Παιδεία: Χαμένο στην… εκτύπωση το πολλαπλό βιβλίο
Παιδεία: Χαμένο στην… εκτύπωση το πολλαπλό βιβλίο
«Κόλλησε» στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, το «πολλαπλό βιβλίο» που σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα πρέπει να ενταχθεί (πιλοτικά) φέτος στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
Ρεπορτάζ της Καθημερινής αναφέρει ότι αν και τα διδακτικά πακέτα έχουν κατατεθεί από τον Ιούλιο, ακόμη δεν έχουν λάβει έγκριση ώστε οι εκδότες να προχωρήσουν στην δημιουργία ψηφιακών βιβλίων για τους εκπαιδευτικούς.
Το πρότζεκτ του πολλαπλού βιβλίου – που αποτελεί μέρος της ευρύτερης μεταρρύθμισης στον χώρο της Παιδείας, ώστε και η χώρα μας να προσεγγίσει με σύγχρονο τρόπο την μάθηση στα σχολεία – μετρά ήδη πέντε χρόνια στο «περίμενε».
Στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν από τουλάχιστον δύο βιβλία – αυτό που θα διδάσκουν στην τάξη και τα υπόλοιπα θα υπάρχουν σε ψηφιακή μορφή προς χρήση από τους μαθητές. Το σχέδιο ξεκίνησε στα τέλη του 2020 και ολοκληρώθηκε με την ψήφιση του νόμου 4823 στο τέλος του 2021.
Επίσης, όπως γράφει η Καθημερινή, στο τέλος του 2021 είχε ολοκληρωθεί η εκπόνηση των 166 νέων προγραμμάτων σπουδών (ΝΠΣ) για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το 2022 και το 2023 ακολούθησε η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
Παράλληλα το 2022 και το 2023 «έτρεξε» η επιμόρφωση 30.000 εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα. Την άνοιξη του 2023 ολοκληρώθηκε η κοστολόγηση του πολλαπλού βιβλίου, με συνολικό προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση ΕΣΠΑ.
Ο αρχικός προγραμματισμός για τη συγγραφή, την αξιολόγηση, την ψηφιακή ανάρτηση των νέων βιβλίων, την επιλογή από τους εκπαιδευτικούς και την εκτύπωσή τους είχε σχεδιαστεί για το 2023-24 και το 2024-25, με προοπτική να είναι έτοιμα αυτόν τον Σεπτέμβριο του 2025 τα βιβλία από την Α’ Δημοτικού έως την Α’ Λυκείου. Τα βιβλία της Β’ Λυκείου θα ακολουθούσαν το 2026 και της Γ’ το 2027.
Από όλα αυτά, σύμφωνα με την Καθημερινή, μέχρι σήμερα έχουν γίνει τα εξής:
• Υποβολή αιτήσεων από εκδοτικούς οίκους και επιλογή όσων ήταν εντός προδιαγραφών
• Συγκρότηση επιτροπών αξιολόγησης από πανεπιστημιακούς, στελέχη εκπαίδευσης και εκπαιδευτικούς της
• Διαμόρφωση ψηφιακών υποδομών ανάρτησης των βιβλίων
• Ολοκλήρωση της συγγραφής των βιβλίων, στις αρχές του 2025
• Ολοκλήρωση της αξιολόγησης από τις αρμόδιες επιτροπές τον Ιούλιο 2025.
Βάσει αυτών επρόκειτο να γίνει η ψηφιακή ανάρτηση των βιβλίων στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2025, για να μοιραστούν τα έντυπα βιβλία στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2026. Ομως, το ρεπορτάζ αναφέρει ότι τα έντυπα θα δοθούν στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2027.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στελέχη του «Διόφαντου» εκτιμούν τώρα ότι δεν είναι δυνατή η εκτύπωση βιβλίων στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου τον Σεπτέμβριο του 2026, εάν δεν είναι γνωστές έναν χρόνο οι ποσότητες χαρτιού που θα χρειαστούν. Επίσης, υπήρξαν ενστάσεις για το χρονοδιάγραμμα των διαγωνισμών που αφορούν τα τυπογραφεία στα οποία θα ανατεθεί η εκτύπωση, ενώ εκτιμάται ότι πρέπει να ενισχυθούν οι υποδομές αποθήκευσης των νέων βιβλίων, οι οποίες δεν επαρκούν.
Η αναβολή δημιουργεί βάσιμες ανησυχίες για την ολοκλήρωση του σχεδίου.
Πλέον, μέλη του Συνδέσμου Εκδοτών Βιβλίου εκφράζουν επιφυλάξεις στο να επενδύσουν σε «κάτι που δεν ξέρουν αν ποτέ υλοποιηθεί».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
