1353
Ο πρίγκηπας Κάρολος και η λαίδη Νταϊάνα στα σκαλιά του καθεδρικού ναού του Αγίου Παύλου | Facebook / The Designer Elizabeth Emanuel

Το νυφικό που έκοψε την ανάσα του κόσμου

Protagon Team Protagon Team 7 Μαΐου 2019, 00:30
Ο πρίγκηπας Κάρολος και η λαίδη Νταϊάνα στα σκαλιά του καθεδρικού ναού του Αγίου Παύλου
|Facebook / The Designer Elizabeth Emanuel

Το νυφικό που έκοψε την ανάσα του κόσμου

Protagon Team Protagon Team 7 Μαΐου 2019, 00:30

Μια ογκώδης τουαλέτα από ταφτά, που παρουσιάστηκε στην πρόσφατη επίδειξη μόδας Cruise 2019 του οίκου Gucci, ξάφνιασε τους θεατές ταξιδεύοντάς τους στη μακρινή δεκαετία του 1980 και στο φανταχτερό στυλ της μόδας που ήταν τότε στις δόξες του.

«Τα μοντέλα έμοιαζαν με εκκεντρικά κοριτσάκια που τους άρεσε να μεταμφιέζονται» με μοντελάκια από second hand και φιλανθρωπικές αγορές, «ήταν μια grunge έκδοση της δεκαετίας του 1980» σχολιάζει στο BBC Designed η Κάθι Κάστεριν, στυλίστρια και σύμβουλος των περιοδικών Porter και Vogue China. Από κάθε άποψη, το look του Gucci ήταν σκόπιμα αμήχανο και ελαφρώς χιουμοριστικό.

Το νυφικό του οίκου Gucci με το οποίο έκλεισε η επίδειξη Cruise 2019 (photo: www.gucci.com)

Ο οίκος Gucci, όμως, δεν είναι ο μόνος που φλερτάρει με τα ‘80s. Οπως το θέτει η Κάστεριν, «η μόδα έχει μια σχέση αγάπης μίσους με τη δεκαετία του 1980». Είναι η δεκαετία που τα τελευταία χρόνια υπήρξε πηγή διφορούμενης γοητείας για πολλούς σχεδιαστές, όπως ο βάσκος Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα αλλά και η βρετανίδα Ελίζαμπεθ Εμάνουελ, η οποία υπογράφει φέτος μια εκλεκτική, σύγχρονη έκδοση του ρομαντικού look των ‘80s.

Η νέα συλλογή της,«Elizabeth: Paris 1902», είναι γεμάτη από πιέτες, σούρες, φρίλια, και ρομαντισμό. Και, όπως η συλλογή του Gucci, το look της είναι πληθωρικό αλλά επίσης ελαφρώς εκκεντρικό και ασυνήθιστο, με παραμυθένιες τουαλέτες που συνοδεύονται από περίεργα μακιγιάζ και χοντροκομμένες μπότες Dr Martens.

Εάν υπάρχει σχεδιαστής μόδας με το προσόν της ανατρεπτικής ματιάς στο συγκεκριμένο πριγκιπικό look, τότε δεν μπορεί να είναι άλλος από την Ελίζαμπεθ Εμανουέλ, αφού -μαζί με τον τότε σύζυγό της Ντέιβιντ- είχε σχεδιάσει το διάσημο νυφικό της πριγκίπισσας Νταϊάνα, την πεμπτουσία του νυφικού της δεκαετίας του 1980, και ένα από τα ωραιότερα όλων των εποχών.

Μοντέλο της Εμάνουελ με γαλλική δαντέλα, ινδικό κέντημα, και βαμβακερή φούστα

750 εκατ. τηλεθεατές σε όλον τον κόσμο παρακολούθησαν στις 29 Ιουλίου 1981 τον μυθικό γάμο του πρίγκιπα Καρόλου και της λαίδης Νταϊάνα Σπένσερ, που δικαίως ονομάστηκε και «γάμος του αιώνα». Για τη δημιουργία της εμβληματικής νυφικής εσθήτας χρειάστηκαν 34 μέτρα μεταξωτού ταφτά ιβουάρ χρώματος, παλιά δαντέλα κεντημένη με 10.000 μαργαριτάρια και ένα βέλο με ουρά 7,6μ. από τούλι και σιφόν δαντέλα. Το φόρεμα ήταν τόσο ογκώδες που τσακίστηκε μέσα στη γυάλινη άμαξα, η οποία μετέφερε τη νύφη στον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου.

«Ολοι ήθελαν μια πριγκίπισσα νεράιδα και η εποχή ήταν ιδανική για κάτι τέτοιο» λέει η Εμάνουελ στο BBC Designed. Τα φρίλια και οι σούρες, τα φουσκωτά μανίκια και ο μεγάλος όγκος ήταν η τελευταία λέξη της μόδας για τις τουαλέτες της δεκαετίας του 1980.

Και χάρη σε εκείνο το νυφικό, σχεδόν μέσα σε μια νύχτα το νεαρό ζευγάρι των σχεδιαστών -τότε ακόμη ήταν και σύζυγοι- απέκτησε παγκόσμια φήμη. Οι Εμάνουελς είχαν τελειώσει τις σπουδές τους στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και η φίρμα τους τα πήγε αμέσως καλά. Μια από τις πελάτισσές τους η Μπιάνκα Τζάγκερ, εμβληματικό πρόσωπο της δεκαετίας του 1970, φωτογραφήθηκε, μάλιστα, με μια δημιουργία Emanuel στο θρυλικό κλαμπ της Νέας Υόρκης Studio 54.

Ο Τζακ Νίκολσον και η Μπιάνκα Τζάγκερ με τουαλέτα Emanuel στο Studio 54 της Νέας Υόρκης

Ωστόσο, το ζεύγος ήταν εντελώς απροετοίμαστο για αυτό που θα ακολουθούσε. «Είχαμε στενή σχέση με τη Vogue που ήταν στον ίδιο δρόμο λίγο πιο κάτω από εμάς. Τους στείλαμε τη ροζ μπλούζα για μια φωτογράφιση με τη Νταϊάνα. Της άρεσε και ρώτησε ποιος τη σχεδίασε». Αυτό ήταν. Οταν η Νταϊάνα εμφανίστηκε στο ατελιέ του ζευγαριού για να τους γνωρίσει, αμέσως γεννήθηκε συμπάθεια ανάμεσά τους. «Τα πήγαμε πραγματικά καλά, δεν υπήρχε και μεγάλη διαφορά ηλικίας, ήταν απλά ένα παιδί, ήταν 19 ετών. Και εμείς μόλις είχαμε τελειώσει το κολέγιο και, όπως η Νταϊάνα, δεν είχαμε ακόμα αναπτύξει το στυλ μας».

«Ηταν αφελής, το ίδιο κι εμείς, έτσι ταιριάξαμε πολύ καλά. Δεν γνώριζε τους κανόνες, ούτε εμείς, απλά κάναμε αυτό που θέλαμε. Είχαμε θεατρική διάθεση και υπήρχε μια αίσθηση ελευθερίας, μπορούσαμε να κάνουμε ό, τι θέλαμε», λέει η Ελίζαμπεθ. Λίγο αργότερα στην πρώτη επίσημη εμφάνισή της ως αρραβωνιαστικιά του Πρίγκιπα Κάρολου, η Νταϊάνα εθεάθη με ένα μαύρο φόρεμα Emanuel. Και από εκείνη τη στιγμή οι σχεδιαστές βρέθηκαν στο προσκήνιο.

«Κάθε βασιλική νύφη ασκεί επιρροή» λέει η βρετανίδα σχεδιάστρια, πόσω μάλλον η Νταϊάνα πού ήταν τότε η πιο διάσημη γυναίκα του κόσμου. Δημιουργήθηκε, λοιπόν, μια τεράστια τάση στα νυφικά με τούλια και με σούρες, που διέφεραν πάρα πολύ από τις πιο συμβατικές, δύσκαμπτες δημιουργίες σε γραμμή Α (στενή στο πάνω μέρος και ανοιχτή κάτω) που ήταν της μόδας μέχρι τότε.

Το πέπλο της Νταϊάνας είχε ουρά από τούλι και δαντέλα μήκους 7,6 μ

«Ηταν αφέλεια, όχι ενεργά επαναστατική πράξη. Ολοι μας είχαμε υπέροχο χρόνο να το δημιουργήσουμε και δεν υπήρχε κανείς να μας σταματήσει» λέει η Εμάνουελ. Αναφέρεται επίσης στην άριστη συνεργασία τους με την Νταϊάνα, που τους βοήθησε να δημιουργήσουν «ένα ονειρικό φόρεμα, το ιδανικό φόρεμα για πριγκίπισσες, που θα έκοβε την ανάσα του κόσμου».

«Τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί μαζί του. Είναι η ιστορία της Νταϊάνα, πώς ο άνεμος έριξε το πέπλο καθώς ανέβαινε τα σκαλιά του Αγίου Παύλου, εκείνο το φιλί στο μπαλκόνι, ήταν απίστευτα φωτογενείς. Υπήρχε μια μαγεία εκείνη τη στιγμή που αντηχεί πάντα στις καρδιές των ανθρώπων. Ηταν μια πολύ χαρούμενη μέρα για εκείνη» θυμάται.

Ενδυμα εξουσίας

Οπως λέει η Κάθι Κάστεριν: «Ηταν μια στιγμή… Αλλά δεν ήταν μόνο το φόρεμα, ήταν εκείνη με το φόρεμα, μια πολύ ντροπαλή παρθένα νύφη. Και όλη η γλώσσα του σώματος: τα υπέροχα μεγάλα μάτια και το βλέμμα της πίσω από το πέπλο».

Ρομαντικό νυφικό με την ανατρεπτική ματιά της Ελίζαμπεθ Εμάνουελ

«Ηταν μια πραγματική πριγκίπισσα. Εκείνη την εποχή, εξαιτίας του πρωτοκόλλου, η νύφη έπρεπε να είναι παρθένα και από συγκεκριμένη τάξη. Η Νταϊάνα προερχόταν από τη φυσαλίδα της αριστοκρατίας και εκείνο το νυφικό υπήρξε η είσοδός της στη νέα της ζωή. Ηταν εξαιρετικά ασυνήθιστο, να εμφανιστεί με ένα τόσο τολμηρό φόρεμα, τόσο τεράστιο, που έκανε και μια τέτοια δήλωση. Ηταν έκφραση αθωότητας και ταυτόχρονα δύναμης. Ηταν ο πρόδρομος για το ποια πραγματικά ήταν και για τη δύναμη που ανέπτυξε αργότερα. Ποτέ δεν θα ξεχαστεί. Οταν η Φέργκι δοκίμασε μια παρόμοια εμφάνιση, δεν λειτούργησε πραγματικά. Ηταν η αρχή της βασιλείας της Νταϊάνα», λέει η Κάστεριν.

Το νυφικό της, όμως, είχε και άλλη μια πτυχή. «Ηταν επίσης προστασία», λέει η Κάστεριν, «Το φόρεμα την “έφερε”, όπως ένα οικείο πεδίο, κρατήθηκε από αυτό και από τους ανθρώπους που το έφτιαξαν, τους Εμάνουελς, που ήταν πολύ υποστηρικτικοί μαζί της». Φυσικά, όλη η γαμήλια τελετή ήταν παραμυθένια, δυστυχώς, όμως, ήταν ένα παραμύθι με τέλος τραγικό.

Το περίφημο νυφικό ​και άλλα σχέδια της Εαμπεθ Εμάνουελ – συμπεριλαμβανομένης της ροζ μεταξωτής μπλούζας με τον φιόγκο στον λαιμό- ενέπνευσαν μια ολόκληρη γενιά νεαρών γυναικών. Η Κάστεριν, που ήταν μαθήτρια τότε, υπενθυμίζει τον αντίκτυπο που είχαν τα ρούχα της Νταϊάνα: «Δεν νομίζω ότι το γνώριζε, απλά ήταν υπέροχη. Και όπως συμβαίνει με όλους τους γοητευτικούς χαρακτήρες, όλες ήθελαν να γίνουν όπως αυτή».

Η Τζόαν Κόλινς με τουαλέτα Emanuel

Για τους Εμάνουελ, ήταν μια στιγμή μοναδική: «Αυτή μας δημιούργησε», παραδέχεται η Ελίζαμπεθ. Ομως έκτοτε και η δική τους καριέρα –και η ζωή- ήταν επίσης γεμάτη δράματα και σκαμπανεβάσματα. Το ζευγάρι χώρισε το 1990, η φίρμα τους αντιμετώπισε οικονομικά προβλήματα, ακολούθησαν διάφορα επιχειρηματικά δεινά και προκλήσεις, ακόμη και μια δικαστική διαμάχη. Η συμβουλή της σε νέους σχεδιαστές; «Κρατήστε το εμπορικό σας σήμα όσο το δυνατόν πιο κοντά σας. Εχασα το όνομά μου, έτσι ξέρω πόσο πολύτιμο είναι να το έχεις. Και το πιο σημαντικό είναι να συνεργαζόσαστε με ανθρώπους που εμπιστεύεστε», τονίζει.

Στην καριέρα της, όμως, υπήρξαν και άλλες σημαντικές στιγμές, από τα σχέδιά της για το κορυφαίο βρετανικό Μπαλέτο Ράμπερτ και τα κοστούμια των χορευτών του Βασιλικού Μπαλέτου του Λονδίνου για την παράσταση «Frankenstein» μέχρι τον σύγχρονο «Prometheus» του Εθνικού Μπαλέτου της  Ολλανδίας. Η Ελίζαμπεθ Εμάνουελ σχεδίασε επίσης τις στολές για τα πληρώματα της Virgin Airlines αλλά και τα φορέματα σταρ όπως η Τζόαν Κόλινς και η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ενώ δύο από τα φορέματά της εμφανίστηκαν στο κόκκινο χαλί στα Οσκαρ.