1043
Το «γκαράζ της Apple» | Wikimedia Commons

Είναι μύθος ότι οι startups ξεκινούν από γκαράζ;

Protagon Team Protagon Team 24 Απριλίου 2019, 12:10
Το «γκαράζ της Apple»
| Wikimedia Commons

Είναι μύθος ότι οι startups ξεκινούν από γκαράζ;

Protagon Team Protagon Team 24 Απριλίου 2019, 12:10

Η Apple ξεκίνησε σε ένα γκαράζ στην Καλιφόρνια, όπου ο Στιβ Τζομπς και ο Στιβ Βόσνιακ πειραματίζονταν με ηλεκτρονικά κυκλώματα προκειμένου να φτιάξουν τους πρώτους υπολογιστές της εταιρείας. Η Hewlett Packard είχε επίσης την πρώτη της έδρα σε ένα γκαράζ. Η Google λέγεται ξεκίνησε κάπως έτσι, αλλά και η Amazon και η Disney, και σίγουρα έχετε ακούσει πολλές ακόμη αντίστοιχες εταιρείες. Είναι αλήθεια ότι οι καλύτερες ιδέες γεννήθηκαν ανάμεσα σε ρόδες αυτοκινήτων και κουτιά αποθήκευσης;

Για να δούμε τι ισχύει, ας ταξιδέψουμε λίγο μέχρι την ηλιόλουστη Καλιφόρνια και συγκεκριμένα την κοιλάδα όπου όλα ξεκίνησαν: τη Σίλικον Βάλεϊ. Θα χρειαστεί να κάνουμε ένα ταξίδι και στον χρόνο, τότε που το Palo Alto δεν είχε αποκτήσει ακόμη το προσωνύμιο «Κοιλάδα του Πυριτίου». Εκεί, στον αριθμό 367 της Λεωφόρου Aντισον, υπάρχει ακόμη και σήμερα ένα γκαράζ, στο τυπικό μέγεθος των αμερικανικών σπιτιών, δίπλα στην κύρια οικία, που χωρά μόλις ένα όχημα. Στην πόρτα του βρίσκεται μια μικρή πινακίδα που γράφει «Εδώ γεννήθηκε η Silicon Valley». Εκεί, οι William R. Hewlett και David Packard δημιούργησαν την πρώτη τους συσκευή το 1938.

Το «γκαράζ της Hewlett Packard» (Wikimedia Commons)

Παρά τη δήλωση της πινακίδας, ωστόσο, το γκαράζ της Hewlett Packard παρέμενε για δεκαετίες βαθιά κάτω από τη σκιά μιας άλλης παρόμοιας κατασκευής στο Los Altos: του γκαράζ που νοίκιαζαν ο Στιβ Τζομπς και ο Στιβ Βόσνιακ, εκεί όπου υποτίθεται πως γεννήθηκε η Apple. Δεν χρειάστηκε πολύ έπειτα από αυτό για να γίνει το γκαράζ η μυθική τοποθεσία απ’ όπου μπορούσαν να γεννηθούν οι επόμενες μεγάλες επιχειρήσεις.

Το πρώτο γραφείο της Amazon ήταν ταπεινό και με μια επιγραφή γραμμένη με σπρέι, αλλά δεν ήταν σε γκαράζ. Οι Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν της Google νοίκιαζαν ένα γκαράζ για ένα μικρό διάστημα, αλλά πολύ σύντομα μεταφέρθηκαν σε κανονικό γραφείο. Η φίλη τους, Σούζαν Βοϊτσίσκι, που τους το νοίκιαζε, έγινε μετέπειτα η αντιπρόεδρος της εταιρείας, ενώ η Google αγόρασε το σπίτι με το γκαράζ για… συναισθηματικούς λόγους. Ο Μπιλ Γκέιτς και ο Πολ Αλεν ξεκίνησαν κάπως αντίστοιχα τη Microsoft. Μάλιστα, το αφήγημα των ταπεινών εκκινήσεων έγινε τόσο δημοφιλές, ώστε άρχισε να κυκλοφορεί ως μύθος σχεδόν για κάθε επιτυχημένη εταιρεία που ξεκίνησε ως ταπεινή startup.

Αν και το γκαράζ, το οποίο διαθέτουν τα περισσότερα σπίτια στην Καλιφόρνια και είναι ο πιο οικονομικός χώρος για να νοικιάσει κανείς εκεί, ήταν μέρος της ιστορίας πολλών μεγάλων εταιρειών, η συμβολή του στην επιτυχία τους έχει αμφισβητηθεί σε μεγάλο μέρος. Ο Στιβ Βόσνιακ έχει δηλώσει πως το γκαράζ δεν εξυπηρετούσε κανέναν άλλο σκοπό για την Apple, παρά μόνο το ότι δεν είχαν λεφτά για άλλη έδρα, αλλά δεν εργάζονταν εκεί στην πραγματικότητα. Και οι δύο ιδρυτές είχαν περάσει από τα γραφεία της HP ως μαθητευόμενοι, όταν πια η εταιρεία είχε αναπτυχθεί, και παραδέχτηκαν ότι εφάρμοσαν πολλά από αυτά που έμαθαν εκεί. Ακόμη και για την HP, η αλήθεια είναι ότι το πρώτο της προϊόν (ο ταλαντωτής ήχου HP200A) δεν γεννήθηκε καν εκεί, αλλά μέσα στα εργαστήρια του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, όπου φοιτούσαν οι δύο ιδρυτές. Οι δύο φοιτητές είχαν πρόσβαση σε ακριβό εξοπλισμό, υλικό μελέτης και καθοδήγηση από έμπειρους καθηγητές, πριν βγουν μόνοι τους στην αγορά για να ιδρύσουν τη δική τους εταιρεία. Είχαν επίσης εργασιακή εμπειρία από την General Electric.

Οσο ρομαντικός και αν είναι ο μύθος του γκαράζ, η πραγματικότητα δείχνει πως οι αληθινά επιτυχημένες startups δεν δημιουργήθηκαν τυχαία από έναν ή δύο μοναχικούς τύπους κλεισμένους σε ένα δωμάτιο χωρίς παράθυρα. Οι ιδρυτές τους ξεκίνησαν από πανεπιστήμια, από κοιτώνες και κανονικά σπίτια όσο και από γραφεία άλλων εταιρειών (οι ιδρυτές του YouTube από το PayPal, οι ιδρυτές της Apple από την HP κ.ο.κ.). Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι πού και πώς καλλιεργήθηκαν οι ιδέες τους. Και αυτό συνέβη μέσα σε περιβάλλοντα όπου υπήρχε έμπνευση, συναναστροφή, καθοδήγηση και πρόσβαση σε εργαλεία και ανθρώπους.

Σήμερα υπάρχουν δομές εντός και εκτός των πανεπιστημίων, οι οποίες βοηθούν ομάδες νέων επιχειρηματιών να ξεκινήσουν μια startup με τις καλύτερες συνθήκες, παρέχοντάς τους mentoring (καθοδήγηση και συμβουλές), χώρο για να εργαστούν, χρήσιμες γνωριμίες από την αγορά, ακόμη και χρηματοδότηση. Για παράδειγμα, το διεθνούς κύρους Ryerson University του Καναδά έχει δημιουργήσει το DMZ, τον κορυφαίο στον κόσμο επιχειρηματικό επιταχυντή του είδους του. Μέσα σε οκτώ χρόνια λειτουργίας, το DMZ του Ryerson έχει βοηθήσει περισσότερες από 330 εταιρείες και 500 ιδρυτές, ενώ έχει συγκεντρώσει επενδυτικά κεφάλαια ύψους άνω των 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Υπολογίζεται ότι βοήθησε στη δημιουργία 2.500 θέσεων εργασίας, ενώ το 2018 ανακηρύχθηκε το καλύτερο πανεπιστημιακό incubator στον κόσμο, σύμφωνα με την εταιρεία UBI Global. Με το Ryerson University έχει συνάψει συμφωνία για την ανάπτυξη συνεργειών το egg.

Το egg – enter•grow•go αποτελεί το πλέον αναγνωρισμένο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα στήριξης στην Ελλάδα των νέων επιχειρηματικών προσπαθειών. Στα έξι χρόνια λειτουργίας του περισσότερα από 730 άτομα έχουν φιλοξενηθεί στις εγκαταστάσεις του για τουλάχιστον έναν χρόνο, οι οποίοι δημιούργησαν 172 επιχειρηματικές ομάδες. Από αυτές, 100 εταιρείες σήμερα δραστηριοποιούνται ενεργά σε Ελλάδα και διεθνώς, 31 εταιρείες έχουν καταθέσει πατέντες και ευρεσιτεχνίες και 55 επιχειρήσεις ταξίδεψαν στα μεγαλύτερα οικοσυστήματα τεχνολογίας στο εξωτερικό για επιμόρφωση και απόκτηση εμπειριών. Συνολικά, η επένδυση της Eurobank στο egg έχει φτάσει τα 12 εκατ. ευρώ.

Το πρόγραμμα αποτελείται από δύο διακριτές και συμπληρωματικές πλατφόρμες υποστήριξης της επιχειρηματικότητας, την Πλατφόρμα egg Start-Up η οποία απευθύνεται σε επιχειρηματικές ομάδες ή νεοφυείς εταιρείες (μέχρι τριών ετών) με πρώιμες επιχειρηματικές ιδέες (οι αιτήσεις για τον 7ο κύκλο έκλεισαν στις 22 Απριλίου), και την Πλατφόρμα egg Scale-Up η οποία απευθύνεται σε πιο ώριμα startups που έχουν τεχνολογικό υπόβαθρο και μία πολλά υποσχόμενη εμπορική πρόταση.

Οι ομάδες που θα ενταχθούν στην Πλατφόρμα egg Start-Up θα λάβουν συστηματική επιχειρηματική και οικονομική καθοδήγηση, θα έχουν πρόσβαση σε χρηματοοικονομικά εργαλεία (μικροχρηματοδότηση, προνομιακή δανειοδότηση μέσω της Eurobank, πρόσβαση σε ιδιωτικά funds), ευκαιρίες επαγγελματικής δικτύωσης, πλήρως εξοπλισμένο γραφειακό χώρο στην υποδομή του egg και one-stop-shop υποστηρικτικές υπηρεσίες.

Στην Πλατφόρμα egg Scale-Up ασκείται μία συστηματική παρακολούθηση και καθοδήγηση σε θέματα υλοποίησης του επιχειρηματικού σχεδίου, οργάνωσης και διοίκησης της επιχείρησης, εστίασης στην αγορά-στόχο, προτεραιοποίησης προϊόντων/υπηρεσιών, gap analysis του στελεχικού δυναμικού της εταιρείας, αλλά και άμεσης χρηματοδότησης από τα πολλαπλά χρηματοδοτικά εργαλεία που διαθέτει η Eurobank.

Αν, λοιπόν, έχετε μια πολύ καλή επιχειρηματική πρόταση και θέλετε να αναπτύξετε την startup σας, αφήστε το γκαράζ για τη χρήση που προορίζεται και αναζητήστε τα συστατικά της επιτυχίας μέσα από τα περιβάλλοντα που έχουν δημιουργηθεί ακριβώς για αυτόν τον σκοπό.