887
Αφισάκι φοιτητικής παράταξης στον πίνακα ανακοινώσεων σχολής του Πολυτεχνείου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης | Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Το Μνημόνιο, ο Γαβρόγλου και οι Ειδοί του Μαρτίου (2018)

Μάρνυ Παπαματθαίου Μάρνυ Παπαματθαίου 12 Δεκεμβρίου 2017, 11:09
Αφισάκι φοιτητικής παράταξης στον πίνακα ανακοινώσεων σχολής του Πολυτεχνείου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
|Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Το Μνημόνιο, ο Γαβρόγλου και οι Ειδοί του Μαρτίου (2018)

Μάρνυ Παπαματθαίου Μάρνυ Παπαματθαίου 12 Δεκεμβρίου 2017, 11:09

Τα ζητήματα που δημιουργούν εντάσεις και προβληματισμό στα θέματα της πρόσφατης «συμφωνίας» μας με τους Θεσμούς, η κυβέρνηση φαίνεται ότι τα  μετέθεσε για τον Μάρτιο του επόμενου έτους.

Έτσι, κρίνοντας από όσα περιλαμβάνει το αναθεωρημένο Μνημόνιο για την εκπαίδευση, εύκολα εικάζει κανείς ότι έκλεισε μια αξιολόγηση σήμερα, αλλά δύσκολα θα κλείσει τον Μάρτιο. Τον Μάρτιο να υποθέσουμε θα ζητηθεί και η γνώμη του ΔΝΤ. Και θα αφήσει έτσι το θέμα της αξιολόγησης των μάχιμων εκπαιδευτικών το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με μία νέα έκθεση του ΟΟΣΑ για την Παιδεία στην Ελλάδα που εκείνη την περίοδο θα παραδίδεται;

Δύσκολο. Αλλά σκέφτομαι και τον υπουργό Παιδείας. Ανίκανο ως σήμερα να φέρει μια αξιόπιστη λύση για ένα εξεταστικό σύστημα που τόσο διαφήμισε, με «μέτωπα» ανοικτά στην ανώτατη εκπαίδευση και μία «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ σε εξέλιξη, με την αξιοπιστία του να κοντεύει να μεταβληθεί στο ανέκδοτο της εκπαιδευτικής κοινότητας της χώρας… Πώς να διαχειριστεί επικοινωνιακά κάτι τέτοιο;

Δεν κινδυνολογώ, αλλά νομίζω ότι τον Μάρτιο του 2018, η λέξη «αξιολόγηση» θα στενοχωρήσει πολλούς.

Προς το παρόν, το υπουργείο Παιδείας μεταθέτει για το μέλλον! Και φορτώνεται αρκετούς νόμους μέχρι τον Μάρτιο με ένα ερώτημα και το τι γίνεται με τα ιδιωτικά σχολεία.

Οι Θεσμοί δεν παρεμβαίνουν προς το παρόν ανοικτά, αλλά εκφράζουν προβληματισμούς για το νόμο του υπουργείου Παιδείας στα ιδιωτικά σχολεία και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών τους. Αναφέρονται δε σε αξιολόγηση του σχετικού νόμου και πιθανές τροποποιήσεις του. Και κάνουν λόγο και για την ανάγκη αξιοποίησης της περιουσίας των πανεπιστημίων.

Για το θέμα των ιδιωτικών σχολείων αναφέρουν ότι «το πλαίσιο απολύσεων που θεσπίστηκε με τον νόμο περί ιδιωτικής εκπαίδευσης (Νόμος 4472/2017) θα αξιολογηθεί έως τον Μάρτιο του 2018 και, εφόσον απαιτείται, θα γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις να συμφωνηθεί με τα θεσμικά όργανα και να νομοθετηθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2018 και να τεθεί σε εφαρμογή για το σχολείο το έτος 2018-19».

Όπως αναφέρεται  συγκεκριμένα στο επίσημο κείμενο που δημοσιεύθηκε:

– Η Ελλάδα θα πρέπει να εκσυγχρονίσει ακόμη περισσότερο το εκπαιδευτικό της σύστημα σε όλα τα επίπεδα για να πετύχει βελτίωση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ισότητα. Οι Αρχές θα έχουν στα χέρια τους τις συστάσεις της νέας έκθεσης του ΟΟΣΑ για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μέσω ενός συγκεκριμένου σχεδίου δράσης μέχρι τον Μάιο του 2018. Μια προκαταρκτική έκθεση δημοσιεύθηκε από τον ΟΟΣΑ τον Ιούλιο του 2017, ένα σχέδιο έκθεσης που θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιανουάριο του 2018 και την τελική έκθεση έως τον Απρίλιο του 2018.

– Σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα, οι Αρχές θα πρέπει, μέχρι το Μάρτιο του 2018:

i) να εγκρίνουν νομοθετικά μέτρα σχετικά με τους μελλοντικούς διορισμούς και την αξιολόγηση των διευθυντών των σχολείων με στόχο να εξασφαλιστεί μία αποπολιτικοποιημένη, διαφανής και αξιοκρατική διαδικασία συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής του AΣΕΠ στις αρμόδιες επιτροπές και την αναβάθμιση του ρόλου τους μέσα στις σχολικές μονάδες και προσδιορίζοντας τις προοπτικές σταδιοδρομίας τους

(ii) να εγκρίνουν νόμο για την αναβάθμιση των φορέων που είναι υπεύθυνοι για τις αξιολογήσεις και

(iii) να εγκρίνουν νόμο για την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης, της σχολικής αυτοαξιολόγησης και της ορθολογικής χρήσης των πόρων.

– Μέχρι το Μάιο του 2018 θα πρέπει να υιοθετηθεί μια στρατηγική για την αρχική και συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι Αρχές θα συμφωνήσουν με τα θεσμικά όργανα για το τι πρέπει να περιμένουν σε επίπεδο δημοσιονομικό από την οργάνωση της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα τέλη για μεταπτυχιακές σπουδές, τις υπηρεσίες σε τρίτους και άλλους καθώς και την εκμετάλλευση της πανεπιστημιακής περιουσίας.

– Οι Αρχές θα κάνουν «βήματα μπροστά» στα θέματα που αφορούν τη σύγκλιση με τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ όσον αφορά τον αριθμό των ωρών διδασκαλίας ανά μέλος του προσωπικού και οι αναλογίες των μαθητών ανά τάξη και τις αναλογίες μαθητών ανά δάσκαλο.

– Ως επόμενο βήμα και ως προαπαιτούμενη δράση, οι Αρχές θα υιοθετήσουν νομοθεσία για:

i) την υποχρεωτική παρουσία των εκπαιδευτικών στα σχολεία έως 30 ώρες την εβδομάδα

ii) το τα κριτήρια και το χρονοδιάγραμμα για τη συγχώνευση των σχολικών μονάδων από το σχολικό έτος 2018-2019 και

iii) τον αποκλεισμό της ώρας του γεύματος από τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών. Οι Αρχές μαζί με τον ΟΟΣΑ θα επανεξετάσουν όλους τους σχετικούς δείκτες, συμπεριλαμβανομένων των τελευταίων στοιχείων μέχρι τον Απρίλιο του 2018.

– Το πλαίσιο απολύσεων που θεσπίστηκε με τον νόμο περί ιδιωτικής εκπαίδευσης 56 του Νόμου 4472/2017 θα αξιολογηθεί έως τον Μάρτιο του 2018 και, εφόσον απαιτείται, θα γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις να συμφωνηθεί με τα θεσμικά όργανα και να νομοθετηθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2018 και να τεθεί σε εφαρμογή για το σχολείο το έτος 2018-19.


* Σημείωση

Αι Ειδοί του Μαρτίου έπεφταν στις 15 του μηνός, σύμφωνα με το ρωμαϊκό ημερολόγιο. Δεν θα γινόταν διάσημη η φράση αν δεν είχε δολοφονηθεί ο Καίσαρας. Ήταν το 44 π.Χ . Ένας μάντης τον είχε προειδοποιήσει να φυλάγεται γιατί στις Είδους του Μαρτίου θα περάσει μεγάλο κίνδυνο. Όταν έφθασε εκείνη η μέρα, ο Καίσαρας συνάντησε το μάντη καθώς πήγαινε στη Σύγκλητο. «Έφθασαν οι Ειδοί» του είπε πειραχτικά ο Καίσαρας εννοώντας ότι δεν έπαθε τίποτα. «Ναι, άλλα δεν πέρασαν» του απάντησε ο μάντης. Και μπήκαν στη Σύγκλητο. Μέσα στη Σύγκλητο ένας σοφιστής από την Κνίδο, ο Αρτεμίδωρος που έκανε παρέα με τον Βρούτο και ήξερε τι θα ακολουθήσει, πήγε να δώσει στον Καίσαρα ένα κύλινδρο όπου είχε γράψει τα καθέκαστα. «Διάβασε τον Καίσαρα, μοναχός σου και γρήγορα» του είπε, «γράφει σπουδαία πράγματα που σε ενδιαφέρουν». Άλλα το πλήθος που περιστοιχιζόταν στον Καίσαρα δεν τον άφησε, το εμπόδισε να το διαβάσει. Η συνέχεια γνωστή…