στην πορεία. Από τη μία, ο αμερικανός πρόεδρος έχει δείξει ότι είναι πεισματικά επίμονος σε αυτά που αποφασίζει, σαν κακομαθημένος πιτσιρικάς που θέλει να περάσει το δικό του.

Από την άλλη, η Harley-Davidson συνεχίζει να στέκει αγέρωχη, κουβαλώντας ιστορία στο τιμόνι της, συνεπής στις δηλώσεις ελευθερίας που έχουν γραφεί από τα λάστιχά της, επί έναν αιώνα, στους δρόμους του πλανήτη.

Και εάν θα έπρεπε να επιλέξουμε το μέρος κάποιου εκ των δύο, δίχως σκέψη επιλέγουμε το δικίνητο τέρας που βρυχάται όπως κανένα άλλο.