«Γιατί δεν πάτε με το Μετρό;»
«Γιατί δεν πάτε με το Μετρό;»
Η ερώτηση του τίτλου έγινε με φόντο τον Θερμαϊκό και ήταν μια λογική απορία στη συζήτηση μεταξύ φίλων Θεσσαλονικέων για το πώς θα πάνε εκείνη τη μέρα κάπου. Το Μετρό βόλευε και απόρησα γιατί το είχαν βγάλει από τις επιλογές μετακίνησής τους και προτιμούσαν να πάνε με ΙΧ ή ταξί.
Η απάντηση που πήρα, μεταξύ σοβαρού και αστείου, ήταν ότι το Μετρό θα ήταν μια καλή λύση αν δεν περίμεναν μισή ώρα για εισιτήρια σε μηχανήματα που άλλα δεν δέχονται κάρτα παρά μόνο μετρητά, άλλα δεν δίνουν ρέστα, άλλα δέχονται μόνο δεκάευρα και άλλα δεν λειτουργούν καθόλου. Μπορεί, βέβαια, να είναι δωρεάν η είσοδος, όπως γίνεται πολύ συχνά: «Επειδή υπάρχουν τόσα προβλήματα, ανοίγουν τις πόρτες κάθε τρεις και λίγο» είπε ο θεσσαλονικιός φίλος και όλοι γελάσαμε.
Αυτή θα μπορούσε να είναι μια υποκειμενική άποψη μιας παρέας που πίνει χαλαρά τον καφέ της και λέει και πράγματα που δεν απεικονίζουν ακριβώς μια κατάσταση. Οταν, όμως, διαβάζεις επίσημα στοιχεία που ακτινογραφούν την απόδοση του Μετρό της συμπρωτεύουσας τους πρώτους μήνες λειτουργίας του, καταλαβαίνεις ότι ο φίλος Σαλονικιός έχει δίκιο που τα λέει αυτά και κάνει και πλάκα. Κυρίως, κατανοείς τον δισταγμό του να κάνει το Μετρό της πόλης του πρώτη του επιλογή, ακόμα κι αν βολεύει και τον κατεβάζει ακριβώς εκεί που θέλει να πάει.
Πριν λίγες μέρες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε σε ανάρτηση ότι 1.329.089 άτομα πέρασαν τις πύλες του Μετρό Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο. Το παραπάνω νούμερο απέχει πολύ από τις αρχικές εκτιμήσεις, οι οποίες είχαν γίνει από τον υπουργό και πάλι, όταν το Μετρό άνοιξε τις πύλες του: «Εκτιμούμε ότι θα έχουμε 254.000 επιβάτες σε ημερήσια βάση, που σημαίνει 57.000 οχήματα λιγότερα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης» είχε αναφέρει ο κ. Σταϊκούρας τέλη Νοέμβρη.
Η μείωση της κίνησης στη Θεσσαλονίκη είναι ένα μεγάλο στοίχημα που συνδέεται άμεσα με την παρουσία του Μετρό. Βεβαίως, η εμπειρία και από την Αθήνα λέει ότι το Μετρό από μόνο του δεν σε σώζει από την κίνηση, γιατί η τελευταία εξαρτάται από το σύνολο των μέσων μαζικής μεταφοράς και το πόσες δυνατότητες σου δίνουν. Ο πολίτης δεν θα πάρει αμάξι μόνο όταν είναι απόλυτα σίγουρος ότι τα μέσα θα τον μεταφέρουν χωρίς απρόοπτα στον προορισμό του.
Τέτοια σιγουριά δεν έχει ο έλληνας πολίτης, και με το δίκιο του. Ως προς το Μετρό, όμως, νιώθει τη μεγαλύτερη σιγουριά. Θες να πας στο κέντρο της Αθήνας; Αφήνεις το αμάξι στον πλησιέστερο σταθμό και παίρνεις τον συρμό. Και αν εξαιρέσουμε την κοσμοσυρροή σε ώρες αιχμής, δεν έχεις κάτι άλλο να σε απασχολεί ως προς το μέσο.
Τα πρώτα στοιχεία για τη Θεσσαλονίκη δείχνουν ότι ο κάτοικός της δεν νιώθει ακριβώς έτσι. Ακόμα και τον Δεκέμβριο, έναν μήνα άκρως γιορτινό, όπου η κίνηση στην αγορά και ο τουρισμός αγγίζουν το πικ τους, το Μετρό μετέφερε κόσμο, αλλά όχι τόσο όσο θα μπορούσε. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι ήταν και μια περίοδος όπου όλοι το επισκέπτονταν από περιέργεια, θέλοντας να δούν από κοντά ένα Μετρό που όλοι λένε ότι είναι από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης.
Δεν το έχουν συνηθίσει οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης; Πιστεύω ότι μια τέτοια εξήγηση θα ήταν άτοπη για μια πόλη που περιμένει το Μετρό να φτιαχτεί επί πόσες δεκαετίες και βλέπει τους κεντρικούς οδικούς της άξονες να φρακάρουν από το μποτιλιάρισμα. Η λογική λέει ότι ο κάτοικος αυτής της πόλης θα χρησιμοποιήσει το νέο μέσο σε μεγάλο βαθμό για να εξυπηρετηθεί, από την πρώτη στιγμή κιόλας. Το γεγονός ότι οι εκτιμήσεις πέφτουν τόσο έξω σημαίνει ίσως ότι η εξυπηρέτηση απέτυχε να ικανοποιήσει τις προσδοκίες του κοινού, στην πράξη.
Τα δυσλειτουργικά εκδοτήρια είναι μόνο ένα μικρό μέρος του προβλήματος. Μετά έρχονται οι καθυστερήσεις σε συρμούς λόγω τεχνικών προβλημάτων, αλλά και οι εγκλωβισμοί επιβατών επί αρκετά λεπτά σε συρμούς, που σε μια περίπτωση κατέληξαν σε πεζοπορία μέσα στις σήραγγες μέχρι τον επόμενο σταθμό.
Οι ειδήσεις για τις δυσλειτουργίες του Μετρό Θεσσαλονίκης έρχονται η μία μετά την άλλη να επιβεβαιώσουν ότι υπάρχουν προβλήματα τα οποία δεν βοηθούν τον κάτοικο να εξοικειωθεί με το μέσο και να το χρησιμοποιήσει χωρίς σκέψη. Πολύ ωραίοι οι σταθμοί, είναι όντως από τους καλύτερους που θα δεις σε ευρωπαϊκό μετρό, αλλά αυτό δεν φτάνει. Η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού εναπόκειται στην αρμονική λειτουργία που πρέπει να έχει ένα μέσο μεταφοράς. Αλλιώς, το αυτοκίνητο σου παραμένει και πάλι η βασική λύση.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
