491
Σολτς και Μέρκελ κατά την συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση των μέτρων με την επιγραφή «Δράση για το Κλίμα» να φιγουράρει από πίσω τους | Reuters

Η Γερμανία δίνει 100 δισ. ευρώ για την κλιματική αλλαγή

Protagon Team Protagon Team 22 Σεπτεμβρίου 2019, 10:53
Σολτς και Μέρκελ κατά την συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση των μέτρων με την επιγραφή «Δράση για το Κλίμα» να φιγουράρει από πίσω τους
|Reuters

Η Γερμανία δίνει 100 δισ. ευρώ για την κλιματική αλλαγή

Protagon Team Protagon Team 22 Σεπτεμβρίου 2019, 10:53

Η Γερμανία βάζει μπροστά μια «Δράση για το Κλίμα» αξίας 100 δισ. ευρώ.

Έπειτα από περίπου 20 ώρες διαβουλεύσεων τα κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού της Γερμανίας (CDU, CSU, SPD) κατέληξαν το Σάββατο το απόγευμα στην πολυπόθητη συμφωνία σε ό,τι αφορά στα μέτρα κατά της κλιματικής αλλαγής.

Η δέσμη μέτρων υπό το σχέδιο Klimaschutz («Δράση για το Κλίμα») που ανακοίνωσε η κυβέρνηση κοστολογείται, σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, στα 54 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2023 ενώ μέχρι το 2030 τουλάχιστον 100 δισεκατομμύρια ευρώ θα έχουν δαπανηθεί για την προστασία του κλίματος και την σταδιακή μεταφορά όλης της χώρας σε άλλες μορφές ενέργειας.

Ανάμεσα στα βασικά μέτρα με τα οποία η Γερμανία φιλοδοξεί να περιορίσει τις εκπομπές καυσαερίων CO2 κατά 55% έως το 2030, σε σχέση με το 1990 είναι: Ακριβότερη βενζίνη, φθηνότερο ρεύμα, ακριβότερες αεροπορικές πτήσεις, φθηνότερα σιδηροδρομικά εισιτήρια και κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και την αντικατάσταση καυστήρων λαδιού.

Τα νέα μέτρα θα καταστήσουν την μετακίνηση με το τρένο φθηνότερη και τις πτήσεις ακριβότερες.

Συγκεκριμένα, ο ΦΠΑ για τα σιδηροδρομικά εισιτήρια για τις υπεραστικές μετακινήσεις θα μειωθεί από το 19% στο 7%, ενώ ο Φόρος Εναέριας Κυκλοφορίας για απογειώσεις από γερμανικά αεροδρόμια θα αυξηθεί την 1.1.2020. Ένα ταξίδι π.χ. από το Μόναχο στο Αμβούργο, το οποίο σήμερα κοστίζει 145 ευρώ, θα κοστίζει πλέον 130,50 ευρώ.

Στο ίδιο πλαίσιο, θα ληφθούν μέτρα για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του δικτύου των ΜΜΜ, των ποδηλατοδρόμων και των σιδηροδρόμων, ενώ στόχος είναι η μεταφορά περισσότερων εμπορευμάτων με τα τρένα.

Από την πλευρά της, η Καγκελάριος πρόβαλε ένα μέτρο, το οποίο κατά την άποψη της, θα έχει καθοριστική σημασία για την επιτυχία του προγράμματος: η τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε οχήματα και κτήρια. «Με αυτό τον τρόπο θα ακριβύνει σταδιακά η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων όπως η βενζίνη, το πετρέλαιο ντίζελ, το πετρέλαιο θέρμανσης και το φυσικό αέριο», διευκρίνισε η Μέρκελ.

Κίνητρα όμως θα δοθούν και για την αύξηση της ζήτησης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.

Ταυτόχρονα με την «δραστική αύξηση» των σταθμών φόρτισης, με στόχο έως το 2030 να υπάρχουν ένα εκατομμύριο σημεία φόρτισης, η επιδότηση αγοράς αυτοκινήτου –από το κράτος και τον κατασκευαστή– θα αυξηθεί για αυτοκίνητα με τιμή κάτω των 40.000 ευρώ, με τα τέλη κυκλοφορίας να εξαρτώνται στο εξής ακόμη περισσότερο από τις εκπομπές καυσαερίων του οχήματος και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να εξαιρούνται πλήρως έως το 2025. Στόχος του μέτρου είναι μέχρι το 2030 να κυκλοφορούν 7-10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η αλλαγή παλιού καυστήρα πετρελαίου θέρμανσης με σύστημα φιλικότερο για το κλίμα, θα επιδοτηθεί με ποσό έως και 40% του κόστους και από το 2026 η εγκατάσταση νέων καυστήρων πετρελαίου θα απαγορευθεί εντελώς — μόνο για τα κτίρια στα οποία είναι δυνατή η εναλλακτική λύση. Σχεδιάζεται ακόμη πρόγραμμα επιδότησης ανακαίνισης κατοικιών προς την κατεύθυνση της εξοικονόμησης ενέργειας.

Κερδισμένοι από το νέο πακέτο μέτρων θα είναι ιδιώτες και επιχειρήσεις που κάνουν χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Από την πλευρά της Καγκελαρίας, τονίστηκε ότι η πολιτική για το κλίμα θα εφαρμοστεί χωρίς περαιτέρω δανειακή επιβάρυνση του κράτους, με απόλυτο σεβασμό στην αρχή των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.