Προτάσεις της Στέγης που δημιουργούν καλλιτεχνικό γεγονός
Προτάσεις της Στέγης που δημιουργούν καλλιτεχνικό γεγονός
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση γιορτάζει φέτος τα 15 χρόνια λειτουργίας της μέσα στα οποία κατάφερε να γίνει σημείο αναφοράς για τον πολιτιστικό χάρτη της Αθήνας. Και κάτι ακόμη –ίσως σημαντικότερο: να δημιουργεί γεγονότα, να προκαλεί συζητήσεις για την τέχνη, να αμφισβητεί τις βεβαιότητες, να προβάλλει τις νέες αξίες στην καλλιτεχνική ζωή. Ακριβώς στα 50 χρόνια του Ιδρύματος Ωνάση παρουσίασε το νέο πρόγραμμα της σεζόν, που περιλαμβάνει από θεατρικές παραστάσεις κύρους έως πανελλαδικές πρεμιέρες ταινιών. Βασικός άξονας είναι η έννοια της «οικογένειας» και πώς επαναπροσδιορίζουμε τις διαφορετικές διαστάσεις της. Από το πρόγραμμα αυτό, που εκτείνεται έως το καλοκαίρι του 2026, επιλέγουμε ορισμένες για τις οποίες οι λεπτομέρειες μετράνε.
Ο «Οιδίποδας» από το Λονδίνο

Τον περασμένο Οκτώβριο τα βρετανικά Μέσα έγραφαν τις πρώτες κριτικές για τον «Οιδίποδα» του Σοφοκλή, που ανέβαινε σε διασκευή του Ρόμπερτ Άικ στο θέατρο Wyndham του Λονδίνου. Το έργο ξεκινούσε στην αίθουσα μιας προεκλογικής καμπάνιας, όπου ο Οιδίποδας (Μαρκ Στρονγκ) έτρωγε με την οικογένειά του λίγο πριν γίνει πρωθυπουργός. «Ενα αρχαίο δράμα τα οποίο αναλύθηκε εξαιρετικά και μας στοιχειώνει με καινούριο τρόπο» έγραφε η Αρίφα Ακμπαρ στον «Guardian». Αυτή είναι η εκδοχή που έρχεται στη Στέγη με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τον Νίκο Κουρή στους πρωταγωνιστικούς ρόλους της Ιοκάστης και του Οιδίποδα.
Από τον Ουελμπέκ στον Αντρέγεφ

Η έναρξη της θεατρικής σεζόν γίνεται στις 16-19 Οκτωβρίου με το «Παρελθόν» του καλλιτεχνικού διευθυντή του Odéon-Théâtre de l’Europe, Ζυλιέν Γκοσλέν. Πρόκειται, όπως διαβάζουμε, για «μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα του Ρώσου συγγραφέα Λεονίντ Αντρέγεφ». Για την ιστορία, ο εξπρεσιονιστής συγγραφέας ύστερα από έναν αποτυχημένο έρωτα το 1894 προσπάθησε να αυτοκτονήσει. Αυτοπυροβολήθηκε και η σφαίρα τον τραυμάτισε και του προξένησε ένα μόνιμο καρδιακό πρόβλημα το οποίο τελικά, χρόνια αργότερα, θα προκαλούσε το θάνατό του. Η οικογένειά του πλέον ζούσε μέσα στην εξαθλίωση και ο νεαρός Αντρέγιεφ έπρεπε να εξασφαλίζει τα προς το ζην για τη μητέρα του και τα 5 αδέλφια του. Έκανε διάφορες δουλειές του ποδαριού, δίδασκε και φιλοτεχνούσε πορτρέτα ζωγραφικής κατά παραγγελία. Τελικά άφησε σημαντικά έργα, όπως η «Άβυσσος», «Οι επτά κρεμασμένοι», «Το κόκκινο γέλιο», «Τα φαντάσματα». Ο Γκοσλέν, από την άλλη, δεν είναι άγνωστος στο ελληνικό κοινό, καθώς έχει επισκεφτεί δύο φορές στο παρελθόν το Φεστιβάλ Αθηνών: το 2016 με το «2666», παράσταση βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Ρομπέρτο Μπολάνιο και το 2017 με τα «Στοιχειώδη σωματίδια» του Μισέλ Ουελμπέκ. Είχε έρθει επίσης το 2018 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με την παράσταση «1993» του ανερχόμενου τότε Γάλλου συγγραφέα Ορελιάν Μπελανζέ.
Εγκαίνια στου Ρέντη με τον φωτογράφο των σταρ

Η Στέγη εγκαινιάζει τον νέο της βιομηχανικό χώρο Onassis Ready με την έκθεση you are invited του Γιούργκεν Τέλερ (Juergen Teller) στις 18 Οκτωβρίου (διαρκεί έως τις 28 Δεκεμβρίου). Για να έχει κανείς μια τάξη μεγέθους σχετικά με την απήχηση του φωτογράφου αρκεί να θυμίσουμε ότι ανάμεσα στις προσωπικότητες και τις διασημότητες που έχουν σταθεί μπροστά στον φακό του περιλαμβάνονται οι Ίγκι Ποπ, Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Κέιτ Μος, Σαρλότ Ράμπλινγκ. Επίσης ο Πάπας Φραγκίσκος είχε φωτογραφηθεί από τον Τέλερ σε γυναικεία φυλακή κατά την Μπιενάλε της Βενετίας του 2024, ενώ νωρίτερα φέτος ο φωτογράφος μπήκε στο Άουσβιτς με αφορμή την 80ή επέτειο από την απελευθέρωση του στρατοπέδου. Στην έκθεση της Στέγης έχει επιλέξει να δείξει ένα ωμό και τρυφερό οικογενειακό πορτρέτο, μέσα από φωτογραφίες που αποτυπώνουν «πρόσωπα αγαπημένα, σώματα καθημερινά και ευάλωτα, στιγμές οικειότητας, φθοράς και αναγνώρισης».
Ο φωτογράφος Γιώργος Λάνθιμος

Στο -1 της Στέγης (7 Μαρτίου – 17 Μαΐου 2026) ο Γιώργος Λάνθιμος παρουσιάζει τη φωτογραφική του έκθεση με τίτλο The Photographs. Παρουσιάζονται τέσσερα φωτογραφικά σύνολα της τελευταίας πενταετίας, τρία εκ των οποίων γεννήθηκαν στο περιθώριο των γυρισμάτων των πρόσφατων ταινιών του. Το τέταρτο, που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως, αποτυπώνοντας το βλέμμα του σε Αθήνα και Αιγαίο, «με μια στοχαστική ματιά στην έννοια της οικειότητας και των οικογενειακών δεσμών», όπως επισημαίνεται.
Αργυρός Λέων Βενετίας στον Χορό

Βραβευμένη με τον Αργυρό Λέοντα για τον Χορό στην Μπιενάλε της Βενετίας (2018), η χορογράφος Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας από το Πράσινο Ακρωτήρι είχε γίνει γνωστή στο ελληνικό κοινό για πρώτη φορά το 2017 με την παράσταση Βάκχες: πρελούδιο κάθαρσης, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών (συμπαραγωγή). Η Φρέιτας επανήλθε το 2018 με το of ivory and flesh – statues also suffer. Στη Στέγη παρουσιάζει το NÔT (6 – 8 Φεβρουαρίου 2026), μια «υπερβατική, υπνωτιστική χορογραφική αφήγηση, γεμάτη θραύσματα από ονειροφαντασίες και εφιάλτες. Σαν μια ανάμνηση από τις Χίλιες και μία νύχτες και την πράξη επιβίωσης της Σεχραζάντ».
Πανελλήνιες πρεμιέρες ταινιών

Στη Στέγη θα προβληθούν οι πανελλήνιες πρεμιέρες των εξής ταινιών: The Harvest της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (23 Σεπτεμβρίου) και The Secret Agent του Kleber Mendonça Filho, στο πλαίσιο του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας (2 Οκτωβρίου). Σε συμπαραγωγή του Onassis Culture θα παιχτούν επίσης σε πανελλήνια πρεμιέρα οι ταινίες: Sacrifice του Ρομέν Γαβράς (30 Οκτωβρίου), Σπασμένη Φλέβα του Γιάννη Οικονομίδη (24 Νοεμβρίου), How to Shoot a Ghost του Charlie Kaufman (10 Δεκεμβρίου) και Gorgoná της Εύης Καλογηροπούλου, ενώ τον Ιανουάριο του 2026 θα κάνει αθηναϊκή πρεμιέρα η παραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση, Η Καρδιά του Ταύρου της Εύας Στεφανή, που παρατηρεί από απόσταση αναπνοής τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και τους συνεργάτες του κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και της περιοδείας του Εγκάρσιου Προσανατολισμού.

Οι δίσκοι του Γιάννη Πετρίδη, οι φωτογραφίες του Σπύρου Στάβερη
Η απόκτηση της συλλογής του Γιάννη Πετρίδη, η οποία αριθμεί περίπου 250.000 άλμπουμ, συνδυάζεται με τη μελλοντική διαμόρφωση ενός νέου, ειδικά διαμορφωμένου χώρου για ακρόαση, έρευνα και απόλαυση. Επίσης, ετοιμάζεται ένα ντοκιμαντέρ για τον ίδιο και την πλούσια συλλογή του, σε σκηνοθεσία Γιώργου Τελτζίδη. Παράλληλα, το Ίδρυμα Ωνάση, σε συνεργασία με τον Σπύρο Στάβερη και μια ειδική ομάδα αρχειονόμων, επιμελητών και ψηφιοποιητών, ταξινόμησαν και ψηφιοποίησαν το Αρχείο του σημαντικού φωτογράφου – ένα αρχείο εικόνων για την καθημερινή ζωή, για τον κόσμο της εργασίας, του θεάματος και της πολιτικής, για την Αθήνα.
Διαβάστε περισσότερα στο www.onassis.org
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
