759
Δύσκολο το εγχείρημα για τον ιταλό πρωθυπουργό Ματέο Ρέντσι | REUTERS/Alessandro Bianchi/CreativeProtagon

Γιατί ο Ρέντσι βιάζεται να χτίσει τη «μη γέφυρα»

Protagon Team Protagon Team 3 Οκτωβρίου 2016, 07:20
Δύσκολο το εγχείρημα για τον ιταλό πρωθυπουργό Ματέο Ρέντσι
|REUTERS/Alessandro Bianchi/CreativeProtagon

Γιατί ο Ρέντσι βιάζεται να χτίσει τη «μη γέφυρα»

Protagon Team Protagon Team 3 Οκτωβρίου 2016, 07:20

Μέσα σε δέκα εβδομάδες –τόσες απομένουν ως το δημοψήφισμα για τη συνταγματική μεταρρύθμιση στην Ιταλία– δεν προλαβαίνεις να χτίσεις μια γέφυρα, την οποία επιπλέον είχαν ονειρευτεί πριν από σένα πολλοί και διάφοροι μεταξύ των οποίων ο Καρλομάγνος, ο Ναπολέοντας και ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι. Μπορείς όμως να εξαγγείλεις την κατασκευή της υπενθυμίζοντας ότι από ένα τέτοιο φαραωνικό έργο θα δημιουργηθούν 100.000 θέσεις εργασίας. Κι αυτό έκανε ο Ματέο Ρέντσι: (ξανα)εξήγγειλε την κατασκευή μιας γέφυρας που θα ενώνει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία. Πόσοι όμως πιστεύουν ότι αυτή τη φορά το Ponte sullo Stretto θα γίνει πραγματικότητα;

6442219-kCPB-U4323026926383777F-593x443@Corriere-Web-Sezioni
Η γέφυρα μήκους 3.300 μέτρων θα ενώνει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία

Στοπ καρέ στους αριθμούς: Η γέφυρα θα βρίσκεται σε ύψος 382,6 μέτρων. Το μήκος θα είναι 3.300 μέτρα, το πλάτος 70 μέτρα, η διάμετρος των καλωδίων 1,24 μέτρα. Θα έχει 4 σιδηροδρομικές γραμμές, 6 λωρίδες κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα, καθημερινά θα διέρχονται από πάνω της 6.000 οχήματα και 200 τρένα. Θα αντέχει ριπές ανέμων άνω των 200 χιλιομέτρων την ώρα – κανείς δεν ξεχνάει ότι εκεί ήταν οι ομηρικές Σκύλλα και Χάρυβδη. Αλλά θα αντέχει και σεισμικές δονήσεις 7,1 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.

Προσθέστε σε αυτούς τους αριθμούς τη μορφολογία του βυθού και θα καταλάβετε γιατί αυτή η γέφυρα δεν έχει χτιστεί μέχρι τώρα. Προσθέστε επίσης ότι έως τώρα αυτή η γέφυρα που δεν έχει κατασκευαστεί ακόμη, η «μη γέφυρα» όπως γράφει η Repubblica, έχει ήδη κοστίσει 350 εκατομμύρια ευρώ. Κι ότι εάν τα δικαστήρια αποφασίσουν πως επιχειρήσεις που έχουν εμπλακεί στη μη κατασκευή θα πρέπει να αποζημιωθούν, τότε το κόστος θα φτάσει το 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Κι αυτά είναι λεφτά που θα δοθούν χωρίς κανένα έργο σε αντάλλαγμα.

Una elaborazione grafica del progetto definitivo del ponte sullo Stretto di Messina, tratto dal sito www.projectmate.com. ANSA/INTERNET-WWW.PROJECTMATE.COM +++EDITORIAL USE ONLY - NO SALES+++
Μια γραφική επεξεργασία του τελικού σχεδίου της Ponte sullo Stretto (ANSA/PROJECTMATE.COM)

Αραγε ο Ρέντσι έκανε μια τρύπα στα νερά της Μεσσήνης – ακόμη μια τρύπα μετά τον Μπερλουσκόνι και τον Ρομάνο Πρόντι που επίσης είχε εξαγγείλει το έργο; Πιο πίσω ακόμη, το 1992, το είχε εξαγγείλει ο Μπετίνο Κράξι – αυτόν τον πρόλαβε το σκάνδαλο της «Μιζούπολης». Στο μεταξύ οι μελέτες ξεκινάνε και σταματάνε, χρήματα πέφτουν συνεχώς σε μια μαύρη τρύπα μέχρι που το 2013 ο τότε πρωθυπουργός Μάριο Μόντι αποφασίζει τη ρευστοποίηση της εταιρίας Stretto di Messina και συγκρατεί το κόστος στα 350 εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη πιο πριν, το 1969, είχε πραγματοποιηθεί διεθνής διαγωνισμός για το έργο, ενώ κάπου στα τέλη του 19ου αιώνα είχε αναλάβει τη μελέτη του έργου ο διεθνούς φήμης μηχανικός Αλφρέντο Κοτράου.

Αν χάσει το δημοψήφισμα ο Ρέντσι θα δεχθεί αφόρητες πιέσεις να παραιτηθεί τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από τους δεινόσαυρους της αριστερής πτέρυγας του κόμματός του. Από αυτή τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη θέλει να περάσει επιστρατεύοντας τη γέφυρα

Το ταξίδι στο παρελθόν μπορεί να γίνει ατελείωτο. Γιατί οι πρώτες μελέτες χρονολογούνται από την εποχή των Ρωμαίων, οι οποίοι λέγεται ότι είχαν κατασκευάσει μια γέφυρα με σχεδίες που όμως εμπόδιζαν τη διέλευση των πλοίων. Επειτα ήταν ο Καρλομάγνος που οραματίστηκε το Ponte sullo Stretto, αλλά η τεχνολογία της εποχής τον πρόδωσε. Στη λίστα μπορεί να προσθέσει κανείς τον Φερδινάνδο Β’ των Βουρβόνων, βασιλιά των Δύο Σικελιών, και τον Ναπολέοντα που σκέφτηκε κάτι σε υπόγεια σήραγγα.

POL11F3_694888F1_273-021
Μια καρτ-ποστάλ της γέφυρας Ponte sullo Stretto με τον Κύκλωπα στη μέση

Τι έχει ο Ματέο Ρέντσι που δεν έχουν όλοι οι προηγούμενοι; Τίποτε, ένα δημοψήφισμα στις 4 Δεκεμβρίου που αν το χάσει θα δεχθεί αφόρητες πιέσεις να παραιτηθεί τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από τους δεινόσαυρους της αριστερής πτέρυγας του κόμματός του. Από αυτή τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη θέλει να περάσει επιστρατεύοντας τη γέφυρα. Σαν τον πολιτευτή του ελληνικού ανέκδοτου υπόσχεται στους Σικελούς ότι θα «τους φτιάξει και γέφυρες», ενώ στο μεταξύ συγκρούεται με τις Βρυξέλλες για τη λιτότητα και επικρίνει τη δήμαρχο της Ρώμης για την απόσυρση της υποψηφιότητας της πόλης από τη διεκδίκηση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 επισημαίνοντας ότι οι αγώνες σημαίνουν έργα και τα έργα δουλειές.

Και για τη συνταγματική μεταρρύθμιση; Εκεί ο Ρέντσι ρίχνει γέφυρες στους πολίτες που ενοχλούνται από το λεγόμενο «κόστος της πολιτικής». «Δεν σημαίνει ότι συρρικνώνεις τη δημοκρατία όταν μειώνεις τον αριθμό των πολιτικών» δήλωσε πριν από δυο ημέρες αναφερόμενος στη μείωση των μελών της Γερουσίας και των εξουσιών της προκειμένου να αποκτήσει ταχύτητα το κυβερνητικό έργο. Αλλά μην πιστέψει κανείς ότι κι αυτή η γέφυρα μπορεί να χτιστεί εύκολα. Γιατί αυτή είναι από τις γέφυρες που ακόμα κι αν χτιστεί, δεν είναι  καθόλου δύσκολο να πέσει.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...