533
Η Tαμάρ-κάλι, συνθέτις της μουσικής για την ταινία «Mudbound» | Facebook

Γιατί το Χόλιγουντ δεν θέλει τις γυναίκες συνθέτες

Protagon Team Protagon Team 21 Ιανουαρίου 2019, 07:00
Η Tαμάρ-κάλι, συνθέτις της μουσικής για την ταινία «Mudbound»
|Facebook

Γιατί το Χόλιγουντ δεν θέλει τις γυναίκες συνθέτες

Protagon Team Protagon Team 21 Ιανουαρίου 2019, 07:00

Το Χόλιγουντ δεν έχει αποδεχθεί ακόμη μια γυναίκα σε ρόλο συνθέτη πίσω από τα κινηματογραφικά σάουντρακ της βιομηχανίας του θεάματος.

Κι αυτό είναι κάτι που, σύμφωνα με εκτενές άρθρο από τους New York Τimes, πρέπει να αλλάξει σύντομα.

«Σε λίγο καιρό βγαίνουν στις αίθουσες δυο ταινίες με θέμα μια γυναίκα-υπερήρωα, το “Wonder Woman 1984” και το «Mulan». Κι όμως, αμφότερα τα σάουντρακ που τις συνοδεύουν, συνετέθησαν από άντρες μουσικούς, τον Χανς Τσίμερ και τον Χάρι Γκρέγκσον-Ουίλιαμς, αντίστοιχα», σημειώνει το δημοσίευμα, «ένα ακόμη παράδειγμα της αδιαφορίας του Χόλιγουντ για τις γυναίκες συνθέτες μουσικής».

Όπως τονίζεται στην εφημερίδα, σύμφωνα με μια έρευνα που διεξήχθη πέρσι από το πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, στις 1.100 ταινίες που κυκλοφορήσαν μεταξύ 2007-2017, πίσω από τα σάουντρακ τους βρέθηκαν… 1.200 άντρες συνθέτες και μόλις 16 γυναίκες.

Τρομερή αντίθεση – και αδικία, ταυτόχρονα.

Μια άλλη μελέτη του αμερικανικού Κέντρου Μελέτης Γυναικών στην Τηλεόραση και στον Κινηματογράφο απέδειξε ότι στα 250 κορυφαία φιλμ της βιομηχανίας για το 2018, το 94% των σάουντρακ συνετέθησαν από άντρες.

«Ναι, οι αριθμοί είναι σχεδόν αποκαρδιωτικοί [για την συμμετοχή των γυναικών], αλλά το όλο τοπίο που έχει διαμορφωθεί αφήνει να περάσει μια ακτίνα ελπίδας», σημειώνει με την σειρά της η Λόρα Κάρπμαν, συνθέτις και η ίδια για την ταινία «Paris Can Wait» αλλά και επικεφαλής του τμήματος Μουσικής της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, που απονέμει τα Όσκαρ.

Το κλίμα, κατά την Κάρπμαν, αλλάζει σταδιακά και ριζικά κι αναφέρει συγκεκριμένα παραδείγματα: όπως την Ταμαρ-κάλι, συνθέτιδα του «Mudbound», μια από τις νεότερες παρουσίες σε έναν καθαρά ανδροκρατούμενο χώρο.

 

Η Τάμαρ-κάλι είναι και εξαιρετική περφόρμερ συν τοις άλλοις

Η Ταμαρ-κάλι, μια εξαιρετική ροκ περφόρμερ από το Μπρούκλιν, πλην του «Mudbound» έχει συνθέσει και τη μουσική για την ταινία «Come Sunday» που θα παιχτεί αποκλειστικά στην συνδρομητική πλατφόρμα του Netflix.

Δίπλα στην Αμερικανίδα, ξεχωρίζουν δυο ακόμη γυναίκες, ισλανδικής και τουρκικής καταγωγής.

Η τσελίστρια Χίλντουρ Γκούντναντότιρ που συνέθεσε τη μουσική για την ταινία «Sicario: Day of the Soldado», αλλά και το επικείμενο «Joker» με τον Χοακίν Φοίνιξ, χάρη στη φήμη της για τα φοβερά ηλεκτρονικά ηχοτόπια της που διαδόθηκε από στόμα σε στόμα μέσα στα προηγούμενα δυο χρόνια.

H ισλανδή συνθέτις Χίλντουρ Γκούντναντότιρ

Η τουρκάλα μουσικός Πινάρ Τοπράκ συνέθεσε το σάουντρακ για την ταινία «Captain Marvel»- μάλιστα, έγινε με τον τρόπο αυτό η πρώτη γυναίκα που έγραψε μουσική σε ταινία της Marvel.

«Η μουσική και γενικά η τέχνη είναι άφυλη, επειδή και τα ίδια τα συναισθήματα είναι άφυλα», σημειώνει στην εφημεριδα η Τοπράκ.

Η τουρκάλα μουσικός Πινάρ Τοπράκ

Για την ιστορία, μόλις δυο γυναίκες έχουν τιμηθεί με Όσκαρ μουσικής σύνθεσης: η Ρέιτσελ Πόρτμαν το 1996 για την ταινία «Εμμα» και τον αμέσως επόμενο χρόνο η Αν Ντάντλεϊ για το «The Full Monty».

Η Πόρτμαν δηλώνει ευθαρσώς πως σε όλη την καριέρα της έχει δουλέψει δίπλα σε δυο ανοικτά μισογύνηδες σκηνοθέτες – τους οποίους αποφεύγει να κατονομάσει.

«Επίσης διασκεδάζω αφάνταστα κάθε φορά με την γνωστή ατάκα «μπορείς να γράψεις μουσική για ανδρικές σκηνές δράσης;» που εξαπολύεται συχνά σε γυναίκες μουσικούς», επισημαίνει η Πόρτμαν, καταλήγοντας με νόημα: «σε κάτι τόσο στερεοτυπικό, συνηθίζω να απαντάω: «Εννοείται. Ασε με να σου το αποδείξω ότι μπορώ»».