584
Αναυδοι οι υπεύθυνοι του οίκου Sotheby's βλέπουν το έργο να αυτοκαταστρέφεται. Τι συνέβη τελικά; | Instagram/Reuters

Banksy: Πώς κατέστρεψα τον πίνακά μου στον οίκο Sotheby’s

Protagon Team Protagon Team 6 Οκτωβρίου 2018, 23:07
Αναυδοι οι υπεύθυνοι του οίκου Sotheby's βλέπουν το έργο να αυτοκαταστρέφεται. Τι συνέβη τελικά;
|Instagram/Reuters

Banksy: Πώς κατέστρεψα τον πίνακά μου στον οίκο Sotheby’s

Protagon Team Protagon Team 6 Οκτωβρίου 2018, 23:07

Ηταν το καλλιτεχνικό φιάσκο της χρονιάς. Σε επίπεδο δημοπρασιών ίσως και το φιάσκο του αιώνα, μια καταστροφή τέτοιας κλίμακας κάποιοι δεν την πίστευαν πια καν, το θεώρησαν όλο αυτό ένα σκηνοθετημένο κόλπο του οίκου Sotheby’s, εν γνώσει του πλειοδότη που έδωσε 1,4 εκατ. δολάρια για ένα έργο του διάσημου-άγνωστου εικαστικού Banksy που αυτοκαταστράφηκε σε παγκόσμια μετάδοση.

Ο φημισμένος πίνακας «Το Κορίτσι με το Μπαλόνι» είχε μόλις πουληθεί έναντι 1,4 εκατ, δολαρίων σε άγνωστο συλλέκτη που διεκδίκησε το έργο τηλεφωνικά και τη στιγμή που το σφυρί σήμανε το τέλος της δημοπρασίας, ένας μηχανισμός μέσα στην κορνίζα ενεργοποιήθηκε και άρχισε να σκίζει σε λωρίδες το έργο.

Το σοκ αλλά και ο θαυμασμός κυριάρχησαν —ήταν μια τέλεια φάρσα από τον μεγάλο φαρσέρ της εποχής μας, τον άνθρωπο που ενώ είναι άγνωστος έχει κάνει το γκράφιτι τέχνη αναφοράς σε όλον τον κόσμο.

Ολα ταίριαζαν στο προφίλ του αντισυμβατικού καλλιτέχνη που διατηρεί μυστική την ταυτότητά του και έχει γεμίσει τους τοίχους των πόλεων με εξαιρετικά έργα.

Ηταν όμως έτσι;

Τριπλασιάστηκε η αξία του!

Κάποιοι πιο ψύχραιμοι ωστόσο, άρχισαν λίγο αργότερα να εκφράζουν αμφιβολίες για το τι συνέβη. Ο πλειοδότης έδωσε μια περιουσία για ένα έργο που θεωρητικά καταστράφηκε, έγινε όμως έτσι. Κάποιοι λένε ότι πλέον ίσως να έχει τριπλασιάσει την αξία του!

Οι New York Times παρατήρησαν ότι ο μηχανισμός δεν κατέστρεψε το έργο αλλά απλώς το χώρισε σε λωρίδες, και μάλιστα όχι ολόκληρο.

Αρκετοί είναι εκείνοι που αμφισβητούν ότι ο οίκος Sotheby’s αιφνιδιάστηκε. Οποιοσδήποτε έλεγξε το προς πλειστηριασμό έργο, θα έπρεπε να έχει παρατηρήσει τον ειδικό μηχανισμό στο πίσω μέρος της κορνίζας. Άλλωστε ασυνήθιστη ήταν και η θέση του έργου κατά τη διάρκεια του πλειστηριασμού, που ήταν κρεμασμένο σε τοίχο αντί για το παραδοσιακό τρίποδο που χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια των δημοπρασιών.

«Μόλις ολοκληρώθηκε η δημοπρασία ακούσαμε τον συναγερμό», περιέγραψε η Μόργκαν Λονγκ, επικεφαλής του τμήματος καλλιτεχνικών επενδύσεων στην συμβουλευτική εταιρεία Fine Art Group, που καθόταν στην πρώτη σειρά της αίθουσας. Και συμπλήρωσε: «Ολοι γύρισαν και ο πίνακας γλίστρησε από το κάδρο του».

Το έργο ήταν κρεμασμένο στον τοίχο, κοντά στους υπαλλήλους του Sotheby’s και τεμαχίστηκε με το πάτημα ενός κουμπιού, που φέρεται να έδωσε εντολή στον τηλεχειριζόμενο μηχανισμό στο πίσω μέρος της κορνίζας.

Η Λονγκ είπε ότι αργότερα είδε έναν άνδρα να οδηγείται στην έξοδο του κτιρίου του Sotheby’s από το προσωπικό ασφαλείας.

Από την πλευρά του, ο Αλεξ Μπράζνικ, καλλιτεχνικός εκπρόσωπος του Sotheby’s στην Ευρώπη, είπε σε συνέντευξη Τύπου: «Μας την έφερε ο Banksy»

«Θα είμαι ειλικρινής. Δεν έχουμε ξαναζήσει οτιδήποτε παρόμοιο στο παρελθόν, με πίνακες να σκίζονται την ώρα που σημειώνεται τιμή ρεκόρ για τον καλλιτέχνη», παραδέχτηκε ο Μπρέζνικ που τόνισε ότι δεν ήταν ενήμερος για το «κόλπο» της καταστροφής.

Η Τζοάνα Μπρουκς, διευθύντρια του JBPR, που απαντά στα ΜΜΕ για λογαριασμό του Banksy αρνήθηκε να σχολιάσει αν ήταν ο ίδιος ο καλλιτέχνης που οδηγήθηκε στην έξοδο της αίθουσας από υπαλλήλους ασφαλείας.

«Ο οίκος Sotheby’s άφησε έναν άνδρα με τσάντα να μπει στο κτίριο. Θα πρέπει να γνώριζαν», παρατήρησε η Λονγκ.

Δεν πέρασαν πολλές ώρες και ο Βanksy αποκάλυψε πώς έκρυψε τον μηχανισμό και πώς έγινε το σαμποτάζ, με ένα βίντεο που δημοσίευσε το βράδυ του Σαββάτου. Σε αυτό εμφανίζεται να κρύβει στην κορνίζα τον μηχανισμό καταστροφής που έκανε λωρίδες το έργο του και δηλώνει πως το έκανε πριν από χρόνια ώστε να το καταστρέψει σε περίπτωση που κάποτε δημοπρατούνταν.

Στο βίντεο παρουσιάζεται και η στιγμή που το έργο καταστρέφεται, αλλά δεν αποκαλύπτεται αν ο ίδιος ήταν στην αίθουσα και χρησιμοποίησε το τηλεκοντρόλ για να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό.

Το σχόλιό του, επίσης χαρακτηριστικό: «Η επιθυμία να καταστρέφεις είναι επίσης δημιουργική». Το έλεγε ο Πάμπλο Πικάσο…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...