826
Οταν το λεωφορείο χωρίς οδηγό κυκλοφορούσε πιλοτικά στους δρόμους των Τρικάλων, παραπέμποντας σε σκηνικό ταινίας επιστημονικής φαντασίας | Δήμος Τρικάλων

Ο Guardian ανακάλυψε τα «Trikala», την πρώτη «έξυπνη πόλη» της Ελλάδας

Protagon Team Protagon Team 4 Σεπτεμβρίου 2018, 15:33
Οταν το λεωφορείο χωρίς οδηγό κυκλοφορούσε πιλοτικά στους δρόμους των Τρικάλων, παραπέμποντας σε σκηνικό ταινίας επιστημονικής φαντασίας
|Δήμος Τρικάλων

Ο Guardian ανακάλυψε τα «Trikala», την πρώτη «έξυπνη πόλη» της Ελλάδας

Protagon Team Protagon Team 4 Σεπτεμβρίου 2018, 15:33

Η βρετανική εφημερίδα Guardian ανακάλυψε τα Τρίκαλα και δηλώνει πολύ ενθουσιασμένη γι’ αυτό το γεγονός, που προκύπτει άλλωστε και από το χορταστικό αφιέρωμα που έκανε στην πρώτη «έξυπνη πόλη» (smart city) της Ελλάδας.

«Οι έξυπνες πόλεις -ως τέτοιες ορίζουμε όσες αξιοποιούν την τεχνολογία για να βελτιώσουν τις υπηρεσίες, να αυξήσουν τη διαφάνεια και να γίνουν πιο λειτουργικές- κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο έδαφος σε όλο τον κόσμο. Πρωτοεμφανίστηκαν στην Ευρώπη και τώρα τις βρίσκεις παντού από την Ινδία ως την Κορέα. Η ποιότητα ζωής στις πόλεις είναι ζωτικής σημασίας και το να τις μετατρέψεις σε έξυπνες, είναι το καλύτερο που μπορείς να κάνεις για τη βιωσιμότητά τους» λέει χαρακτηριστικά το δημοσίευμα.

Και κάπως έτσι, όλα τα βλέμματα στρέφονται ξαφνικά στα Τρίκαλα – ή καλύτερα, στα «Trikala»! «Τοποθετημένη γεωγραφικά στην καρδιά της αγροτικής Ελλάδας, η πόλη με πληθυσμό 82.000 κατοίκους δεν ήταν η πιο προφανής υποψήφια για να γίνει η πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας» αναφέρει ο Guardian.

Οταν ο Δημήτρης Παπαστεργίου ανέλαβε δήμαρχος της πόλης το 2014, η Ελλάδα βρισκόταν στο απόγειο της οικονομικής κρίσης και ο προϋπολογισμός ήταν μηδενικός, μην μπορώντας να ακολουθήσει τα μεγαλόπνοα, τεχνολογικά όνειρά του.

Ο δήμαρχος Τρικάλων Δημήτρης Παπαστεργίου έκανε το όραμά του πραγματικότητα (Dimitris Papastergiou/Facebook)

Χάρη όμως στην επιμονή του και σε διάφορες συνεργασίες, συμπεριλαμβανομένης και εκείνης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία έφερε πιλοτικά στα Τρίκαλα το πρώτο λεωφορείο χωρίς οδηγό το 2015, η θεσσαλική πόλη κέρδισε μέσα σε τέσσερα χρόνια τη φήμη της πρωτοπορίας. Αλλωστε, το 2004, το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών είχε χαρακτηρίσει τα Τρίκαλα «πρώτη ψηφιακή πόλη» της Ελλάδας και το όνομα «e-trikala» την ακολουθεί και τη διαφημίζει από τότε, ακόμη και εκτός συνόρων.

Στη συνέχεια, μπήκε στη λίστα με τις 21 κορυφαίες έξυπνες πόλεις στον κόσμο. Μέσα από όλα τα πρότζεκτ, το σύστημα με τα ηλεκτρονικά παράπονα είχε την μεγαλύτερη επίδραση στη ζωή των κατοίκων. Από την αρχή της χρονιάς, ο δήμος έχει δεχτεί περίπου 4.000 αιτήματα και σχόλια. Το 10% αυτών, προήλθε από μία εφαρμογή για smart-phones που τέθηκε σε λειτουργία πέρυσι και με αυτόν τον τρόπο, τα διάφορα ζητήματα οδηγούνται πιο εύκολα σε λύση, μέσα σε οκτώ ημέρες κατά μέσο όρο, από εκεί που χρειαζόταν τουλάχιστον ένας μήνας. Παράλληλα, η όλη διαδικασία γίνεται με διαφάνεια, χωρίς μεσάζοντες.

Το «στρατηγείο» του Δήμου Τρικκαίων: ένα κέντρο ελέγχου τελευταίας τεχνολογίας, που καταγράφει τα πάντα – από θέσεις πάρκινγκ, μέχρι τον μηνιαίο προϋπολογισμό του δήμου (Dimitris Papastergiou/Facebook)

Εκτός όμως από τα εντυπωσιακά λεωφορεία χωρίς οδηγό που έκαναν τα Τρίκαλα να θυμίζουν σκηνικό ταινίας επιστημονικής φαντασίας, όλα αυτά τα καλά παραδείγματα έχουν αντίκτυπο στα σχολεία και στον τρόπο εκπαίδευσης των μαθητών. Στο 7ο Γυμνάσιο Τρικάλων λειτουργεί από το 2015 το πρώτο τέτοιου μεγέθους εργαστήριο ρομποτικής που έχει λειτουργήσει ποτέ σε δημόσιο σχολείο, χάρη σε δωρεά από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με την υποστήριξη του Δήμου Τρικκαίων.

Η ενασχόληση των μαθητών με κάτι τόσο δημιουργικό, το οποίο μάλιστα απαιτεί ομαδική εργασία και όχι στείρο χρόνο μπροστά από έναν υπολογιστή, τους βοηθά να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να επικοινωνήσουν, ακόμη και να βρουν τι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν. Ενας μαθητής για παράδειγμα από το συγκεκριμένο σχολείο των Τρικάλων, κατέληξε ότι θέλει να γίνει γιατρός και μάλιστα να ασχοληθεί με τη ρομποτική ιατρική.

Πέρα από την τεχνολογία, ο Δήμος Τρικκαίων ήταν άλλωστε και ο πρώτος που μπήκε στη διαδικασία να εφαρμόσει την απαγόρευση του καπνίσματος το 2008 σε όλους τους κλειστούς δημόσιους χώρους, ερχόμενος σε επαφή με τους ιδιοκτήτες μαγαζιών και αξιοποιώντας τα social media για να τονίσει τις ευεργετικές συνέπειες που έχει το να βάλεις τέλος στον βλαβερό καπνό.

Οταν έληξε το πιλοτικό πρόγραμμα με τα λεωφορεία χωρίς οδηγό, ο χώρος στον οποίο κυκλοφορούσαν δεν δόθηκε πίσω για άλλα αυτοκίνητα, αλλά στους ποδηλάτες (Facebook)

Και επειδή καμία επανάσταση, τεχνολογική ή μη, δεν μπορεί να συμβεί χωρίς αντιδράσεις, δεν έλειψαν τα παράπονα για την αφαίρεση 80 θέσεων πάρκινγκ προκειμένου να δημιουργηθεί περισσότερος χώρος για λεωφορεία χωρίς οδηγούς. Οι διαμαρτυρίες έγιναν ακόμη πιο έντονες όταν ο δήμος μετέτρεψε τον χώρο που είχε αρχικά εξοικονομηθεί για το πιλοτικό πρόγραμμα αυτών των λεωφορείων, σε μόνιμους δρόμους για ποδηλάτες.

Οπως αναφέρει ο Guardian, «ο δήμαρχος Τρικάλων θυμάται ότι είχε κατηγορηθεί από ένα δημοτικό συμβούλιο ότι κάνει τη ζωή όσων έχουν αυτοκίνητο δύσκολη. Ο Δημήτρης Παπαστεργίου το εξέλαβε ως κομπλιμέντο».

Τα σχέδια της πόλης δεν σταματούν εδώ. Τα Τρίκαλα θέλουν να γίνουν μέρος ενός προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μέσα από το οποίο, ελέγχεται η κατάσταση της υγείας ηλικιωμένων που ζουν σε έξυπνα σπίτια. Θα υπάρχει η δυνατότητα καταγραφής της υγείας τους, καθώς θα εντοπίζεται η κινητικότητα εντός σπιτιού και η κατανάλωση φαγητού.

Τα Τρίκαλα φιλοδοξούν επίσης να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα καλλιέργειας, το οποίο θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να καλλιεργήσει αρχαία θεραπευτικά φυτά που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη φαρμακοβιομηχανία.

Κι όπως καταλήγει το βρετανικό αφιέρωμα, «αν ολόκληρη η Ελλάδα μπορούσε να ακολουθήσει το παράδειγμα των Τρικάλων, ίσως και να μπορούσε να βγει από την κρίση».