691
Ρεάλ Μαδρίτης εναντίον Λίβερπουλ, η δεύτερη με την πέμπτη πιο ακριβή ομάδα του κόσμου, σε άδεια γήπεδα... | REUTERS/Susana Vera

Το ποδόσφαιρο χάνει σε έσοδα αλλά κερδίζει σε αξία – πώς γίνεται;

Sportscaster Sportscaster 13 Απριλίου 2021, 12:34
Ρεάλ Μαδρίτης εναντίον Λίβερπουλ, η δεύτερη με την πέμπτη πιο ακριβή ομάδα του κόσμου, σε άδεια γήπεδα...
|REUTERS/Susana Vera

Το ποδόσφαιρο χάνει σε έσοδα αλλά κερδίζει σε αξία – πώς γίνεται;

Sportscaster Sportscaster 13 Απριλίου 2021, 12:34

Παραιτήθηκε από την προεδρία της Μπαρτσελόνα και αποχώρησε ταπεινωμένος, κατηγορούμενος για μια σειρά από σκάνδαλα. Αλλά ο Τζουζέπ Μαρία Μπαρτομέου, κατά πολλούς ο χειρότερος κυβερνήτης του καταλανικού club εδώ και δεκαετίες, τήρησε μια υπόσχεση που είχε δώσει στα μέλη και τους φίλους του: οτι θα το ανέβαζε στην κορυφή της λίστας των ποδοσφαιρικών συλλόγων της Ευρώπης με τη μεγαλύτερη αξία.

Στα 17 χρόνια που το Forbes δημοσιεύει τη σχετική έρευνα, ποτέ άλλοτε η Μπαρτσελόνα δεν είχε κατακτήσει την πρώτη θέση, την οποία μονοπωλούσαν, η μισητή της αντίπαλος στην Ισπανία, Ρεάλ Μαδρίτης (5 φορές), και η πιο «εμπορική» ομάδα της Βρετανίας, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Τώρα, όμως, έστω με ελάχιστη διαφορά (839.000 ευρώ), κέρδισε τον τίτλο του πολυτιμότερου club στο διεθνές ποδοσφαιρικό χρηματιστήριο για το 2020, με συνολική αξία τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε σχέση με την προ διετίας έρευνα (πέρυσι δεν διεξήχθη λόγω της πανδημίας) η «Μπάρτσα» ανέβασε τη «μετοχή» της κατά 18%.

Αυτή η πρωτιά μοιάζει με… φάρσα, για έναν σύλλογο που χρωστάει πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ και αντιμετωπίσει τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας. Αλλά τα κριτήρια με τα οποία το Forbes -και οι επενδυτές- αποτιμούν την αξία ενός συλλόγου, είναι πολύ διαφορετικά από τον λογαριασμό που κάνει ένας απλός φίλαθλος. Εχουν να κάνουν με την αναλογία ιδίων κεφαλαίων και καθαρού χρέους, με οικονομικά στοιχεία που αφορούν το γήπεδο της ομάδας (όχι το ακίνητο), με την απήχησή της στα social media και, κυρίως, με τη δυναμική που παρουσιάζουν τα μελλοντικά της έσοδα. Ετσι, αν και το μέσο ύψος των εσόδων των club που απαρτίζουν το top-20 μειώθηκε κατά 9,8% αυτή τη διετία (λόγω κορονοϊού) και τα λειτουργικά τους κέρδη καταποντίστηκαν (-70%), η συνολική τους αξία αυξήθηκε κατά 30%!

Οι θετικές προοπτικές που οι ειδικοί βλέπουν στην αγορά του ποδοσφαίρου οδήγησε, για παράδειγμα, την RedBird Capital στην απόκτηση μειοψηφικού ποσοστό στη Fenway Sports Group, ιδιοκτήτρια της Λίβερπουλ, με τον εκτιμητή να αποτιμά την πρωταθλήτρια Αγγλίας στα (περίπου) 3,5 δισ. ευρώ, που είναι 6,4 φορές τα ετήσια έσοδά της. Η Λίβερπουλ, πέμπτη στην κατάταξη των πολυτιμότερων συλλόγων, πίσω από την Μπαρτσελόνα, τη Ρεάλ, την Μπάγερν Μονάχου και τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, είδε την αξία της να αυξάνεται κατά 88% σε αυτή τη διετία. Πάντως, το μεγαλύτερο «άλμα» το πραγματοποίησε η Παρί Σεν Ζερμέν (129%), η οποία μπήκε στο top-10 (9η θέση) για πρώτη φορά. Πέρυσι το καλοκαίρι ο γαλλικός σύλλογος υπέγραψε με την εταιρεία αθλητικών ειδών, Fanatics, μια συμφωνία που αναμένεται να τριπλασιάσει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις του έως το 2023.

Η Ρεάλ Μαδρίτης, αν και έπεσε στη 2η θέση της λίστας με τις «χρηματιστηριακές» αξίες, παραμένει ο ποδοσφαιρικός σύλλογος με τα μεγαλύτερα ετήσια έσοδα από εμπορικές δραστηριότητες (χορηγίες, διαφημίσεις, πωλήσεις ειδών με το έμβλημά της, κ.λπ.). Εχει πετύχει την ακριβότερη συμφωνία με βασικό χορηγό φανέλας (η Emirates της καταβάλλει 82,5 εκατ. δολάρια το χρόνο), ενώ το συμβόλαιό της με την Adidas για τις εμφανίσεις της ομάδας θα της αποφέρει άλλα 152 εκατ. δολάρια ετησίως έως το 2030. Η Μπαρτσελόνα υστερεί στα εμπορικά έσοδα κατά περίπου 50 εκατ. δολάρια έναντι της Ρεάλ, όμως εισπράττει περισσότερα από κάθε άλλη ομάδα για τις μεταδόσεις των εντός έδρας αγώνων της.

Νέα συμφωνία για τη χορηγία της φανέλας της υπέγραψε πριν από μερικές μέρες η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Από το 2021-2022 και για πέντε χρόνια, η γερμανική εταιρεία λογισμικού TeamViewer, που θα αντικαταστήσει τη Chevrolet, θα της καταβάλλει 65 εκατ. δολάρια τη σεζόν. Περίπου τόσα εισπράττει και η Μπαρτσελόνα από τη Rakuten. Μόνο που, το συμβόλαιο της Γιουνάιτεντ της δίνει το δικαίωμα να αναζητήσει και δεύτερο χορηγό φανέλας, γεγονός που θα αυξήσει τα έσοδά της από αυτόν τον τομέα.

Η απήχηση των συλλόγων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην αποτίμηση της αξίας τους. Τέσσερα από τα club του top-5 είναι αυτά με τους περισσότερους οπαδούς στο Facebook, το Twitter και το Instagram. Ρεάλ και Μπαρτσελόνα μετρούν πάνω από 260 εκατομμύρια, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ 140 εκατομμύρια, και η Λίβερπουλ 84 εκατομμύρια.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Νο 1 σε αξία ομάδα, σε όλα τα σπορ, είναι η Ντάλας Κάουμποϊς, του αμερικανικού φούτμπολ (5 δισ. ευρώ). Στο Νο 4 βρίσκουμε την Μπαρτσελόνα (που είναι πρώτη στην ευρωπαϊκή λίστα), και πίσω της μόνο ποδοσφαιρικούς συλλόγους της Ευρώπης. Με την Πρέμιερ Λιγκ να έχει έξι εκπροσώπους στο top-10 και εννέα στο top-20.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News