880
Ελληνική παραδοσιακή κουζίνα σερβιρισμένη α λα... ΕΛΤΑ | Facebook.com/HellenicPostELTA

Μουσακά και αρνάκι α λα ΕΛΤΑ ή μήπως ημιζώντανο χταπόδι;

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 29 Σεπτεμβρίου 2020, 22:35
Ελληνική παραδοσιακή κουζίνα σερβιρισμένη α λα... ΕΛΤΑ
|Facebook.com/HellenicPostELTA

Μουσακά και αρνάκι α λα ΕΛΤΑ ή μήπως ημιζώντανο χταπόδι;

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 29 Σεπτεμβρίου 2020, 22:35

«Παραδοσιακές ελληνικές γεύσεις… “σερβίρουν” τα Ελληνικά Ταχυδρομεία στα φετινά γραμματόσημα της Ειδικής Σειράς EUROMED, που κυκλοφορεί τη Δευτέρα 20 Ιουλίου. Πρόκειται για γραμματόσημα που εκδίδονται κάθε χρόνο από τις χώρες που περιβάλλουν τη Μεσόγειο – Ευρωμεσογειακή Ταχυδρομική Ένωση (Euromed Postal Community– EuroMed/PUMed»)- με κοινή θεματολογία, στο πλαίσιο της ταχυδρομικής συνεργασίας των χωρών και της ενίσχυσης των ιστορικών και πολιτιστικών δεσμών τους, μέσω της προώθησης του φιλοτελισμού», γράφει το δελτίο Τύπου της 20ης Ιουλίου των ΕΛΤΑ στην ιστοσελίδα τους και στο Facebook, με το οποίο μας καλούν να ψηφίσουμε στον online διαγωνισμό της EUROMED POSTAL με θέμα «Παραδοσιακή γαστρονομία της Μεσογείου», που λήγει στις 13/10.

Σερβιρίστηκαν λοιπόν και στα social media τα τέσσερα πιάτα με τα οποία τα ΕΛΤΑ «μας προσκαλούν» -εμάς και άλλους ξένους ενδιαφερόμενους για τον διαγωνισμό των Μεσογειακών  Ταχυδρομείων- «σε ένα γευστικό ταξίδι που ενώνει τις χώρες της Μεσογείου». Και άργησε μεν -μέχρι να το πάρουν όλοι είδηση- αλλά κάποια στιγμή άρχισε ο κακός χαμός, με αντιδράσεις που φέρνουν γέλια και κλάματα μαζί.

Καθόλου άδικα. Το μενού περιλαμβάνει μουσακά «κομμένο με λέιζερ» (μ’ άρεσε πολύ ο χαρακτηρισμός του σεφ Γκίκα Ξενάκη), χταπόδι «ολοζώντανο» έτοιμο να ξεγλιστρήσει από το πιάτο στο τραπέζι,  χορτόπιτα – κατεψυγμένη, μάλλον, από τις έτοιμες των σούπερ μάρκετ και σίγουρα όχι από τις καλύτερες, δεν είναι μόνο δική μου η εντύπωση- και για κυρίως αρνίσια παϊδάκια κομμένα και στημένα α λα γαλλικά πλάι σε ψητές ( ; ), πάντως μικρές, στρογγυλές και με το φλούδι τους πατάτες (επίσης, γαλλικές, αυτές από το σακουλάκι).

Την πρόταση για τα πιάτα έκανε ο Ηλίας Μαμαλάκης, υπογράφει άλλωστε το δελτίο Τύπου που συνοδεύει τα γραμματόσημα στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού. Οπως αποκάλυψε, όμως, σε κάποιο σχόλιο στο Facebook, δεν φέρει καμμιά ευθύνη ούτε για το μαγείρεμα, ούτε για το στήσιμο των πιάτων, φυσικά ούτε για τη φωτογράφιση και την αισθητική των γραμματοσήμων που σε χτυπάει άσχημα στο μάτι. Θυμίζει κατευθείαν εκείνα τα φρικτά ταμπλό έξω από τουριστικές ταβέρνες της δεκαετίας του 1980 με τις κακόγουστες εικόνες που σε προσκαλούσαν να δοκιμάσεις την κουζίνα τους, με τα πάντα όλα, από γκρικ μουζάκα μέχρι πίτσα και γεμιστά. Μέχρι να τελειώσει η σεζόν, οι φωτογραφίες είχαν ξεθωριάσει, όχι όμως και η κακή τους ανάμνηση.

Φαντάζομαι ότι ο άνθρωπος (στον κ. Μαμαλάκη αναφέρομαι), που γνωρίζει καλά την ελληνική κουζίνα, επίσης είναι πρακτικός και άνθρωπος της πιάτσας, πρότεινε τα συγκεκριμένα πιάτα γιατί ξέρει ότι είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα και τα πιο αγαπημένα στους ξένους επισκέπτες μας. Κλισέ; Δεν θα διαφωνήσω, αναμφίβολα είναι κλισέ, όπως είναι κλισέ η μπουγιαμπέσα της Μασσαλίας που διάλεξε η Γαλλία για το δικό της γραμματόσημο, το κυπριακό κολοκάσι, ή το ρυζόγαλο αρωματισμένο με πορτοκάλι της Πορτογαλίας.

«Τι είναι ελληνική γαστρονομία; Ποιες είναι οι πηγές της, ποια η πορεία της στον χρόνο και ποιο το μέλλον της στον 21ο αιώνα; Πώς μιλάμε σήμερα για την ελληνική γαστρονομία και κυρίως πώς τη συστήνουμε σε όσους δεν έχουν ιδιαίτερες γνώσεις γύρω από αυτήν;», γράφει η Γιούλη Επτακοίλη στην Καθημερινή. Και βέβαια δεν περιμένει κανείς, ούτε η Γιούλη, να δώσουν απαντήσεις τα ΕΛΤΑ σε ερωτήματα που βασανίζουν θεωρητικούς, κριτικούς, μαγείρους και λάτρεις της ελληνικής κουζίνας, εδώ και χρόνια, και ακόμα σε ομοφωνία δεν έχουν καταλήξει.

Αναμενόμενο είναι επίσης να προκαλέσουν θυμό τα γραμματόσημα με τα οποία υποτίθεται ότι «τιμούν» την ελληνική γαστρονομική παράδοση τα ΕΛΤΑ: «Ταξιδεύουμε σε όλη τη χώρα για να ανακαλύψουμε την τοπική γαστρονομία κάθε τόπου, τα εμβληματικά πιάτα, τις πρώτες ύλες, τις δυνατότητες ενσωμάτωσης στα μενού των εστιατορίων. Βάζουμε στα αίματα παραγωγούς, εστιάτορες, μαγείρισσες και μάγειρες, στήνουμε βιβλία και περιοδικά βασισμένα στην σύγχρονη εικόνα της παραδοσιακής ελληνικής κουζίνας. Μιλάμε για εκσυγχρονισμό της παράδοσης, για ένταξή της στην καθημερινότητα με σύγχρονους όρους», γράφει η Νανά Δαρειώτη, διευθύντρια του Olive magazine και συγγραφέας (μαζί με τη Θάλεια Τσιχλάκη και τον Ανδρεα Ανδρουλιδάκη) του βιβλίου «Του ανέμου και της αρμύρας – προϊόντα και μαγειρικές των Κυκλάδων». Και συμπληρώνει:

«Προσπαθούμε να πείσουμε υπουργεία και παράγοντες ότι η γαστρονομία είναι τεράστιο πολιτισμικό κεφάλαιο, αποτελεί μεγάλο κομμάτι της ιστορίας μας, πηγή πλούτου για τον τουρισμό.

»Επιθυμούμε τη συνεργασία κομβικών υπουργείων για την ανάδειξη της πολυπλοκότητας της ελληνικής γαστρονομίας, γεγονός που οφείλεται σε πολλούς παράγοντες (τερουάρ, κάτοικοι, δυνατότητα επικοινωνίας και άλλα πολλά) και την ενίσχυση τόσο της παραγωγής όσο και της εκμετάλλευσής της. Και έρχεται αυτό. Κατακέφαλα. Ε, άμετε στα κομμάτια πια, που θα έλεγε και η γιαγιά μου».

Και το ευχαριστήθηκα πολύ -δεν σας το κρύβω- το σχόλιό της, αλλά υποθέτω ότι κάτι δεν κάνουμε καλά, κάτι δεν γίνεται καλά. Οσο για τα ΕΛΤΑ έκαναν απλά μια πολύ κουρασμένη ξεπέτα, και μάλιστα σε μια εποχή που η ανάδειξη της γαστρονομίας κάθε τόπου και ο γαστροτουρισμός έχουν αναδειχτεί σε καυτές τάσεις της εποχής μας. Βέβαια και τα γραμματόσημα των υπολοίπων χωρών δεν είναι για χειροκρότημα. Όλα, θέλω να πω, είναι σχετικά. Θα μου επιτρέψετε, όμως, να πάρω θέση υπέρ της Γαλλίας, γιατί, τουλάχιστον, το δικό της γραμματόσημο έχει στυλ.

Οσο για τα τόσο γερασμένα και κουρασμένα ΕΛΤΑ, κατάφεραν ξαφνικά να προκαλέσουν μεγάλο ντόρο γύρω από το όνομά τους. Δυστυχώς αρνητικό.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News