522
|

Το χειροκίνητο πεθαίνει – Εκτός αν πρόκειται για τη «χτένα» της Ferrari

Το χειροκίνητο πεθαίνει – Εκτός αν πρόκειται για τη «χτένα» της Ferrari

O όρος «χτένα», αν και κομμωτηριακώς ορμώμενος, δεν έχει να κάνει με τρίχες. Εχει να κάνει με το πιο φετιχιστικό εξάρτημα μέσα στο κόκπιτ μιας Ferrari. Σύμφωνα με την αυτοκινητική αργκό, είναι οι εμφανείς μεταλλικές εσοχές που επί δεκαετίες χρησιμοποιούσε η ιταλική εταιρεία στα αυτοκίνητά της που ήταν εξοπλισμένα με χειροκίνητο κιβώτιο. Είναι cult, κάνει ένα χαρακτηριστικό μεταλλικό ήχο κάθε φορά που αλλάζεις σχέση στο κιβώτιο και είναι αργό ως διαδικασία. Θέλει προσοχή. Μην πας και βάλεις απότομα από 3η σε 2η αντί σε 4η και έχουμε δράματα.

Εγκυκλοπαιδικά, η Ferrari ήταν από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που εγκατέλειψαν οριστικά το χειροκίνητο. Γιατί, ρωτάτε; Για ένα κάρο λόγους. Ενα καλό αυτόματο ή ημιαυτόματο κιβώτιο (και η Ferrari έχει μερικά από τα καλύτερα της διεθνούς πιάτσας) είναι πιο γρήγορο. Πιο οικονομικό. Πιο ασφαλές, αφού δεν κινδυνεύεις με άτσαλα κατεβάσματα. Με πιο προβλέψιμη φθορά, αφού δεν υπάρχει ένα, ενδεχομένως, ατάλαντο αριστερό πόδι που να ταλαιπωρεί συμπλέκτη και μετάδοση. Είναι, επίσης, μακράν πιο εύχρηστο και πιο ξεκούραστο μέσα στην πόλη. Για του λόγου το αληθές, όποιου η αριστερή κνήμη έχει επαναλάβει μερικές φορές το σταμάτα-ξεκίνα σε μια παλιάς σχολής Ferrari, για παράδειγμα σε Testarossa, ξέρει πως οι ασκήσεις γάμπας στο γυμναστήριο είναι μακράν πιο εύκολες.

Και όμως και όμως και όμως. Πείτε το διαστροφή, πείτε το αναδυόμενο ρομαντισμό, πείτε το όπως θέλετε, όμως η λογιστική πραγματικότητα, ο νόμος της αγοράς, ανατρέπει όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα. Σήμερα, εν έτει 2021, μια χειροκίνητη Ferrari είναι μακράν πιο ακριβή στη διεθνή αγορά των μεταχειρισμένων. Για παράδειγμα, οι Ferrari 360 Modena και οι F430 (τα τελευταία αυτοκίνητα που βγήκαν από την πύλη του Μαρανέλο, την έδρα της εταιρείας, με «χτένα»), κοστίζουν σήμερα τα διπλάσια χρήματα απ’ όσο τα ίδια μοντέλα με ημιαυτόματα κιβώτια, αυτά με τα γνωστά paddles πίσω από το τιμόνι.

Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Hagerty τοποθετεί τις χειροκίνητες Ferrari ως τις τελευταίες των Μοϊκανών του είδους. Συγκεκριμένα, μία F430 του 2009 με το κιβώτιο F1 (καθώς ήταν επηρεασμένο από την τεχνογνωσία της εταιρείας στη Φόρμουλα 1) κοστίζει σήμερα $132.000. Πόσο θα χρειαστεί κάποιος να πληρώσει για το ίδιο αυτοκίνητο με το κλασικό 6άρι χειροκίνητο; Χα! Σχεδόν τα διπλά. Για την ακρίβεια, η μέση τιμή είναι πέραν των $250.000.

Σπάνιες και πιο… νοσταλγικές

Τι είναι αυτό, λοιπόν, που κάνει τη «χτένα» τόσο περιζήτητη. Υπάρχουν και εδώ ένα κάρο λόγοι – αυτή τη φορά από την αντίθετη κατεύθυνση: οι χειροκίνητες Ferrari είναι πιο σπάνιες. Είναι, επίσης, πιο ανόθευτες ως αίσθηση. Αφ’ ης στιγμής τα αυτοκίνητα έγιναν πιο ντίτζιταλ, η εμπειρία της συμμετοχής, το να αλλάζεις μόνος σου τις ταχύτητες, το να ασκείς την ψιλοξεχασμένη συγχορδία μεταξύ άνω και κάτω άκρων, συνιστά πλέον μια πιο «γεμάτη» οδηγική εμπειρία.

Το ζήτημα για τους θιασώτες των χειροκίνητων που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν τα διπλά χρήματα δεν είναι το πόσο γρήγορα μπορείς να αλλάζεις ταχύτητες. Δεν είναι η μικρότερη κατανάλωση ούτε το σφίξιμο στη γάμπα. Είναι μάλλον μία συναισθηματική επιλογή. Η υπενθύμιση μιας εποχής που τελείωσε για την ιταλική φίρμα (αλλά και για πολλούς κατασκευαστές υπεραυτοκινήτων). Η επαναφορά σε αυτό που αγάπησαν, έμαθαν, εξασκήθηκαν. Και για αυτό ακριβώς, το χειροκίνητο τυπικά πεθαίνει αλλά ανασταίνεται ξανά στις αγγελίες των πανάκριβων γκαράζ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News