644
H Λοράνς ντε Καρ σε πρόσφατη συνέντευξή της - τώρα αναλαμβάνει το Λούβρο | Facebook/Musée d'Orsay

Γυναίκα αναλαμβάνει για πρώτη φορά το Λούβρο

Protagon Team Protagon Team 26 Μαΐου 2021, 13:53
H Λοράνς ντε Καρ σε πρόσφατη συνέντευξή της - τώρα αναλαμβάνει το Λούβρο
|Facebook/Musée d'Orsay

Γυναίκα αναλαμβάνει για πρώτη φορά το Λούβρο

Protagon Team Protagon Team 26 Μαΐου 2021, 13:53

Μια γυναίκα, με φιλοδοξία να φέρει το μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου πιο κοντά στην εποχή μας, όπως δηλώνει, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Μουσείου του Λούβρου, ανακοίνωσε η προεδρία της Γαλλικής Δημοκρατίας.

Η ιστορικός τέχνης Λοράνς ντε Καρ, διευθύντρια ως σήμερα του Μουσείου Ορσέ, πρόκειται να αντικαταστήσει από την 1η Σεπτεμβρίου τον Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, ο οποίος ήταν επικεφαλής από το 2013. Η 54χρονη Ντε Καρ ήταν η πρώτη γυναίκα επικεφαλής του Ορσέ.

Γόνος οικογένειας με παρουσία στα Γράμματα, η Ντε Καρ είναι κόρη του δημοσιογράφου και συγγραφέα Ζαν ντε Καρ και εγγονή του μυθιστοριογράφου Γκι ντε Καρ. Είναι ειδικευμένη στην τέχνη του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα.

Είχε σπουδάσει Ιστορία Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού IV-Sorbonne και στο Ecole du Louvre, ενώ για το Ορσέ άρχισε να εργάζεται από το 1994. Τα επόμενα χρόνια επιμελήθηκε πολλές εκθέσεις στο μουσείο και σε συνεργασία με ξένους φορείς. Αποχώρησε το 2007,  επέστρεψε όμως δέκα χρόνια αργότερα, για να αναλάβει τη διεύθυνση του Ορσέ, το οποίο φιλοξενεί έργα από το 1848 ως το 1914.

Κατά τη διάρκεια της θητείας της, κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των επισκεπτών, που έφτασαν τα 3,7 εκατ. το 2019, αποφέροντας κέρδη στα ταμεία του Μουσείου. Αυτός εξάλλου ήταν και ο στόχος του Μαρτινέζ για το Λούβρο, το οποίο κατέγραψε ρεκόρ επισκεπτών το 2019, πριν από την πανδημία, αν και η πολιτική του διευθυντή ως προς αυτό δεν είχε τύχει γενικής αποδοχής.

Χάρις σε μια δωρεά 20 εκατομμυρίων ευρώ από ανώνυμο αμερικανό μαικήνα, το Ορσέ επεκτείνει τους εκθεσιακούς χώρους του και προσθέτει εκπαιδευτικό και ερευνητικό κέντρο. Ενίσχυσε ακόμη την εξωστρέφεια του Μουσείου, δανείζοντας εκατοντάδες έργα σε άλλα ιδρύματα.

Στόχος της ήταν, μεταξύ άλλων, να επιστραφούν τα έργα που λεηλατήθηκαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου από τους Ναζί, σημειώνει ο Monde.

Οπως είχε πει και η ίδια σε συνέντευξή της στο AFP τον Απρίλιο, όραμά της είναι το μουσείο να προσελκύσει τις νέες γενιές και να απευθυνθεί σε επισκέπτες κάθε ηλικίας και κάθε κοινωνικού και πολιτιστικού υποβάθρου.

Η επιλογή διευθυντών για τα μεγάλα μουσεία στο Παρίσι (Λούβρο, Ορσέ και Πομπιντού), αλλά και των Βερσαλλιών, είναι προνόμιο του εκάστοτε Προέδρου της Δημοκρατίας.

Τα οκτώ χρόνια του Ζαν-Λικ Μαρτινέζ στο Λούβρο

«Η Ελλάδα είναι μια άλλη πατρίδα για μένα», έλεγε με έμφαση ο (πλέον φιλέλληνας) απερχόμενος πρόεδρος-διευθυντής στο Μουσείο του Λούβρου, Ζαν-Λικ Μαρτινέζ. Δεν ήταν μόνον η σχέση του με την αρχαία ελληνική τέχνη – και την Αρχαιολογία – ούτε μόνον η θητεία του, τη δεκαετία του ’90, στη Γαλλική Σχολή Αθηνών (École française d’Athènes). Ήταν και οι ανασκαφές, στις οποίες συμμετείχε, στους Δελφούς και τη Δήλο. Ήταν και οι έλληνες φίλοι του, όπως η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.

Με την ίδια, άλλωστε, είχε σχεδιάσει δύο εκθέσεις, με τη σφραγίδα του Λούβρου το οποίο διηύθυνε μέχρι τώρα. Μία για το Λούβρο και μία για την Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας.

Οι λεπτομέρειές τους συζητήθηκαν, ξανά και από κοντά, στην Αθήνα, στην επέτειο για τον εορτασμό των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση και στα εγκαίνια της ανακαινισμένης Εθνικής Πινακοθήκης. Όταν, παράλληλα, ο Ζαν-Λικ Μαρτινέζ έλαβε και το παράσημο του Ταξιάρχη του Τάγματος της Τιμής από την Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Μιλάμε πρώτα για την έκθεση «Παρίσι-Αθήνα. Η γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919», με αφορμή την επέτειο από την Ελληνική Επανάσταση, που έχει σχεδιαστεί για τον Σεπτέμβριο, στο Λούβρο, σε επιμέλεια του Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, της Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα και της Αναστασίας Λαζαρίδου. Με στόχο να αναδειχθούν οι πολιτιστικοί, καλλιτεχνικοί και διπλωματικοί δεσμοί της Ελλάδας και τη Γαλλίας κατά τον 19ο αιώνα, με έμφαση στις τότε αρχαιολογικές ανακαλύψεις επί ελληνικού εδάφους.

Η δεύτερη έκθεση, που έχει σχεδιαστεί και από τον Ζαν-Λικ Μαρτινέζ για την Εθνική Πινακοθήκη, είχε προγραμματιστεί για το Νοέμβριο. Όταν η Πινακοθήκη θα εγκαινιάσει τη μεγάλη (2.000 τ.μ.) νέα Αίθουσα Περιοδικών της Εκθέσεων. Μιλάμε για την έκθεση «Το πορτρέτο στις Συλλογές του Λούβρου», με έργα από τους Ασσύριους, τους Αιγύπτιους και τους Έλληνες μέχρι τον Ευγένιο Ντελακρουά.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News