827
Ενα πελώριο κρουαζιερόπλοιο που μεταφέρει χιλιάδες ταξιδιώτες, έξω από το λιμάνι της Βαρκελώνης | Paco Freire/SOPA Images/LightRocket/Getty Images

«Σαν ακρίδες»: Η Βαρκελώνη θέλει να περιορίσει τα κρουαζιερόπλοια

Protagon Team Protagon Team 12 Απριλίου 2023, 09:15
Ενα πελώριο κρουαζιερόπλοιο που μεταφέρει χιλιάδες ταξιδιώτες, έξω από το λιμάνι της Βαρκελώνης
| Paco Freire/SOPA Images/LightRocket/Getty Images

«Σαν ακρίδες»: Η Βαρκελώνη θέλει να περιορίσει τα κρουαζιερόπλοια

Protagon Team Protagon Team 12 Απριλίου 2023, 09:15

Είναι αγαπημένος προορισμός ταξιδιωτών από όλη την Ευρώπη, αλλά και από πολλά άλλα μέρη του κόσμου. Αλλά πέρα από τους πολυάριθμους επισκέπτες της τουριστικής σεζόν, η Βαρκελώνη έρχεται αντιμέτωπη και με ταξιδιώτες τεράστιων κρουαζιερόπλοιων, που τους αραδιάζουν κατά εκατοντάδες καθημερινά στο λιμάνι της πόλης, σε ώρες κοινής ησυχίας.

Τα πλοία, που κατά καιρούς ξεπερνούν σε ύψος τη μέση πολυκατοικία, αρχίζουν να καταφθάνουν στο λιμάνι της Βαρκελώνης, ενώ μεγάλο μέρος της πόλης κοιμάται ακόμα. Με μέγεθος πέντε λεωφορείων, κάποια έρχονται για να αποβιβάσουν χιλιάδες ημερήσιους ταξιδιώτες, που θέλουν να δουν τη μοντέρνου τύπου αρχιτεκτονική της πόλης και να περπατήσουν στα στενά δρομάκια της γοτθικής συνοικίας.

Πρόκειται για μια σχεδόν τρομακτική σκηνή που παίζεται καθημερινά στη Βαρκελώνη: Την περασμένη Δευτέρα επρόκειτο να φτάσουν πέντε κρουαζιερόπλοια, την Παρασκευή 14 Απριλίου αναμένονται άλλα οκτώ, αναφέρει το ρεπορτάζ της Guardian. Και από τα κήτη τους «ξερνούν» χιλιάδες τουρίστες που θέλουν λαίμαργα να καταναλώσουν μέσα σε λίγη ώρα το «προϊόν Barcelona» και μετά να φύγουν.

Καθώς ο ρυθμός των αφίξεων αυξάνεται στην πόλη των 1,7 εκατ. κατοίκων, ο δήμος και η τοπική καταλανική κυβέρνηση αντεπιτίθενται, ελπίζοντας να μετριάσουν τη θέση της Βαρκελώνης ως ενός από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας στον κόσμο.

«Περπατάς στον δρόμο και ξαφνικά μια μάζα ανθρώπων εμφανίζεται στον δρόμο» λέει η Τζάνετ Σανζ, αναπληρώτρια ταγματάρχης και σύμβουλος της πόλης, αρμόδια για την οικολογία, την πολεοδομία και την κινητικότητα. «Δεν καταναλώνουν τίποτα και δεν έχουν οικονομικό αντίκτυπο στην πόλη. Απλώς περιπλανώνται για τέσσερις ή πέντε ώρες και μετά φεύγουν».

Η πόλη δίνει μάχη εδώ και καιρό για τον αριθμό των τουριστών κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν στην πόλη – αριθμός που το 2019 εκτοξεύθηκε σε λίγο πάνω από τα 3,1 εκατομμύρια. Ωστόσο, οι προσπάθειές της παρεμποδίζονται σταθερά από την έλλειψη δικαιοδοσίας του δήμου στο λιμάνι.

Αυτή τη φορά –όπως σημειώνει η Σανζ σε πρόσφατη επιστολή της προς την περιφερειακή κυβέρνηση– υπάρχουν περισσότεροι λόγοι από ποτέ για τον δήμο να επεκτείνει την ισχύ του στο λιμάνι και να περιορίσει τις αφίξεις, από τον αριθμό-ρεκόρ επιβατών που αναμένεται φέτος, στα όρια που έχουν επιβάλει πόλεις όπως η Πάλμα στη Μαγιόρκα, το μεγαλύτερο λιμάνι των Βαλεαρίδων Νήσων της Ισπανίας.

Η Καταλανία παλεύει, παράλληλα, με τη χειρότερη ξηρασία των τελευταίων δεκαετιών, επιβάλλοντας περιορισμούς στο νερό, πασχίζοντας να καθαρίσει έως και 1,5 τόνους ψαριών την ημέρα από μια ταχέως συρρικνούμενη δεξαμενή. «Είναι εντελώς ακατανόητο ότι υποφέρουμε την πιο ξηρή χρονιά των τελευταίων 100 ετών, αλλά περιμένουμε περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας από ποτέ» σχολιάζει η Σανζ.

Αυτό που θέλει η πόλη είναι να δει τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων να περιορίζονται, με ανώτατο όριο τους 200.000 επιβάτες ανά μήνα ή το πολύ τρία πλοία την ημέρα. Μέχρι να συμβεί αυτό, οι κάτοικοι θα αναγκάζονται να συγχρωτίζονται με περίπου 25.000 ημερήσιους ταξιδιώτες, που φωνασκούν θαυμάζοντας τα πιο εμβληματικά αξιοθέατα της πόλης.

Οι εντάσεις έχουν κατά καιρούς φουντώσει. Το 2019, η Γκάλα Πιν, δημοτική σύμβουλος εκείνη την εποχή, είχε πει στην καταλανική εφημερίδα Ara ότι υποστηρίζει τη συνολική κατάργηση του τουρισμού κρουαζιερόπλοιων. «Είναι ένα είδος τουρισμού σαν μάστιγα ακρίδων, που καταβροχθίζουν τον δημόσιο χώρο και μετά φεύγουν» έλεγε.

Το λιμάνι της Βαρκελώνης αντικρούει τους ισχυρισμούς της Σανζ, υποστηρίζοντας ότι το 80% των κρουαζιερόπλοιων που το επισκέπτονται δεν χρειάζονται νερό από το λιμάνι, καθώς είναι τεχνολογικά εξοπλισμένα με εγκαταστάσεις καθαρισμού.

Η ανακοίνωσή του λιμανιού σημειώνει επίσης ότι περισσότεροι από τους μισούς τουρίστες κρουαζιερόπλοιων που έφτασαν στη Βαρκελώνη φέτος –έως και το 58% του συνόλου– προβλεπόταν είτε να ξεκινήσουν είτε να τελειώσουν την κρουαζιέρα τους στην πόλη, σε σύγκριση με τις αφίξεις μόνο για μία ημέρα.

Αυτό θα βοηθούσε στην ενίσχυση των εσόδων της πόλης, συμπληρώνει, επικαλούμενο μια μελέτη του 2018 που διαπίστωνε ότι οι τουρίστες κρουαζιερόπλοιων που έμειναν τουλάχιστον μία νύχτα στην πόλη το 2016 ξόδευαν κατά μέσο όρο 230 ευρώ την ημέρα – περισσότερο από τέσσερις φορές τα 57 ευρώ που ξόδεψαν όσοι έμειναν για λίγες μόνο ώρες.

Με τις δημοτικές εκλογές να αναμένονται στα τέλη Μαΐου, η αναμέτρηση για τις κρουαζιέρες οδηγεί σε επανάληψη των διαξιφισμών που έπληξαν την πόλη πριν από την πανδημία, καθώς οι ανησυχίες για τον μαζικό τουρισμό έρχονται σε αντίθεση με τα οικονομικά οφέλη του κλάδου. Τις τελευταίες εβδομάδες οι κάτοικοι έχουν βγει στους δρόμους με το λάβαρο «Σταματήστε την εισβολή των τουριστών

«Η τουριστική βία που υποφέρουμε είναι απαράδεκτη» σημειώνουν σε ένα μανιφέστο που διαβάστηκε σε πρόσφατη διαμαρτυρία. Εν μέσω απαιτήσεων όπως η εκκαθάριση της περιοχής κάθε βράδυ από τους αξιωματούχους, το μανιφέστο απαριθμούσε επίσης παράπονα για ηχητικά συστήματα που ηχορρυπαίνουν όλες τις ώρες, έως «τόνους σκουπιδιών» και «περιττώματα και ούρα στους δημόσιους δρόμους».

Η Τζάνετ Σανζ περιγράφει τις διαδηλώσεις ως ένδειξη της συνεχιζόμενης ανάγκης να επιτευχθεί μια ισορροπία μεταξύ των τουριστών και των κατοίκων, που πρέπει να σηκωθούν νωρίς για δουλειά, να περπατήσουν σε καθαρούς δρόμους και να χρησιμοποιήσουν καταστήματα που εμπορεύονται κάτι άλλο εκτός από από αναμνηστικά. «Πρέπει να είμαστε μια πόλη με τουρισμό, ναι, αλλά όχι μόνο τουριστική» προσθέτει.

«Είναι ευθύνη όλων, ειδικά των υπευθύνων του τουριστικού τομέα, να διασφαλίσουν ότι η Βαρκελώνη δεν θα γίνει θεματικό πάρκο» εξηγεί η Σανζ. «Επειδή τη στιγμή που θα συμβεί κάτι τέτοιο, η πόλη δεν θα παρουσιάζει πλέον ενδιαφέρον για τους τουρίστες».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...