481
|

Το «διαστημόπλοιο» που λέγεται Lotus Evija. Πόσο νόημα έχει;

Το «διαστημόπλοιο» που λέγεται Lotus Evija. Πόσο νόημα έχει;

Η Lotus μπαίνει στο παιχνίδι των ηλεκτρικών υπεραυτοκινήτων. Θα αποδίδει κάποιους 2.000 ίππους (χάνεται το μέτρημα με τέτοιες τιμές), επιταχύνει από 0-300 km/h σε μόλις 9,0 δ/λ και θα κατασκευαστεί σε μόλις 130 αντίτυπα. Θα κοστίζει €2 εκατομμύρια. Ή 1,7 εκατομμύρια λίρες. Ή όσο θα βγει η ισοτιμία στο Ντουμπάι. Ο νοών νωείτο.

Η παραγωγή της Evija ξεκινά τον επόμενο χρόνο, στα κεντρικά της Lotus,στο Χέθελ της Βρετανίας.

Φυσικά, υπό την επίβλεψη της κινέζικης Geely – που επίσης κατέχει τις Volvo και Polestar.

Το επίθετο «κινέζικο» δεν είναι κατ’ ανάγκην μομφή στις ημέρες μας. Το κρίσιμο ζήτημα, όπως έχουμε ξαναγράψει, είναι οι διακριτοί ρόλοι τού ποιος βάζει το χρήμα και το μάνατζεμντ και τού ποιος αφήνεται να κάνει τη δουλειά του όπως ξέρει. Και η Lotus ξέρει να φτιάχνει σπορ αυτοκίνητα. Αυτό είναι δεδομένο στην 71χρονη ιστορία της.

Όπως προκύπτει από τις προδιαγραφές, η Evija είναι το ταχύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο.

Και η Lotus υποστηρίζει πως είναι μία «πραγματική Lotus».

Το ρήμα «υποστηρίζει» είναι επίσης κρίσιμο.  Βλέπετε,  παραδοσιακά,  η   Lotus στα αυτοκίνητα δρόμου επένδυε στην κλασκή ατάκα του ιδρυτή της, του ευφυούς  Κόλιν Τσάπμαν, στο λεγόμενο «less is more». Εννοούσε, κατ΄αρχήν, το βάρος. Η Evija ζυγίζει 1.680 kg. Μάλλον θα είναι η βαρύτερη Lotus που θα ΄χει ποτέ παραχθεί.  Άλλωστε, στο κέντρο του ανθρακονημάτινου μονοκόκ  σασί υπάρχουν τέσσερις ηλεκτροκινητήρες.

Επανέρχομαι, όμως, στο ρήμα «υποστηρίζει» και στον παραδοσιακό χαρακτήρα της Lotus. Γιατί έχω μία ένσταση. Η φιλοσοφία της  στόχευε σε ελαφριά, ευέλικτα, ανόθευτα ως εμπειρία αυτοκίνητα. Με λεπτότητα χειρισμών, ωμή, αναλογική αίσθηση και, συγκριτικά με τον ανταγωνισμό, σε μάλλον πιο προσιτές τιμές.

Μία Elise, μία Exige ή και μία Esprit του παρελθόντος, εξέφραζαν ακριβώς αυτό: light is right. Η εμπειρία ήταν σημαντικότερη από την ιπποδύναμη. Κι αυτό γιατί η Lotus  ποτέ  δεν  κυνήγησε την απόλυτη ισχύ αλλά την καθαρότητα της συμμετοχής του οδηγού. Από τις Lotus που έτυχε να οδηγήσω, θεωρώ  πως  εξέφραζε  μί α δίτροχη  εμπειρία με  δύο τροχούς επιπλέον.

Απ’ την άλλη, η Evija είναι ένα κομβικό «διαστημόπλοιο» για την επόμενη τροχιά της Lotus. Οι διαχύτες έχουν επιρροές από τα αγωνιστικά του Le Mans, υπάρχει τεχνολογία που εκφεύγει από τις νόρμες και δείχνει ένα μέρος των δυνατοτήτων που θα διαθέτουν τα ηλεκτρικά υπεραυτοκίνητα.

Όμως, πόσο  νόημα έχουν 2,000 ίπποι;. Σε έναν κόσμο που διαπνέεται από την πολιτική ορθότητα αλλά και τις αυξημένες απαιτήσεις για ασφάλεια, υπάρχουν πολλές και σοβαρές επιφυλάξεις. Σε δρόμο; Σίγουρα, όχι. Σε πίστα; Λίγες είναι οι ευθείες που επιτρέπουν τέτοια ισχύ. Όμως, τα παχιά πορτοφόλια είναι πολλά σε τούτο τον μάταιο κόσμο και η Lotus φαίνεται ξεκάθαρα πως με την Evija θα συγκεντρώσει περισσότερα  χρήματα απ΄ό,τι αν πουλούσε τις  Elise ακόμα και στα περίπτερα.


  • Ο Γιάννης Κωνσταντόπουλος «οδηγεί» το 4Drivers και ταυτόχρονα εκδίδει το Best of Cars