1834
Από τις κινητοποιήσεις των συμβασιούχων | Konstantinos Tsakalidis / SOOC

ΝΔ και Ποτάμι για την αλήθεια και τα ψέμματα με συμβασιούχους και σκουπίδια

Protagon Team Protagon Team 24 Ιουνίου 2017, 17:21
Από τις κινητοποιήσεις των συμβασιούχων
|Konstantinos Tsakalidis / SOOC

ΝΔ και Ποτάμι για την αλήθεια και τα ψέμματα με συμβασιούχους και σκουπίδια

Protagon Team Protagon Team 24 Ιουνίου 2017, 17:21

Δύο ενημερωτικά σημειώματα σχετικά με το ζήτημα των συμβασιούχων που έχει οδηγήσει στην απελπιστική κατάσταση με τα σκουπίδια στους δρόμους και εν μέσω των διαδικασιών εξεύρεσης λύσης στο «τρίγωνο» υπουργείου Εσωτερικών -ΚΕΔΕ – ΠΟΕ ΟΤΑ, εξέδωσαν νωρίς το απόγευμα ΝΔ και Ποτάμι, επιχειρώντας μία αναδρομή και συνολική προσέγγιση.

Ειδικότερα στο σημείωμα της ΝΔ με τίτλο «Αυτή είναι η αλήθεια για το πρόβλημα των σκουπιδιών» αναφέρονται τα εξής:

«Διαπιστώνουμε συνεχώς καθημερινά ότι η κυβέρνηση δεν διδάχθηκε τίποτε από τη μέχρι τώρα ανεύθυνη και αδιέξοδη πολιτική της στο θέμα των σκουπιδιών. Αγκυλωμένη στο λαϊκισμό και στην ιδεοληψία της επιχειρεί απ’ ό,τι βλέπουμε τα αδιέξοδα που δημιούργησε η ίδια να τα χρησιμοποιήσει ως άλλοθι για νέες πρωτοβουλίες εκτός συνταγματικού πλαισίου. Τα ψέματα πρέπει να τελειώνουν. Για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί υπάρχουν ευθύνες και δεδομένα που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν από κανέναν. Οι αλήθειες για ό,τι έχει συμβεί μέχρι τώρα και τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τα  εξής:

1.Το αδιέξοδο δημιουργήθηκε αποκλειστικά και μόνο από τις εσφαλμένες επιλογές και νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης ήδη από το 2015.

2. Όλες οι νομοθετικές παρεμβάσεις –συγκεκριμένα 3 παρατάσεις συμβάσεων- ήταν «κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης».

3. Η Νέα Δημοκρατία και σχεδόν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης αντέδρασαν από την πρώτη στιγμή στη Βουλή, ανέδειξαν την αντισυνταγματικότητα των παρατάσεων και τις καταψήφισαν.

4. Οι επίτροποι και τα κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου εδώ και ένα χρόνο περίπου δεν ενέκριναν τα εντάλματα πληρωμής. Συνεπώς η κυβέρνηση γνώριζε το πρόβλημα.

5. Εδώ και μήνες η κυβέρνηση δια των αρμοδίων υπουργών της δήλωνε ότι πρόθεση της είναι η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου.

6. Ενώ η απόφαση ομόφωνα κρίνει ότι δεν μπορεί να γίνει καμία παράταση των συμβάσεων η κυβέρνηση με απίστευτη προχειρότητα προκρίνει λύση η οποία ουσιαστικά θέλει να συνεχιστούν οι συμβάσεις αυτές οι παρατάσεις των οποίων έχουν κριθεί μη νόμιμες.

7. Επικαλείται λόγους έκτακτης ανάγκης και κινδύνους για τη δημόσια υγεία οι οποίοι οφείλονται σε δικές της ενέργειες και παραλείψεις.

8. Υπόσχονται ολοκλήρωση της προκήρυξης για μονίμους υπαλλήλους εντός 6-8 μηνών γνωρίζοντας πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να συμβεί.

9. Αναφέρονται σε πρόσληψη μόνιμου προσωπικού άνω των 6.000 εργαζομένων αλλά αποφεύγουν να μας ενημερώσουν για τα σχετικά αιτήματα των δήμων για προσλήψεις τα οποία είναι πολύ λιγότερα.

10. Αποφεύγουν να απαντήσουν για το τι θα γίνει με το μεγάλο αριθμό των δήμων της χώρας οι οποίοι έχουν εποχιακές ανάγκες καθώς είναι γνωστό ότι σε πολλά νησιά και παραθαλάσσιες περιοχές τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχει υπερδιπλάσιος αριθμός κατοίκων απ’ ότι τον υπόλοιπο χρόνο. Ένας τέτοιος δήμος που χρειάζεται έκτακτο προσωπικό για τους 3-4 μήνες τη θερινή περίοδο πως θα τους καλύψει για όλο το χρόνο;

11. Αποκλείουν από το δημόσιο διάλογο τη δυνατότητα παραχώρησης των υπηρεσιών καθαριότητας σε ιδιώτες. Η επιλογή αυτή όμως λειτουργεί χωρίς προβλήματα σε πολλούς δήμους της χώρας.

12. Υπάρχουν αντιφάσεις ανάμεσα σε κορυφαίους υπουργούς για το αν οι μόνιμες προσλήψεις στην καθαριότητα εντάσσονται ή όχι στον περιορισμό των προσλήψεων. Αποφεύγουν να απαντήσουν για τις δεσμεύσεις που έχουν υπογράψει με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα οι οποίες προβλέπουν μόνο 1.900 προσλήψεις στους ΟΤΑ για φέτος και καθόλου για τα έτη 2018-2019.

13. Δεν σέβονται το περιεχόμενο και το πνεύμα του άρθρου 102 του Συντάγματος για την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των δήμων καθώς, από τη στιγμή που η υπηρεσία καθαριότητας πληρώνεται ανταποδοτικά από τους ίδιους τους δημότες, θα έπρεπε ο κάθε δήμος να έχει και τη δυνατότητα της επιλογής του προσφορότερου μέσου για την αποκομιδή των σκουπιδιών.

14. Ακόμη και σήμερα κορυφαίοι υπουργοί επικαλούνται προσυνεννοήσεις με αρμόδια δικαστικά όργανα μη σεβόμενοι τη διάκριση των εξουσιών.

Ένα λάθος ποτέ δεν μπορεί να διορθωθεί με άλλο και η κυβέρνηση πρέπει να σταματήσει άμεσα αυτό τον δρόμο εκτός αν η επιλογή της είναι πράγματι η πλήρης κατάργηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου με σκοπό την εξυπηρέτηση των κομματικών της επιδιώξεων».

Σκληρή ανακοίνωση και από το Ποτάμι

Και το Ποτάμι με ανακοίνωση του Τομέα Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με τίτλο «7 αλήθειες και ψέματα για το θέμα των συμβασιούχων των ΟΤΑ» παρεμβαίνει στο φλέγον ζήτημα των συμβασιούχων και σημειώνει:

«1.Η απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά 6.183 συμβασιούχους σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών. Ο κ. Σκουρλέτης είχε δηλώσει στις 21/6 ότι οι συμβασιούχοι των οποίων οι συμβάσεις έχουν παραταθεί θα απολυθούν και στη θέση τους θα προσληφθούν με συμβάσεις δίμηνες και οκτάμηνες εκτός από 2.500 θέσεις στις οποίες θα τοποθετηθούν μόνιμοι. Ο υπουργός Εσωτερικών στις 22/6, μετά τη συνάντηση με την ΚΕΔΕ αναδίπλωσε εμφανώς, μιλώντας πάλι για πιθανές μετατροπές συμβάσεων σε αορίστου χρόνου. Σημειωτέον, ότι οι συνδικαλιστές κάνουν λόγο για 9.000-10.000 συμβασιούχους στους οποίους αφορά η απόφαση. Τα επίσημα στοιχεία της απογραφής δείχνουν ότι στο σύνολο του Δημοσίου -υπουργεία και ΟΤΑ εκτός από ΝΠΙΔ- υπηρετούσαν 68.972 συμβασιούχοι τον Δεκέμβριο 2016 και τον Μάρτιο 2017 είχαν αυξηθεί κατά 5.350 (ήταν 74.322). Γνωρίζει το υπουργείο να μας πει πόσοι από αυτούς απασχολούνται σε ΟΤΑ και πόσους αφορά η απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου; Αν είναι σωστά τα στοιχεία του κ. Σκουρλέτη, τότε οι εν λόγω συμβασιούχοι είναι πάνω από το 7% του συνολικού προσωπικού των Δήμων.

 2.Να σημειωθεί ότι οι προσλήψεις συμβασιούχων διενεργούνται εκτός ΑΣΕΠ. Το ΑΣΕΠ έρχεται μεταγενέστερα και κάνει δειγματοληπτικό έλεγχο νομιμότητας για τις προσλήψεις αυτές. Όπερ μεθερμηνευόμενον εστί ότι ο κάθε δήμαρχος μπορεί να προσλάβει όποιον θέλει, αρκεί να το έχει κάνει νόμιμα. Αλλά ακόμα κι έτσι, η πλειονότητα των περιπτώσεων προσλήψεων συμβασιούχων που έλεγξε το ΑΣΕΠ κατά το 2016, βρέθηκε να έχουν κάποια παρατυπία! Η απόφαση του ελεγκτικού λέει ρητά, ότι η μονιμοποίηση των ανθρώπων που προσλήφθηκαν εκτός ΑΣΕΠ, παραβιάζει την αρχή της ισότητας.

3.Το υπουργείο Εσωτερικών διαφωνεί με το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης ως προς το εάν αυτοί οι 2.500 μόνιμοι που έχουν ζητήσει οι Δήμοι να προσληφθούν, εμπίπτουν στον κανόνα 1/4 για το 2017 (και 1/3 για το 2018). Από τη μια, η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη ισχυρίζεται ότι εμπίπτουν στον κανόνα αυτό. Ο κ. Σκουρλέτης από την άλλη επικαλείται διάταξη του άρθρου 7 του νόμου 4368/2016 («Παράλληλο πρόγραμμα») σύμφωνα με την οποία εξαιρούνται από τον κανόνα 1/4 οι προσλήψεις σε υπηρεσίες των ΟΤΑ και των ΝΠΙΔ αυτών, οι οποίες αφορούν ανταποδοτική υπηρεσία. Άρα, λέει ο κ. Σκουρλέτης ότι εφόσον πληρώνουν οι δημότες τέλη καθαριότητας, οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, και βάσει του άρθρου 7 του Ν.4368/2012, εξαιρούνται του κανόνα που θέτει όριο στις προσλήψεις. Το ίδιο ισχύει επομένως και για συμβασιούχους σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς (αν πληρώνει κάποιος τροφεία για τον σταθμό), σε δημοτικά ωδεία κλπ. Πάντως, όταν κατατέθηκε η τροπολογία παράτασης των συμβάσεων τον Οκτώβριο 2016, η τροπολογία αυτή συνοδευόταν από έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία ανέφερε ρητά ότι η παράταση θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με το ποσό της αμοιβής τους, το οποίο να σημειωθεί ότι δεν προσδιοριζόταν καθώς το υπουργείο δεν είχε φροντίσει να προσκομίσει τα στοιχεία. Πάντως αν το ίδιο το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αποφαίνεται ότι οι αμοιβές τους βαραίνουν τον προϋπολογισμό, μάλλον το επιχείρημα του υπουργού Εσωτερικών ότι εξαιρούνται του κανόνα 1/4 για τις προσλήψεις, είναι έωλο.

 4.Η κυρία Γεροβασίλη είχε διαβιβάσει έγγραφο στη Βουλή τον Μάρτιο, που έλεγε ότι το 2017 μπορούν να γίνουν 7.097 προσλήψεις. Είχε, μάλιστα, τονίσει ότι θα δώσει προτεραιότητα στις παραγωγικές σχολές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Εσωτερικών (Σχολές της Αστυνομίας), Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, στον τομέα της Υγείας και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς της χώρας, κατανομή που -σύμφωνα με πληροφορίες- έχει ήδη προχωρήσει. Άρα, εφόσον τηρηθεί ο κανόνας 1 προς 4, προκειμένου να γίνουν οι 2.500 προσλήψεις στους δήμους, θα πρέπει να αλλάξει η κατανομή και να γίνουν περικοπές θέσεων από άλλους φορείς. Νομική βάση της απόφασης είναι το άρθρο 103 του Συντάγματος και το ΠΔ 164/2004. Το άρθρο 103 αναφέρει: «Νόμος ορίζει τους όρους, και τη χρονική διάρκεια των σχέσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου στο Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα -όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά- για την κάλυψη είτε οργανικών θέσεων και πέραν των προβλεπομένων στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 είτε πρόσκαιρων είτε απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών κατά το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2. Νόμος ορίζει επίσης τα καθήκοντα που μπορεί να ασκεί το προσωπικό του προηγούμενου εδαφίου. Απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού που υπάγεται στο πρώτο εδάφιο ή η μετατροπή των συμβάσεών του σε αορίστου χρόνου. Oι απαγορεύσεις της παραγράφου αυτής ισχύουν και ως προς τους απασχολουμένους με σύμβαση έργου».

5. Το πρόβλημα ξεκίνησε τον Οκτώβρη 2016, όπου σε άσχετο νομοσχέδιο (για την ίδρυση του ελληνικού ιδρύματος για την έρευνα και την καινοτομία) ο τότε αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Χριστόφορος Βερναρδάκης έφερε τροπολογία που παρέτεινε όλες τις συμβάσεις μέχρι τις 31.12.2017. Μάλιστα, σαν να μην έφτανε η παράταση των συμβάσεων με άσχετη τροπολογία, λίγα λεπτά πριν την ψηφοφορία έφερε ο κ. Βερναρδάκης «νομοτεχνική βελτίωση» με την οποία έσβησε από την τροπολογία τη φράση «λαμβανομένων υπόψη των διαθέσιμων πιστώσεων στους οικείους προϋπολογισμούς». Συνεπώς, και να ήθελε κάποιος Δήμος να αρνηθεί την ανανέωση των συμβάσεων επικαλούμενος έλλειψη πόρων, δεν μπορούσε να το κάνει. Το Ποτάμι είχε διαμαρτυρηθεί εντονότατα τότε στη Βουλή. Τώρα που ήρθε η ώρα της πληρωμής, λοιπόν, το κλιμάκιο ελέγχου του ελεγκτικού συνεδρίου πήγε να κάνει προληπτικό έλεγχο στα εντάλματα πληρωμής των ανθρώπων αυτών, και έθεσε το θέμα της αντισυνταγματικότητας της διάταξης κι έτσι το θέμα έφτασε στην ολομέλεια του ελεγκτικού συνεδρίου. Η ολομέλεια έκρινε ομόφωνα ότι η τροπολογία (πλέον το άρθρο 16 του Ν.4429/2016) είναι αντισυνταγματική.

6. Σε ό,τι αφορά την πληρωμή των δεδουλευμένων των συμβασιούχων: Το Ελεγκτικό έκρινε (κατά πλειοψηφία κι όχι ομόφωνα) ότι είναι αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 25 του Ν.4456/2017 που λέει ρητά ότι η αμοιβή των συμβασιούχων των οποίων οι συμβάσεις έχουν παραταθεί είναι σύννομη. Να σκεφτεί, δηλαδή, κανείς ότι τον Οκτώβρη 2016 πέρασαν διάταξη που παρέτεινε τις συμβάσεις συνολικά, αλλά ούτε οι ίδιοι δεν ήταν σίγουροι ότι η διάταξη αυτή δεν θα καταπέσει κι έτσι ήρθαν εκ νέου τον Μάρτιο 2017 και πέρασαν συγκεκριμένη διάταξη που προέβλεπε ότι πρέπει να πληρωθούν οι συμβασιούχοι που παρατάθηκαν οι συμβάσεις τους! Πάντως, υπάρχει νομολογία που προβλέπει ότι ακόμα κι αν μια σύμβαση είναι παράνομη, τα δεδουλευμένα πρέπει να πληρώνονται. Ενδεικτικά, παρατίθεται απόσπασμα από την απόφαση 275/2017 του ειρηνοδικείου Καβάλας: «Συμβάσεις διαδοχικές που καταρτίζονται και μεταξύ του ίδιου εργοδότη και του ίδιου εργαζόμενου με την ίδια ή παρεμφερή ειδικότητα και με τους ίδιους η παρεμφερείς όρους εργασίας, εφόσον μεταξύ των συμβάσεων αυτών μεσολαβεί χρονικό διάστημα μικρότερο των τριών μηνών είναι μεν άκυρες, ωστόσο, ο εργαζόμενος δικαιούται να λάβει τις αποδοχές του με βάση την, κατά τα άλλα άκυρη, σύμβαση εργασίας που συνήφθη.

7. Η συγκεκριμένη ιστορία των παρατάσεων των συμβάσεων ξεκινάει τον Απρίλιο 2013, που η τότε κυβέρνηση της ΝΔ περνάει διάταξη «σκούπα», σύμφωνα με την οποία παρατείνει τις συμβάσεις καθαριότητας σε ΔΟΥ και κτηματικές υπηρεσίες από τις 31.12.2012 που έληγαν, κατά ένα χρόνο ώστε να λήγουν στις 31.12.2013. Έκτοτε, υπήρξαν διαρκείς παρατάσεις, μέχρι και τον Μάιο 2015, οπότε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήρθε για να το «απογειώσει»: Πέρα από το γεγονός ότι παρέτεινε κι αυτή με τη σειρά της τη διάρκεια των συμβάσεων μέχρι 31.12.2015, επέκτεινε και το πεδίο εφαρμογής λέγοντας ότι η παράταση των συμβάσεων αφορά όλους τους εργαζόμενους στην καθαριότητα (κι όχι μόνο αυτούς των ΔΟΥ και των κτηματικών υπηρεσιών)! Οι παρατάσεις συνεχίστηκαν, βέβαια, και για το 2016 και για το 2017, οπότε και προέκυψε το θέμα με την απόφαση του Ελεγκτικού».

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...