989
| Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Εβδομάδα των Παθών για τη γραμμή της Ειδομένης…

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 27 Απριλίου 2016, 10:30

Εβδομάδα των Παθών για τη γραμμή της Ειδομένης…

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 27 Απριλίου 2016, 10:30

Eως το Πάσχα αναμένεται, σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, να έχει οριστικά λυθεί το ζήτημα με την εδώ και εβδομάδες κλειστή, λόγω κατάληψης από τις 19 Μαρτίου, σιδηροδρομική γραμμή στην Ειδομένη – γραμμή που άνοιξε το πρωί της Μ. Τετάρτης, όταν και οι πρόσφυγες μετακίνησαν τα αντίσκηνά τους. Μέχρι στιγμής, όμως, οι ζημιές είναι μεγάλες για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εκφράζονται φόβοι ότι οι πελάτες που αναχώρησαν για άλλους προορισμούς προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους, δεν πρόκειται να ξαναγυρίσουν.

Πριν λίγες ημέρες, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Μαρίνα Χρυσοβελώνη, παραδέχτηκε στη Βουλή ότι η ζημιά στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη λόγω της κατάληψής της υπολογίζεται σε περισσότερα των τρία εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την κυρία Χρυσοβελώνη, πάντως, δεν έχουν υποβληθεί αιτήματα αποζημίωσης από πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς «οι αγορές αντιλαμβάνονται ότι η λύση είναι ευρωπαϊκή». Την πρωτότυπη αυτή άποψη, πάντως, δεν φαίνονται να συμμερίζονται οι ίδιες «οι αγορές», οι οποίες αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς και συγκεκριμένα στρέφονται προς τις οδικές μεταφορές. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου των μεταφορών, οι μεταφορές με τον σιδηρόδρομο έχουν γίνει τελείως ασύμφορες, με το επιπλέον κόστος για κάθε κοντέινερ που μεταφέρεται με τρένο -μέσω Βουλγαρίας, πλέον- να ανέρχεται στα 300-500 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα το δίκτυο φράκαρε, με το ταξίδι να διαρκεί 3-5 ημέρες επιπλέον του αναμενομένου.

Τα φορτηγά φαίνεται να είναι η εναλλακτική λύση, καθώς ακόμη κι αν ο δρόμος προς τους Ευζώνους (η οδική είσοδος προς την ΠΓΔΜ) κλείνει, έχουν την επιλογή να κινηθούν από τη Βουλγαρία. Ολη αυτή η αναστάτωση, βεβαίως, δυσχεραίνει την εικόνα της χώρας, κάτι που θα έπρεπε, για τους παράγοντες της αγοράς, να λάβει υπ’ όψιν της η κυβέρνηση.

Και για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης η κατάσταση δεν είναι καθόλου ρόδινη. Περίπου 7.000 τόνοι χαλυβουργικών βρίσκονται «ακινητοποιημένοι» εκεί, γιατί πρόκειται για είδη που μπορούν να μεταφερθούν μόνον σιδηροδρομικώς. Αυτό σημαίνει τεράστια καθυστέρηση στις παραδόσεις σε μεγάλες βιομηχανίες σε άλλες Βαλκανικές χώρες, κάτι που έχει τεράστιο κόστος για την αξιοπιστία της Ελλάδας και ειδικότερα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, μεγάλες εταιρίες αλλάζουν τα δρομολόγια των καραβιών τους, κατευθύνοντάς τα σε άλλους προορισμούς, όπως το Μπουργκάς και το Δυρράχιο, ενώ τώρα φαίνεται έντονα και πόσο ανταγωνιστικό είναι το λιμάνι του Πειραιά προς εκείνο της Θεσσαλονίκης.

Ναυτιλιακός πράκτορας με δραστηριότητα εδώ και τέσσερις δεκαετίες στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτιλιακών Πρακτόρων, ο Βασίλης Καμπάκης, κάνει λόγο για ζοφερό μέλλον, καθώς οι συνθήκες διαρκώς χειροτερεύουν. «Ηδη μετράμε τις πρώτες απώλειες. Πλοίο 30.000 τόνων που επρόκειτο να ξεφορτώσει πρώτες ύλες για εργοστάσιο πολυεθνικής στα Σκόπια, πήγε στο Μπουργκάς –και δεν είναι το μόνο. Μεγάλες εταιρίες αποφεύγουν το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στέλνοντας τεράστια φορτία αλλού. Το πρόβλημα με τη σιδηροδρομική γραμμή είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ όσο φαίνεται αυτή τη στιγμή. Δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες μας, οι έμποροι δεν μπορούν να παραλάβουν πρώτες ύλες, ενώ ζούμε και με τα capital controls. Η γραμμή πρέπει να ανοίξει άμεσα».

Ο κ. Καμπάκης έχει, από καιρό, στείλει επιστολές στα αρμόδια Υπουργεία, ενώ έχει συναντηθεί με τον κύριο Κουρουμπλή ο οποίος «Εδειξε κατανόηση. Ομως, το ζήτημα πλέον είναι στον κύριο Μουζάλα. Δε λέω, είναι ευγενέστατος. Ωστόσο, δεν κάνει τίποτε προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα. Ξέρετε, ακούμε απίστευτα πράγματα από τους πελάτες μας. Συνεργαζόμαστε με πολυεθνικές, έχουμε συνεργασίες ετών και για πρώτη φορά κλονίστηκε τόσο η εμπιστοσύνη τους στη χώρα μας. Δεν ξέρω εάν και πώς μπορεί να αντιστραφεί το κλίμα αυτό».

Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου των μεταφορών, οι μεταφορές με τον σιδηρόδρομο έχουν γίνει τελείως ασύμφορες, με το επιπλέον κόστος για κάθε κοντέινερ που μεταφέρεται με τρένο -μέσω Βουλγαρίας

Κατά τον κ. Καμπάκη και η κρουαζιέρα θα επηρεαστεί από την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί. Αν και οι εταιρίες δεν είναι πολύ πρόθυμες να δώσουν ακριβή στοιχεία για τις αλλαγές στα δρομολόγιά τους (όπως και οι ιθύνοντες του ΟΛΘ), σύμφωνα με πληροφορίες, οι κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρίες αρχίζουν να βολεύονται με τις εναλλακτικές λύσεις του Δυρραχίου, του Μπουργκάς και του Πειραιά. Κι επειδή ουδέν μονιμότερον του προσωρινού, φαίνεται ότι πολύ δύσκολα θα μπορέσει το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης να τους φέρει πίσω. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Δημήτρης Μακρής, είχε στείλει στις 14 Απριλίου επείγουσα επιστολή προς τους υπουργούς Κουρουμπλή και Τόσκα, προειδοποιώντας για τις επιπτώσεις από τον συνεχιζόμενο αποκλεισμό της γραμμής, χωρίς όμως κάποιο αποτέλεσμα. Να αναφέρουμε, επίσης, ότι στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει πρόεδρος (μετά την παραίτηση του Γιάννη Παντή, ο οποίος έγινε γενικός γραμματέας του Υυουργείου Παιδείας) και καθήκοντα πρόεδρου ασκεί ο αντιπρόεδρος, Κώστας Μέλλιος.

Ενας άλλος παράγοντας, επίσης, δυσχεραίνει τη λειτουργία του Λιμανιού: από τις αρχές Απριλίου, οι εργαζόμενοι αρνήθηκαν να κάνουν υπερωρίες και να εργάζονται τα σαββατοκύριακα, ως αντίδραση στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, δηλώνοντας ότι αυτό θα συμβαίνει μέχρι να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι το Λιμάνι λειτουργεί πενθήμερο, έως τις 5 το απόγευμα. Αυτό δημιούργησε σοβαρά προβλήματα, με τους ναυτιλιακούς πράκτορες να προβαίνουν σε έντονες διαμαρτυρίες. Ο Απόστολος Δεμερτζής, μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Ναυτιλιακών Πρακτόρων και πρώην πρόεδρος έκανε λόγο για τεράστια προβλήματα που δημιουργεί αυτή η «λευκή απεργία». «Εδώ και ένα μήνα σχεδόν, υποφέρουμε από αυτήν την ιδιάζουσα αποχή των εργαζομένων. Αυτό έχει ως συνέπεια πλοία ναυτιλιακών εταιριών που εκπροσωπούμε να παρακάμπτουν τη Θεσσαλονίκη ή να έρχονται καθυστερημένα μετά από ημέρες ή να εκφορτώνουν σε άλλα λιμάνια. Ετσι, δεν μπορούν να φύγουν τα φορτία των εξαγωγικών εταιριών της Βορείου Ελλάδος και να μην μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους και να εισπράξουν».

Ωστόσο, αν και οι εργαζόμενοι έδειχναν ανένδοτοι και αποφασισμένοι να συνεχίσουν την αποχή τους για τέταρτο σαββατοκύριακο, το περασμένο Σάββατο ανέστειλαν τις κινητοποιήσεις τους κι εργάστηκαν, κάτι που έφερε μια πρόσκαιρη ικανοποίηση σε όσους εξαρτώνται από τις υπηρεσίες τους.

Οι επαγγελματίες του κλάδου, πάντως, όπως ο κ. Καμπάκης, δεν εφησυχάζουν. «Ερχονται πολύ μεγαλύτεροι κλυδωνισμοί. Η πολιτεία δεν μας συντρέχει, έρχεται και χαλάει αυτό για το οποίο πασχίζουμε. Τρέχουμε για να μπορέσουμε να παρουσιάσουμε αξιοπιστία και σοβαρότητα. Οταν κλονιστεί η εμπιστοσύνη, δεν επανέρχεται εύκολα. Εκτός και αν, σκοπός μας είναι να μετατραπεί το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε χώρο περιπάτου. Αυτό είναι που θέλουμε;»

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News