Τετράποδα αξιοθέατα της ντροπής
Τετράποδα αξιοθέατα της ντροπής
Μπορεί μια γάτα να γίνει σημείο τουριστικού ενδιαφέροντος στο Google Maps; Στη σύγχρονη εποχή όλα μπορούν να εντοπιστούν από τον δορυφόρο και να βρεθούν στο οπτικό πεδίο ενός αχανούς κοινού που θέτει γελοίους στόχους για να θρέψει τη βλακεία, τον εγωισμό και το ανικανοποίητό του.
Chonkus Maximus, το όνομα μιας αδέσποτης γάτας που μετετράπη σε τουριστικό παραλογισμό αφού έγινε διάσημη στα κοινωνικά δίκτυα, απέκτησε το δικό της hashtag και προσέλκυσε σε μια παραθαλάσσια περιοχή των Χανίων ορδές ηλιθίων. Οι οποίοι δεν ήθελαν απλώς να τη δουν, ήθελαν να την προσεγγίσουν, να τη φωτογραφίσουν και να φωτογραφηθούν μαζί της, απλώς για να γίνουν μέρος του virality.
Το γατί βρέθηκε στο επίκεντρο μιας προσοχής που δεν τη λες ούτε καλοπροαίρετη ούτε διακριτική. Κρύβεται πίσω από την επίφαση μιας φιλοζωικής πρόθεσης που τα κίνητρά της είναι αλλοτριωμένα από ευτελή ένστικτα που διαμορφώνουν τις επιλογές μας.
Οι άνθρωποι που κίνησαν να βρουν το τετράποδο αξιοθέατο των Χανίων το είδαν ως πηγή περισσότερων likes. Και αυτό φάνηκε στον τρόπο που συμπεριφέρθηκαν. Στο γεγονός ότι το τάισαν ό,τι να ’ναι προκειμένου να παραμείνει ευτραφές, μιας και το βάρος του έχει γίνει αντικείμενο αστείων memes, αλλά και στον τρόπο που το προσέγγισαν για να αναρτήσουν μια εικόνα του στα προφίλ τους, με τους ίδιους δίπλα του. Αποτέλεσμα, ένα γατί φοβισμένο, που είδε την ηρεμία του να χάνεται επειδή κάποιοι τρελοί έφτασαν στα μέρη του και το ψάχνουν για μια ανάρτηση.
Τώρα πώς μπορείς να το αποκαλέσεις όλο αυτό; Εγώ θα το ονομάσω μια άλλου είδους κακοποίηση ζώου, μια έμμεση κακοποίηση, που δεν γίνεται αντιληπτή ως τέτοια, ακόμα και από όσους τη διαπράττουν. «Εγώ αγαπώ τα ζώα», θα σου πει ο άνθρωπος που βλέπει τον Chonkus Maximus να κρύβεται κάτω από τα αυτοκίνητα για να γλιτώσει από την εκνευριστική προσοχή που εισπράττει και δεν τον αφήνουν στην ησυχία του.
Η γάτα από τα Χανιά δεν είναι η μόνη που έχει υποστεί αυτού του είδους την κακοποίηση. Μια γύρα στο διαδίκτυο θα αποκαλύψει πολλά ακόμα ζωντανά που έχουν μπει στην τροχιά του τουρισμού ως αξιοθέατα και έχουν βασανιστεί από τις δήθεν καλές προθέσεις μας. Τώρα είναι ο Chonkus Maximus, πριν ήταν ο Τιτάνας της Ακρόπολης, ο Γκατσέτ σε ένα λιμάνι της Πολωνίας, και πάει λέγοντας. Και οι πελεκάνοι της Μυκόνου, και αυτοί θα έχουν τραβήξει τα πάνδεινα, να υποθέσω.
Ο κόσμος είναι γεμάτος ζώα-αξιοθέατα. Δεν είναι κλεισμένα σε κλουβιά, όπως οι αρκούδες στα πανηγύρια κάποτε, δεν περιφέρονται με λουριά και αλυσίδες, αλλά είναι δέσμια ενός κόσμου που βλέπει τα πάντα σαν σκηνικά αντικείμενα, τα οποία θα του φτιάξουν ινσταγκραμικές φωτογραφίες και αστεία βίντεο. Ολα, φυσικά, για να πάρει το χειροκρότημα από το κοινό. Ενα ακόμα και μετά πάει για το επόμενο.
Σε αυτό το χρηματιστήριο αναλώσιμου περιεχομένου, με πρωταγωνιστές επιδραστικούς και ψώνια, οι μετοχές των ζώων είναι δυνατές και κερδίζουν τον αλγόριθμο. Είναι πιο εύκολο να προσελκύσεις θεατές με ένα ζωάκι στο πλάνο, αυτή την οδηγία θα σου δώσουν και όσοι μελετούν την επιδραστικότητα στα κοινωνικά δίκτυα.
Ετσι, η ευαισθησία του σύγχρονου ανθρώπου-χρήστη απέναντι στα ζώα περνάει μέσα από τον εγωκεντρισμό και τη ματαιότητα της διαδικτυακής δόξας, η οποία τα κάνει όλα θέαμα. Ο ευσεβής πόθος του: στο δικό του βίντεο να σταματήσεις λίγο το σκρολ και να πατήσεις καρδούλες. Για να το καταφέρει μπορεί να ταξιδέψει ως τα Χανιά για να βρει μια γάτα. Μια φοβισμένη γάτα, που βλέπει τον «φιλόζωο» να την πλησιάζει και κρύβεται.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
