475
Άνισος αγώνας: η διαφορά διαστάσεων ανάμεσα σε θηριώδη SUV και σε μικρά αυτοκίνητα πόλης είναι χαριτωμένη φωτογραφικά. Αρκεί να μην είσαι μέσα στα δεύτερα αν τύχει το «χτύπα ξύλο» - |

Πόσο μετράει το μέγεθος;

Άνισος αγώνας: η διαφορά διαστάσεων ανάμεσα σε θηριώδη SUV και σε μικρά αυτοκίνητα πόλης είναι χαριτωμένη φωτογραφικά. Αρκεί να μην είσαι μέσα στα δεύτερα αν τύχει το «χτύπα ξύλο» -
|

Πόσο μετράει το μέγεθος;

Το εξώφυλλο της γνωστής γερμανικής Handelsblatt έβγαζε μάτι. «Η παράνοια των SUV» ήταν ο τίτλος που φιλοξενούσε το κεντρικό της θέμα.

Είχε προηγηθεί ένα δυστύχημα όπου ο οδηγός ενός SUV, στο κέντρο του Βερολίνου, είχε χάσει τον έλεγχο και σκότωσε τέσσερις ανθρώπους: ένα τρίχρονο που περπατούσε με τη γιαγιά του και άλλους δύο εικοσάχρονους.

Το περιστατικό πυροδότησε μια σειρά διαμαρτυριών από διαφορετικές πηγές: απλοί πολίτες, ο δήμαρχος του Βερολίνου που δήλωσε πως «τα αρματωμένα SUV δεν ανήκουν στις πόλεις», αλλά και μια εύλογη πρόταση των Πρασίνων στο γερμανικό κοινοβούλιο που έλεγε να τεθούν περιορισμοί στους κατασκευαστές όσον αφορά το μέγεθος.

Στα θηριώδη SUV είναι αυτή η αίσθηση υπεροπλίας που νιώθεις. Σχεδόν σε ύψος φορτηγού, με πολλή λαμαρίνα να σε περιβάλλει, βλέπεις εποπτικά την κίνηση και ίσως νιώθεις καλά προστατευμένος. Όμως, όπως διαβάζω σε μία έκθεση που δημοσιεύτηκε στους New York Times υπάρχουν 11% περισσότερες πιθανότητες να σκοτωθεί κάποιος οδηγώντας ένα SUV παρά ένα «κανονικό» αυτοκίνητο.

Το εξώφυλλο της γερμανικής Handelsblatt για την “SUV παράνοια‘’, όπως λεεί στο πρωτοσέλιδό της. Τροφή για σκέψη

Σύμφωνα με τη μελέτη, οι οδηγοί στα θηριώδη SUV αποκτούν μια ψευδαίσθηση ασφάλειας. Ως ντόμινο αρχίζουν να πέρνουν περισσότερα ρίσκα. Και, καθώς μεγάλο μέρος των οδηγών γύρω μας είναι απλοί χειριστές, μαζί έρχονται και τα ατυχήματα. Ή και το θανατικό.

Πόσοι γνωρίζουν πως ένα τεράστιο SUV έχει τάση για σημαντικά μεγαλύτερες κλίσεις; Ή ότι, λόγω μεγαλύτερου ύψους, έχει διπλάσιες πιθανότητες να επιφέρει βαρύ τραυματισμό σε πεζό; Η εξήγηση είναι προφανής: καθώς το καπό και η συνολική επιφάνεια καταλαμβάνει περισσότερο ύψος, η όποια επαφή με πεζό γίνεται στο επάνω μέρος του ανθρώπινου σώματος, (καρδιά, κεφάλι) και λιγότερο στα κάτω άκρα.

Όμως, όμως, όμως, ποιος μπορεί να αντισταθεί στη διαφήμιση; Ποιος; Στη Γερμανία, για παράδειγμα, η διαφημιστική δαπάνη για τα SUV, σύμφωνα με τον Guardian είναι όση συνολικά για όλες τις άλλες κατηγορίες αυτοκινήτων. Δεν είναι το μυστήριο της χαμένης Ατλαντίδας. Οι καταναλωτές «σπρώχνονται» από τους ίδιους τους κατασκευαστές στη δεδομένη αγορά. Την απάντηση τη φαντάζεστε.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, στις ΗΠΑ, το 2018 ήταν η χειρότερη χρονιά σε θανάτους πεζών από το μακρινό 1990. Κάποιοι 6,000 άνθρωποι χτυπήθηκαν ενώ περπατούσαν αμέριμνοι. Και σύμφωνα με το ιδιαίτερα αυστηρό IHS, υπήρξε αύξηση τέτοιων περιστατικών της τάξης του 81% από το 2009 ως το 2016 με εμπλεκόμενα μεγάλα SUV. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως τα θηριώδη SUV είναι σαφώς πιο επικίνδυνα.

Απ’ την άλλη; Έχουν ένα κάρο ευκολίες. Είναι άνετα, μπαινοβγάζεις το παιδικό καθισματάκι χωρίς να σκύβεις, ρίχνεις πολύ πράμα πίσω, δε σε πολυνοιάζουν οι κακοτεχνίες του δρόμου, νιώθεις ασφαλής.

Ταυτόχρονα, ωστόσο, ενέχουν σημαντικό ρίσκο. Κυρίως για τους άλλους ασθενέστερους των δρόμων. Και μάλλον για αυτό, ο Guardian δεν δίστασε να προτείνει στον τίτλο του: «Ένα θανάσιμο πρόβλημα: Μήπως πρέπει να απαγορεύσουμε τα SUV από τις πόλεις μας;»

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News