1025
| Nissan

Οδηγούμε νέο Nissan Juke – Νο jokes, please

|Nissan

Οδηγούμε νέο Nissan Juke – Νο jokes, please

Το νέο Nissan Juke 1.0 DIG-T με τον 3κύλινδρο τούρμπο κινητήρα των 999 κ.εκ. και 117 PS, μόνο ως προσθιοκίνητο και αποκλειστικά βενζινοκίνητο. Ενα τελείως φρέσκο, λιγότερο εκκεντρικό και περισσότερο premium μικρό SUV. Αυτές είναι οι εντυπώσεις από τη δημοσιογραφική παρουσίαση επί ελληνικού εδάφους.

Πρόκειται για το αυτοκίνητο που «δημοκρατικοποίησε» το μαζεμένο σε διαστάσεις, μοντέρνο crossover. Οταν παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά, υπήρχαν ελάχιστοι ανταγωνιστές. Ας πούμε, το Skoda Yeti. Σήμερα, έχει απέναντί του καμιά εικοσαριά και πλέον. Το Juke τους απαντά με μια πιο ώριμη εκδοχή, μεγαλύτερους χώρους και –ένα όσο αντέχει η κατηγορία– σπορτίφ χαρακτήρα.

Η πρώτη ματιά επιβεβαιώνει αυτό που ήδη διαβάσατε. Το Juke δεν δημιουργεί πόλωση, όπως η προηγούμενη γενιά με την περισσότερο οργανική, θα έλεγα, σχεδίαση. Τα μάτια (βλ. προβολείς) δεν εξέχουν πλέον. Η ζωική σύνδεση ανήκει στο παρελθόν. Ωστόσο, κοιτάζοντάς το, τόσο εν στάσει όσο και εν κινήσει, συνεχίζει να αποπνέει έναν ιδιαίτερο σχεδιαστικό «αέρα».

Το Nissan Juke βασίζεται στην κοινή πλατφόρμα CMF-B. Αν δεν σας λέει κάτι ο κωδικός, θα σας πει περισσότερα η χρήσιμη πληροφορία πως είναι η ίδια με των Renault Clio  και Capture. Πρόκειται για ένα οδηγοκεντρικό B-SUV. Και για όσους οι όροι «οδηγοκεντρικό» και «SUV» δεν μπορούν να συγκατοικούν στην ίδια πρόταση, να υπενθυμίσω την αρχή της αναλογικότητας. Που δεν ισχύει μόνο στα νομικοδιοικητικά αλλά και στα αυτοκινητικά. Ολα είναι σχετικά και εξελίσσονται. Το Juke είναι μαζεμένο, έχει πρόσφυση, δεν γέρνει και περνάς με σιγουριά χωρίς να νιώθεις ότι κάτι εξέχει ως όγκος.

Ναι, το Nissan Juke στρίβει. Το κατά 105 mm μεγαλύτερο μεταξόνιο έχει μετριάσει το σχεδόν νευρικό χαρακτήρα της πρώτης γενιάς και το έχει κάνει ιδιαίτερα ευχάριστο και αποτελεσματικό στην πίεση. Πιο συμμετοχικό από τις αντίστοιχες προτάσεις της VW αλλά και πιο σφιχτό από το ομόσταυλο στρατόπεδο της Renault.

Μάλιστα, στον δρόμο της επιστροφής έκανα το λάθος να χάσω την έξοδο για Εθνική και διένυσα αυτά τα έξτρα χιλιόμετρα από την εσωτερική διαδρομή μέσω Θήβας. Και αποδείχτηκε το σωστό λάθος. Το γράφω αυτό γιατί στον ανοιχτό δρόμο και τον καλό τάπητα, όλα καλά πάνε. Νόμος της αυτοκίνησης, επικαιροποιημένος το 2020.

Photo: Christian Colmenero Martín / Zona IV Producciones

Ομως εκεί, στις καμπές που θυμίζουν απλωτό B-road, το Juke έδειξε το επιπλέον ταλέντο του στην κατηγορία. Συνεχίζει να είναι ένα σφιχτό ως ανάρτηση αυτοκίνητο, με ημιάκαμπτο πίσω άξονα αλλά και ικανή διαδρομή ανάρτησης ώστε να κινηθείς πραγματικά σβέλτα και με μια δόση συμμετοχικότητας.

Η στιγμή της αλήθειας ήταν με 4η (άρα πιο αδρανές κινηματικά) στο άψογο χειροκίνητο 6άρι, και περισσότερα από 130 km/h στο ταχύμετρο. To Juke γλιστρούσε προοδευτικά με μικρές μεταφορές βάρους και διορθωνόταν με αμεσότητα και ευκολία. Δεν το συναντάς αυτό εύκολα σε ένα μικρό SUV. Δείχνει πως τα σπορτίφ (δεν λέω «σπορ») γονίδια συνέχισαν να βρίσκονται στις οδηγίες που έλαβαν οι μηχανικοί του.

Περί κινητήρα και άλλων δαιμονίων

Και το μοτέρ; Πρόκειται για ένα μικρό, 3κύλινδρο ποίημα. Για να μην μπερδευόμαστε, δεν πρόκειται για πουσαρισμένη έκδοση του αντίστοιχου 1.0 lt που εξοπλίζει τη μικρή έκδοση του Micra. Είναι άλλος κινητήρας. Ουσιαστικά, είναι ο γνωστός των Renault-Mercedes (που βρίσκουμε και στις A-Class) αλλά με μείον έναν κύλινδρο.

O 3κύλινδρος στροφάρει ανεμπόδιστα, δεν ακούγεται σαν τρικύλινδρο φτερωτό, έχει άμεσο ψεκασμό, αποδίδει μέχρι και 200 Nm σε λειτουργία overboost, εμφανίζει τη ροπή του από τις 1,750 rpm και με τους 17άρηδες τροχούς με τους οποίους το οδήγησα δεν «πνίγεται» ποτέ.

Τρία προγράμματα οδήγησης (Normal, Eco, Sport) είναι διαθέσιμα από τη βασική έκδοση του Nissan Juke. Με το Sport η απόκριση του γκαζιού γίνεται πιο άμεση και η ηλεκτρική κρεμαγιέρα βαραίνει σε αίσθηση. Τη βρήκα πιο βαριά από όσο χρειάζεται και λιγότερο ευκρινή σε αίσθηση. Στο Normal ήταν μια χαρά – άμεση και με την ευελιξία που χρειάζεσαι στους καρπούς των χεριών.

Στις ακριβότερες εκδόσεις Techna προβλέπονται 19άρες. Ομως, αμφιβάλλω αν ο συνδυασμός θα είναι ο δόκιμος για τις επαίσχυντες, δαιμόνιες 50 αποχρώσεις του ελληνικού γκρι. Παραμείνετε στο 215/65/17, σε μια γήινη έκδοση εξοπλισμού και έχετε ένα συνολικό πακέτο που ικανοποιεί με το παραπάνω.

Χειροκίνητο ή διπλού συμπλέκτη;

Το αυτοκίνητο που είχα στα χέρια μου ήταν με χειροκίνητο. Ομως, το Juke διατίθεται και με 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT). Σε συνδυασμό με paddles. Σημειώνεται πως το DCT είναι εύλογα πιο «κοντό», με την 7η σχέση να είναι γραναζωμένη όπως και η 6η του χειροκίνητου.

Η διαστρωμάτωση των σχέσεων διαμορφώνει με διαφορετικό τρόπο τις επιδόσεις και την επίσημη κατανάλωση. Συγκεκριμένα, οι αντίστοιχοι χρόνοι στα 0-100 km/h είναι 10,4» και 11,1» (χειροκίνητο vs DCT) και η μέση κατανάλωση είναι 5,6 lt και 5,9 lt, αντίστοιχα. Και στις δύο περιπτώσεις, η τελική ταχύτητα είναι ακριβώς η ίδια στα 180 km/h.

Προσωπικά, βρήκα εξαιρετικά ευχάριστο και με σφιχτό «κούμπωμα» τον κλασικό επιλογέα και εν όψει ενός ζωηρού αυτοκινήτου, μαζεμένου σε διαστάσεις (4210 mm μήκους), θα ήταν η επιλογή μου. Συν το ότι γλιτώνεις κάποια 25 κιλά στη ζυγαριά (1182 vs 1207).

Για να το κλείσουμε, θα πρέπει, αν συγκράτησα σωστά, να υπολογίσετε κάποια επιπλέον 1.500 € για το αυτόματο κιβώτιο. Ωστόσο, καθώς ως γνωστόν με τις νέες διατάξεις εύκολα μεταπηδάς «σκαλοπάτι» ανάλογα με την έκδοση και τον εξοπλισμό, το παραπάνω ποσόν μπορεί να φτάσει και τα +2.000 € ανάλογα με τη συγκεκριμένη παραγγελία.

Στο εσωτερικό

Η ωραία αίσθηση ξεκινά από το κάθισμα. Στο Juke κάθεσαι χαμηλά – αν θες. Λεπτομέρεια για το κοινό των SUV; Ναι. Οπως συχνά συνηθίζεται, είναι τόσο πολύ προσανατολισμένα στη λογική της ψηλής θέσης οδήγησης, που ξεχνούν και όσους τους αρέσει να νιώθουν πιο κοντά στο κέντρο βάρους του αυτοκινήτου.

Η σχεδίαση είναι καλόγουστη, με στρογγυλούς αεραγωγούς και όλες τις δυνατότητες συνδεσιμότητας. Χωρίς, ωστόσο, να σου μεταδίδει ένα κλινικό περιβάλλον. Το Juke είναι σύγχρονο αλλά χωρίς να δείχνει ψυχρά hi-tech.

Ανάλογα με την έκδοση υπάρχουν πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης. Πάντως, όπως μας ανακοινώθηκε, η εισαγωγική έχει «προεπιλέξει» διάφορα Juke που θα έρθουν στην Ελλάδα με χρωματικούς συνδυασμούς που εκτίμησε πως θα είναι πιο εμπορικοί. Αν θέλει κάποιος κάτι διαφορετικό πέραν αυτών, σαφώς και μπορεί να γίνει, αλλά με «αντίτιμο» στον χρόνο παράδοσης.


  • Ο Γιάννης Κωνσταντόπουλος «οδηγεί» το 4Drivers και ταυτόχρονα εκδίδει το Best of Cars