553
| sooc/ CreativeProtagon

Ολλανδία: Το πείραμα της αποβολής των κινητών από τα σχολεία πέτυχε

Protagon Team Protagon Team 8 Ιουλίου 2025, 11:45
|sooc/ CreativeProtagon

Ολλανδία: Το πείραμα της αποβολής των κινητών από τα σχολεία πέτυχε

Protagon Team Protagon Team 8 Ιουλίου 2025, 11:45

Το ζήτημα των smartphones στην σχολική τάξη είναι ιδιαίτερα κρίσιμο. Η Ολλανδία αποφάσισε να εφαρμόσει το πλέον δραστικό μέτρο, προτείνοντας την ολική απαγόρευσή τους στα σχολεία. Τα οφέλη δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για την επιτυχία του μέτρου: η αποχή από έξυπνα κινητά, tablets και λοιπές ηλεκτρονικές συσκευές, όχι μόνον κατά τη διάρκεια των μαθημάτων αλλά και των διαλειμμάτων, συμβάλλει θετικά και στην προσοχή και στη μάθηση ειδικά αλλά και στην κοινωνικότητα γενικότερα.

Αυτή η μικρή ολλανδική επανάσταση έλαβε χώρα χάρη στις οδηγίες που ενέκρινε το υπουργείο Παιδείας της Ολλανδίας τον Ιανουάριο του 2024 και στις οποίες τα περισσότερα σχολεία της χώρας επέλεξαν να συμμορφωθούν. Εως σήμερα σχεδόν τα δύο τρίτα των σχολείων μέσης εκπαίδευσης της Ολλανδίας απαιτούν από τους μαθητές και τις μαθήτριές τους να αφήνουν τα τηλέφωνά τους στο σπίτι. Σε ορισμένα σχολεία, τα παιδιά υποχρεούνται να αφήνουν τις συσκευές σε ειδικά ερμάρια, μέχρι το τέλος της σχολικής ημέρας.

Συνεντεύξεις που διεξήγαγε μια ομάδα ειδικών από το κέντρο μελετών Kohnstamm Instituut αποκάλυψαν ότι το 75% των μαθητών και των μαθητριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χωρίς smartphones συγκεντρώνεται, πλέον, πιο εύκολα στο μάθημα ενώ η απουσία κινητών συνέβαλε θετικά και στη βελτίωση του σχολικού περιβάλλοντος, καθώς σχεδόν έξι στα δέκα παιδιά (59%) δηλώνουν πως αλληλεπιδρούν καλύτερα και πιο ποιοτικά με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους.

Με τα κινητά τους τηλέφωνα στο σπίτι ή κλειδωμένα, τα παιδιά μιλάνε περισσότερο μεταξύ τους, μαλώνουν, παίζουν, γυμνάζονται περισσότερο, κοιτάζονται ξανά στα μάτια, διαβάζουν βιβλία. Η απουσία κινητών στα σχολεία οδήγησε επίσης σε μείωση των περιστατικών εκφοβισμού ενώ ορισμένοι μαθητές και μαθήτριες είπαν ότι ακόμη και μετά από το σχολείο, επιθυμούν περισσότερο την ανθρώπινη επαφή παρά να ελέγχουν τα κινητά τους για ειδοποιήσεις.

Αλλά η Ολλανδία δεν είναι η μόνη χώρα που έχει κηρύξει πόλεμο στα smartphones εντός των σχολικών τειχών, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η ιταλική Corriere della Sera. Στη Γαλλία, πρωτοπόρα χώρα σε αυτό το πεδίο, η χρήση κινητών από μαθητές και μαθήτριες ηλικίας από 11 έως 15 ετών απαγορεύεται από το 2018. Από τη νέα σχολική χρονιά, όμως, οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσης εκπαίδευσης της Γαλλίας θα υποχρεούνται όχι μόνον να μην τα χρησιμοποιούν στο σχολείο αλλά και να τα αφήνουν σε ειδικά ερμάρια που θα ελέγχονται από τους εκπαιδευτικούς. Το αποκαλούμενο «ψηφιακό διάλειμμα» που πρόκειται σύντομα να τεθεί σε καθολική εφαρμογή δοκιμάστηκε κατά τους προηγούμενους έξι μήνες σε περίπου εκατό σχολεία με τα αποτελέσματα να κρίνονται ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά.

Μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ που διεξήχθη με τη συμμετοχή 1.227 μαθητών και μαθητριών από 30 σχολεία και δημοσιεύτηκε στην ιατρική επιθεώρηση The Lancet, ανέδειξε ακόμη μια σημαντική πτυχή του ζητήματος: η απαγόρευση της χρήσης κινητών τηλεφώνων στο σχολείο δεν είναι αρκετή. Για να καταστεί απτή η θετική επίδραση στη σωματική και ψυχική ευεξία των παιδιών, είναι απαραίτητο να ελέγχεται ο χρόνος που αφιερώνουν τα παιδιά στα κινητά και στα tablets τους, ακόμη και μετά από το τέλος των μαθημάτων τους στο σχολείο, όταν βρίσκονται στο σπίτι.

Στη Βρετανία η χρήση smartphones στην τάξη απαγορεύεται στο 90% των σχολείων, αλλά στα περισσότερα από αυτά (79%) επιτρέπεται στους μαθητές και τις μαθήτριες να τα έχουν μαζί τους, το οποίο, ωστόσο, εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα: σύμφωνα με μια έκθεση της UNESCO του 2024 η παραμικρή απόσπαση της προσοχής που προκαλείται από ένα τηλέφωνο συνεπάγεται ότι ένας μαθητής ή μια μαθήτρια χρειάζεται τουλάχιστον 20 λεπτά για να ανακτήσει τη συγκέντρωσή του.

Στη χώρα μας, ως γνωστόν, απαγορεύεται η χρήση των κινητών μέσα στην αίθουσα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...