«The Roses»: Κόλμαν και Κάμπερμπατς, το «ζεύγος του τρόμου»
«The Roses»: Κόλμαν και Κάμπερμπατς, το «ζεύγος του τρόμου»
Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς και η Ολίβια Κόλμαν είναι ένα ζευγάρι που δύσκολα θα φανταζόταν κανείς ότι πείθει στην οθόνη. Και όμως, στην ταινία «The Roses», ριμέικ του «Πολέμου των Ρόουζ» του 1989, κυριαρχούν στις αδυσώπητες σκηνές με τις «δηλητηριώδεις» ατάκες που έχει γράψει ο σεναριογράφος των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου, Τόνι ΜακΝαμάρα.
Σύμφωνα με κριτική των Times του Λονδίνου, η ταινία έχει ως θέμα τη σύγκρουση του αποτυχημένου αρχιτέκτονα και αφοσιωμένου πατέρα Θίο Ρόουζ με την εργασιομανή σύζυγό του Αϊβι. Χαρακτηριστική του πικρού χιούμορ του φιλμ είναι μια σκηνή όπου ένας ψυχολόγος ζευγαριών τούς λέει ότι η διαπροσωπική επικοινωνία τους ορίζεται από «μνησικακία, αμυντική στάση και λεκτική σκληρότητα», με τον Θίο να απαντά ξερά: «Στην Αγγλία αυτό το αποκαλούμε “αντιπαράθεση”».
Η εκδοχή του 1989, που είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του Γουόρεν Αντλερ, σκηνοθετημένη από τον Ντάνι ΝτεΒίτο και με πρωταγωνιστές τους Μάικλ Ντάγκλας και Καθλίν Τέρνερ, αφορά έναν γάμο που καταρρέει υπό το βάρος του αμερικανικού ονείρου. Το ριμέικ έχει πρωταγωνιστές δύο Βρετανούς που μετακομίζουν στη Βόρεια Καλιφόρνια – μια περιοχή με αισθητική αντίστοιχη του τηλεοπτικού ριάλιτι της Δούκισσας του Σάσεξ, Μέγκαν, για λογαριασμό του Netflix.
Οι Ρόουζ της νέας ταινίας είναι ένα πικραμένο αλλά οξυδερκές και άκρως πνευματώδες ζευγάρι. Ο Θίο χάνει τη δουλειά του και αποφασίζει να μείνει σπίτι για να αναθρέψει τα παιδιά του, αναστενάζοντας σιγανά: «Είμαι καλά. Η γιαγιά μου έλεγε ότι η ζωή είναι σκληρή, κανείς δεν σε θέλει πραγματικά για αυτό που είσαι, και μετά πεθαίνεις σφαδάζοντας και αναζητώντας μια παρηγοριά που δεν έρχεται ποτέ – οπότε ίσως οι προσδοκίες μου για τη ζωή αποδείχθηκαν πολύ υψηλές».
Το σενάριο και των δύο ταινιών είναι παρόμοιο και αφορά τα βάσανα του διαζυγίου, αλλά ο ΜακΝαμάρα και ο σκηνοθέτης της βραβευμένης με Οσκαρ ταινίας «Βόμβα», Τζέι Ρόουτς, σοφά στρέφουν την υπόθεση προς τις εντάσεις εντός του γάμου, πολύ πριν οι ήρωες της ταινίας ασπαστούν την ιδέα του χωρισμού. Παράλληλα, αποφεύγουν τις χονδροειδείς χιουμοριστικές σκηνές του πρώτου φιλμ, που είναι ίσως τα μόνα σημεία του που δεν στέκουν καλά στο πέρασμα του χρόνου.
Στη θέση τους, η ταινία εξετάζει με απροσδόκητη λεπτότητα τις μετατοπίσεις ισχύος μέσα σε έναν μακροχρόνιο γάμο και ακολουθεί με διεστραμμένη απόλαυση την αναζήτηση προσωπικής χαράς του εμπόλεμου ζευγαριού στο κοινό του σπίτι, την ώρα που παράλληλα επιχειρούν να ανταποκριθούν διστακτικά στις εκατέρωθεν ανάγκες τους. Το «παιχνίδι», βέβαια, είναι στημένο και η ταινία το γνωρίζει – γι’ αυτό είναι εξίσου ανελέητο με εκείνο των «Σκηνών από έναν Γάμο» του Μπέργκμαν.
Μια άλλη έξυπνη εφεύρεση είναι οι παντρεμένοι φίλοι των Ρόουζ, που λειτουργούν ως ζευγάρι-σωσίας τους. Τελούν και αυτοί υπό αντίστοιχη συζυγική παρακμή, αλλά σε αντίθεση με τους Ρόουζ, εκείνοι καταπιέζονται και χαμογελούν αμήχανα μπροστά στα προβλήματά τους. Τους ερμηνεύουν με κωμικό μπρίο ο Αντι Σάμπεργκ και η διακριτικά ξεκαρδιστική Κέιτ Μακίνον.
Αλλά, όπως σημειώνουν οι Times, τα μεγάλα όπλα της ταινίας είναι οι δύο πρωταγωνιστές της. Αυτό που φέρνουν οι Κάμπερμπατς και Κόλμαν στην οθόνη, ίσως καλύτερα από κάθε άλλον βρετανό ηθοποιό της γενιάς τους, είναι η ικανότητά τους να αλλάζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα τον τόνο τους, συχνά στη μέση μιας πρότασης. Στη διάρκεια ενός από τους πολλούς καβγάδες το ζεύγος έχει συμφωνήσει στο διαζύγιο, αλλά εκτοξεύουν ξεκαρδιστικές προσβολές ο ένας στον άλλον.
Η Κόλμαν έχει μεθύσει και έχει καταστρέψει το δείπνο του Κάμπερμπατς. Εκείνος απαιτεί να του ζητήσει συγγνώμη. Εκείνη κάνει μια μίμηση του θεατρικού ηθοποιού Ιαν Μακέλεν, λέγοντας «Ελεος, Θίο, δεν είναι τίποτα, απλά μέθυσα στο δείπνο» – και σε κλάσματα δευτερολέπτου ξεσπά σε γοερά κλάματα, λέγοντας με θρήνο: «Μου έκλεψες τα κωλόπαιδά μου και τώρα έφυγαν!» Τέτοιες αστείες και ταυτόχρονα συγκινητικές σκηνές κάνουν την ταινία να ξεφεύγει από τα όρια της κωμωδίας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
