1309
Ο άνθρωπός μας (δεύτερος από δεξιά) ανάμεσα στους μαθητές του Κέντρου για Χαρισματικά-Ταλαντούχα Παιδιά του Κολεγίου Aνατόλια | CTY

Πώς είναι να περνάς μια μέρα δίπλα σε… τζίνια

Ο άνθρωπός μας (δεύτερος από δεξιά) ανάμεσα στους μαθητές του Κέντρου για Χαρισματικά-Ταλαντούχα Παιδιά του Κολεγίου Aνατόλια
|CTY

Πώς είναι να περνάς μια μέρα δίπλα σε… τζίνια

Κρατώ στα χέρια μια καρτέλα με φωτογραφίες διαφόρων τροφών. Η οδηγία είναι να υποδείξω ένα γεύμα με τρία από τα υλικά που βλέπω μπροστά μου.

Ένα γάλα σε χαρτόνι. Τυρί φέτα. Μια μπανάνα. Ένας ανανάς. Μαϊντανός. Μια ντομάτα. Λευκή σοκολάτα. Φραντζόλα ολικής αλέσεως. Πράσινες ελιές Χαλκιδικής. Αυτά συγκρατώ.

Παίρνω το στυλό, γράφω τη συνταγή μου, και την παραδίδω: μια μπρουσκέτα στη σχάρα, και από πάνω ξεφλουδισμένη και τριμμένη ντομάτα, ανακατεμένη με ψιλοκομμένες πράσινες ελιές.

Απορριπτέος πανηγυρικά! Ούτε καν μου εξήγησαν γιατί. Το κατάλαβα όμως όταν τρία πιάτα άρχισαν να κάνουν τον γύρο της αίθουσας – λες και ήμασταν σε κάποια δεξίωση και περιφέρονταν γκαρσόνια με δίσκους με ορεκτικά.

Στο πρώτο: ροδέλες μπανάνας με ψιλοκομμένο μαϊντανό επάνω. «Πλάκα μου κάνεις!», λέω. Αλλά δοκιμάζω κι η τσαντίλα γίνεται χαμόγελο.

Στο δεύτερο: ομοιόμορφα κομμάτια ανανά, κι από πάνω μισή κουταλιά γλυκού ροκφόρ. «Βρε, φύγε από δω χάμω!», λέω. Αλλά πάλι δοκιμάζω, και το χαμόγελο γίνεται λάμψη.

Στο τρίτο, και τελευταίο: κομμάτια λευκής σοκολάτας, κι από πάνω μία ροδέλα πράσινης ελιάς. Μου ‘ρχεται πιο βαριά κουβέντα. Αλλά δοκιμάζω, και θέλω να πανηγυρίσω.

«Ποιος τα σοφίστηκε αυτά;», ρώτησα. Και, κοιτώντας γύρω, είδα καμιά εικοσαριά παιδικά πρόσωπα να μου υποδεικνύουν περιπαικτικά τον εαυτό τους!

Μπανάνα με μαϊντανό… ένας γκουρμέ συνδυασμός

Μέσα στην κάψα των εκλογών, στη πιο ζεστή ως τώρα μέρα του καλοκαιριού, βρέθηκα στη Θεσσαλονίκη παρακινημένος από μια πρόσκληση του Κολεγίου Aνατόλια να βρεθώ στην παρουσίαση ενός νέου μαθήματος «για Χαρισματικά-Ταλαντούχα Παιδιά». Τα αρχικά CTY που συνοδεύουν αυτή τη περιγραφή, είναι απλά από την αγγλική απόδοση: Center for Talented Youth. Που μας έρχεται από το φημισμένο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins στη Βαλτιμόρη, ΗΠΑ, το οποίο είναι και σύμβουλος του Aνατόλια στο συγκεκριμένο πρωτοποριακό project.

Τα παιδιά που επιλέγονται, με κριτήρια αξιολόγησης από εκπαιδευτές με ειδική κατάρτιση, είναι εκείνα που είναι σήμερα από τα πιο υποσχόμενα μυαλά της επόμενης γενιάς. Αυτή τη στιγμή, φτάνουν τους περίπου 165.000 διεθνώς οι απόφοιτοι αυτών των Κέντρων Χαρισματικών Παιδιών – ανάμεσά τους οι ιδρυτές του Facebook, της Google, κ.ά.

Η επιλογή τους δεν έχει να κάνει μόνο με τον Δείκτη Ευφυΐας τους (το IQ, που ξέρουμε). Πολλά από αυτά τα παιδιά μοιάζουν να ζουν σε μια προσωπική απομόνωση μέσα στην τάξη, μέσα στο σπίτι, καθώς το δικό τους χάρισμα δεν βρίσκει γόνιμο έδαφος να εκδηλωθεί και να αναπτυχθεί.

«Στο δικό μας Κέντρο εδώ, τα χαρισματικά παιδιά που επιλέγονται, απ’ όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, μαθαίνουν ακαδημαϊκές δεξιότητες με τις οποίες μπορούν να πιάσουν την γνώση στο εύρος και στο βάθος της», μου λέει η Ολγα Τσαντίλα, υπεύθυνη Επικοινωνίας του Aνατόλια.

Είναι παιδιά που έχουν μεγάλη αγάπη για την μάθηση και που, πριν «ανακαλυφθούν» και μπουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, μπορεί μέσα στις τάξεις των δικών τους σχολείων να ήταν εξαιρετικά δυστυχισμένα ή, στην καλύτερη περίπτωση, απλώς απαθή για ό,τι συνέβαινε γύρω τους.

Ενα τέτοιο παιδί επελέγη από δημόσιο σχολείο ενός χωριού έξω από τη Καρδίτσα, από πολύ φτωχή οικογένεια – δεν είχε ούτε PC στο σπίτι του.

Οι 400 μαθητές και μαθήτριες Γ’ Δημοτικού έως και Β’ Λυκείου που επελέγησαν από την Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό για να παρακολουθήσουν φέτος τα θερινά προγράμματα CTY Greece στο Aνατόλια, πέρασαν από ειδικές εξετάσεις ανάδειξης ταλέντου, στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 10.000.

Γενικά:
  • Περισσότεροι από 5.000 μαθητές και μαθήτριες έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα τα προγράμματα του CTY Greece
  • Περισσότερα από 890 παιδιά έχουν λάβει υποτροφία με βάση το οικογενειακό τους εισόδημα για τα θερινά προγράμματα, ποσοστό μεγαλύτερο του 47%
  • Το 50% των μαθητών προέρχεται από δημόσια σχολεία
  • Το 50% των μαθητών προέρχεται από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη
  • Περισσότεροι από 1.300 καθηγητές και δάσκαλοι από 150 διαφορετικά σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου έχουν λάβει μέρος στα δωρεάν επιμορφωτικά εργαστήρια, που προσφέρει το CTY Greece με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Μαθητές Δημοτικού εντρυφούν σε μαθήματα πανεπιστημιακού επιπέδου, διαδραστικά και γεμάτα προκλήσεις, όπως: η Μαγεία της Μαθηματικής Σκέψης, Νανοτεχνολογία, Ηνωμένα Εθνη και Γεωγραφία, Ρομποτική, Νοημοσύνη και Βιολογία των Αισθήσεων, το Εργαστήρι του Συγγραφέα, κλπ

Με τσιγκλάει πολύ, και κάπως χαιρέκακα παραδέχομαι, να παίξω κάπως εδώ με τον Γαβρόγλου, τον πρώην υπουργό Παιδείας που ήθελε να καταργήσει την αριστεία για λόγους που, όσο και εάν προσπάθησε να τους εξηγήσει, ούτε ο εαυτός του δεν κατάλαβε.

Ομως, εκεί που βρέθηκα, σε ένα από τα πιο ιστορικά σχολεία της Ελλάδος, (που ιδρύθηκε πριν από 133 χρόνια στη Μερζιφούντα της βορειο-κεντρικής Τουρκίας, εξ ού και το Aνατόλια, με μαθητές κυρίως ελληνικής και αρμένικης καταγωγής), λίγες ημέρες προτού κάνουν τη δουλειά τους οι κάλπες, αυτό που βίωσα μέσα σε πολύ λίγες ώρες, στ’ αλήθεια αποκάλυψε, έστω ένα πολύ μικρό μέρος αυτού που η κυρία Τσαντίλα ονόμασε «βάθος και εύρος της γνώσης».

Τα παιδιά του CTY παρακολουθούν 23 διαφορετικά μαθήματα Θετικών και Θεωρητικών Επιστημών μέσα από καινοτόμες και πρωτοποριακές μεθόδους διδασκαλίας

Είδαμε σαν παιχνίδι κάποια πειράματα στα οποία μας καθοδήγησαν τα ίδια τα παιδιά μέσα σ’ ένα εργαστήριο, για να μας εξηγήσουν, ανάμεσα σε άλλα πολλά, και εκείνο ακριβώς που δεν καταλάβαινα τρώγοντας λευκή σοκολάτα με πράσινη ελιά και να γίνεται μια μικρή επανάσταση υπέροχης γεύσης μέσα στον ουρανίσκο μου.

Ο αρμονικός, σχεδόν τέλειος συνδυασμός, μεταξύ υλικών τόσο «ξένων» μεταξύ τους, ήταν πολύ απλά αποτέλεσμα εργαστηριακής ανακάλυψης στοιχείων με διαφορετικές ενώσεις. Πήγαν, δηλαδή, την γνώση παραπέρα, και την γεύση αλλού…

Τα παιδιά παρακολουθούν 23 διαφορετικά μαθήματα Θετικών και Θεωρητικών Επιστημών Αυτά, είναι ειδικά σχεδιασμένα για τις ιδιαίτερες ακαδημαϊκές δυνατότητές τους, μέσα από καινοτόμες και πρωτοποριακές μεθόδους διδασκαλίας, ανταποκρινόμενες στις ανάγκες απόκτησης γνώσης των μαθητών, βασικό χαρακτηριστικό των οποίων είναι η ταχύτητα και το βάθος σκέψης, όπως βέβαια και η μεγάλη αγάπη τους για μάθηση.

Η δρ. Γεωργία Τσουλφά, που διευθύνει το Κέντρο Χαρισματικών και Ταλαντούχων Παιδιών στο Aνατόλια, και είναι υπεύθυνη για το ακαδημαϊκό κομμάτι του, μας έλεγε ότι εκείνο που εύκολα εντοπίζεται σε αυτά τα παιδιά, ακόμα και στα πιο μικρά σε ηλικία, είναι ο δομημένος λόγος τους και η πρωτοτυπία στη σκέψη.

«Τους βοηθάμε να αναπτύξουν ακόμα περισσότερο αυτά τα χαρίσματα, και τους προσφέρουμε τη δυνατότητα και να τα εφαρμόσουν», λέει. Και υπογραμμίζει ετούτο:

«Πολλά από αυτά τα παιδιά, κρατάνε την τύχη του κόσμου στα χέρια τους. Και είναι μεγάλο βάρος για αυτά εάν εμείς δεν έχουμε φροντίσει να τα υποστηρίξουμε, και να καλλιεργήσουμε όλες αυτές τις δεξιότητές τους όσο μεγαλώνουν και όσο προχωράνε στην ακαδημαϊκή τους ζωή , αλλά στην ζωή τους εν γένει».

Η δρ. Γεωργία Τσουλφά που διευθύνει το Κέντρο Χαρισματικών και Ταλαντούχων Παιδιών

Ιδιαίτερα πρωτοποριακό στο Aνατόλια, είναι το μάθημα που γίνεται για την διατροφή. Φορώντας άσπρη ποδιά, γάντια και γυαλιά ειδικά, κάθομαι δίπλα σε μια μαθήτρια από την Ισπανία, που μου εξηγεί τα πειράματα στα οποία, ως ντιπ άσχετοι εμείς συμμετέχουμε, και καλούμαστε να απαντήσουμε σε τετριμμένες ερωτήσεις όπως «με τι πρέπει να πλένουμε την επιφάνεια κοπής λαχανικών, για να μη διαδίδονται μικρόβια;».

«Με σαπούνι και νερό», απαντήσαμε εμείς. Γέλαγε η Ισπανίδα μου. Γιατί; «Διότι δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να συνεχίσεις με μία δόση χλωρίνης, διαλυμένη σε 9 δόσεις νερού». Μάλιστα.

Μέσα από αυτά, αλλά και από συζητήσεις που γίνονται μεταξύ των μαθητών, υπό τον συντονισμό των εκπαιδευτών τους, η μέντοράς μου από την Ισπανία, αλλά και τα άλλα παιδιά, έχουν βοηθηθεί να κατανοήσουν καλύτερα:

— Πώς να μειώνουμε τη σπατάλη των τροφίμων, πως να υποστηρίζουμε την φιλική προς το περιβάλλον γεωργία, κτηνοτροφία και αλιεία, και πώς να αναπτύξουμε βιώσιμα συστήματα παραγωγής τροφίμων.

— Την διατροφική αξία και τις βασικές αρχές της χημείας, της μικροβιολογίας και της τεχνολογίας παρασκευής των τροφίμων, όπως και του ρόλου της υγιεινής διατροφής στην πρόληψη ασθενειών και στην διατήρηση καλής υγείας.

— Πώς να ανακαλύψουν με τη βοήθεια της νευροεπιστήμης τις παραμέτρους που επηρεάζουν τις διατροφικές μας επιλογές (περιβάλλον, ψυχολογική διάθεση, κουλτούρα, διαφήμιση). Και,

— Πώς να μελετήσουν τη χημική σύνθεση, τη θρεπτική αξία και τη μικροβιολογία διαφόρων τροφίμων και να γνωρίσουν μερικές από τις βασικές τεχνολογίες συντήρησης …

… με άλλα λόγια, όσον αφορά αυτό το τελευταίο, πώς να τρως μπανάνα με μαϊντανό και να σου φαίνεται γκουρμέ!…

Περισσότερες πληροφορίες, εδώ