606
Το μότο «περνάμε καλά και το δείχνουμε» κυριαρχεί στο Instagram | shutterstock

Η δυναστεία του Instagram

Παναγιώτης - Ραφαήλ Γαβρίλης 22 Αυγούστου 2018, 19:00
Το μότο «περνάμε καλά και το δείχνουμε» κυριαρχεί στο Instagram
|shutterstock

Η δυναστεία του Instagram

Παναγιώτης - Ραφαήλ Γαβρίλης 22 Αυγούστου 2018, 19:00

Συχνά στο μάθημα της ιστορίας δυσκολευόμουν να αποδεχτώ την έννοια της αφορμής ενός πολέμου. Αδυνατούσα να κατανοήσω το λόγο  για τον οποίο οι επιτιθέμενες δυνάμεις δε λάμβαναν δράση με βάση ένα από τα αίτια που υφίσταντο, αλλά  περίμεναν μια ποταπή, έως και γελοία, αφορμή για την απαρχή των εχθροπραξιών. Παρ’όλα αυτά σήμερα κινητοποιούμαι και γράφω αυτές τις λίγες γραμμές, λόγω ενός προσωπικού μου περιστατικού και όχι βασιζόμενος στην πληθώρα ενοχλητικών καταστάσεων που έχω παρατηρήσει στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ)και πολλώ δε μάλλον στο Instagram.

Η εναντίωση μου στα ΜΚΔ δεν είναι καθολική, ούτε είμαι αγνώμων ως προς τα οφέλη που αυτά έχουν επιφέρει στη ζωή μας. Η βασική μου διαφωνία έγκειται στον τρόπο χειρισμού τους, στη φθορά που προκαλούν στην νεανική ψυχή  και στα λανθασμένα πρότυπα που προβάλλουν  στην κοινωνία.

Το περιστατικό που με συντάραξε συνέβη σε ένα κέντρο διασκέδασης στο οποίο εμφανιζόταν ένας γνωστός λαϊκός τραγουδιστής, τον οποίο επέλεξα με την παρέα μου για να διασκεδάσουμε. Το γεγονός πως μόλις καθίσαμε οι συνδαιτυμόνες μου ζήτησαν τον κωδικό του ασύρματου δικτύου με προβλημάτισε μεν λόγω του χώρου, αλλά το είχα συνηθίσει. Επιπρόσθετα η παρατήρηση πως τα φλας των κινητών έλαμπαν πιο φωτεινά από αυτά των φώτων του μαγαζιού δε με ξένισε. Νέοι και νέες -σπανιότερα μεγαλύτεροι σε ηλικία- απαθανατίζουν στιγμές με τον αγαπημένο τους τραγουδιστή στο κινητό τους, όρθιοι και με τα μάτια στην οθόνη, αντί να απολαμβάνουν τις στιγμές.

Αυτό που με σόκαρε συνέβη λίγο αργότερα, όταν ένας από τους συνδαιτυμόνες μου, ενοχλήθηκε που το ασύρματο δίκτυο εντός του μαγαζιού ήταν ασταθές, οπότε αποφάσισε να βγει από το μαγαζί  ώστε να ανεβάσει άμεσα όσα είχε καταγράψει με το κινητό του στο Instagram.Έχοντας πληρώσει για να απολαύσει έναν καλλιτέχνη, προτίμησε να βγει από το μαγαζί όσο αυτός συνέχιζε κανονικά να τραγουδά  ώστε να κοινωνήσει στους ακολούθους του όσα έζησε. Είναι άραγε αυτή ενδεδειγμένη συμπεριφορά διασκέδασης και απόλαυσης μουσικών ασμάτων ζωντανά; Μήπως όλοι μας επιθυμούμε να δείξουμε πως διασκεδάζουμε και ζούμε στιγμές ευτυχίας παρά να τις απολαύσουμε ολιστικά και ιδιωτικά;

Παρά την αρχική μου αντίδραση η συμπεριφορά αυτή είναι πλήρως εναρμονισμένη με το γενικότερο περιβάλλον όσων συμβαίνουν σε αυτή την εφαρμογή, σε αυτό το δημόσιο άλμπουμ φωτογραφιών. Πρόκειται για έναν αδηφάγο χώρο αυτοπροβολής, ανάδειξης της εικόνας δίχως ουσία και μεγέθυνσης της προσωπικής δημοφιλίας με απώτερο σκοπό την απόκτηση εύκολου χρήματος μέσω της διαφήμισης υλικών αγαθών και άλλων πολλών. Το μότο «περνάμε καλά και το δείχνουμε» κυριαρχεί σε ένα μέσο που προωθεί την πολυτέλεια, την οκνηρία και τον άμεσο τρόπο διεύρυνσης του πλούτου ώστε να επιτευχθεί η καλοπέραση. Η εγωπάθεια, ο ναρκισσισμός και η μεγαλομανία περισσεύουν από νέους που με κάθε τρόπο επιδεικνύουν την ευτυχία τους και τη διασκέδαση τους, σε μια προσπάθεια απόκρυψης της κενότητας πνεύματος, της ματαιοδοξίας και της έλλειψης αξιών που τους ώθησε να μετατρέψουν τις ιδιωτικές τους στιγμές σε δημόσιο αγαθό.

Αυτό που θέλω να καταστήσω σαφές σε όλους όσοι τυγχάνουν να διαβάζουν αυτό το άρθρο είναι πως δεν ισχυρίζομαι πως έχω βρει τον τέλειο τρόπο διαχείρισης των ΜΚΔ. Δεν μπορώ να υποστηρίξω πως δεν έχω υποπέσει κι εγώ σε αυτόν τον κίβδηλο τρόπο διασκέδασης, με την δημοσιοποίηση προσωπικών μου στιγμών, με επίδειξη πολυτέλειας και με προβολή εικόνων που θα όφειλα μόνο να διατηρώ στα προσωπικά μου άλμπουμ. Αυτό όμως που επιχειρώ είναι ο προβληματισμός καθένα ξεχωριστά και όλων μας ταυτόχρονα για τη διαχείριση των λογαριασμών μας στα ΜΚΔ. Να σκεφτούμε αν με τη δημοσιοποίηση προσωπικών στιγμών ειλικρινά διασκεδάζουμε. Για το αν λειτουργούμε αυτοβούλως και όχι με βάση τις βουλές ορισμένων για ηθική μείωση της κοινωνίας, για έκλυτο βίο και απομάκρυνση από τα ουσιαστικά προβλήματα της σύγχρονης υλιστικής κοινωνίας. Για το αν πράγματι ζούμε όπως ονειρευόμαστε να ζούμε.


* Ο Παναγιώτης – Ραφαήλ Γαβρίλης είναι φοιτητής του Α.Π.Θ