520
Ο Νίκος Παππάς με τον πρόεδρο της ΕΡΤ Χρήστο Λεοντή. Πριν ασχοληθεί με την αξιοπιστία των ειδήσεων στα sites, ας ασχοληθεί καλύτερα με την αξιοπιστία αυτών που μεταδίδει η ΕΡΤ | INTIMENEWS

Τι γυρεύει ο Παππάς στα fake news;

Ο Νίκος Παππάς με τον πρόεδρο της ΕΡΤ Χρήστο Λεοντή. Πριν ασχοληθεί με την αξιοπιστία των ειδήσεων στα sites, ας ασχοληθεί καλύτερα με την αξιοπιστία αυτών που μεταδίδει η ΕΡΤ
|INTIMENEWS

Τι γυρεύει ο Παππάς στα fake news;

Ο Νίκος Παππάς ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση εξετάζει τη δημιουργία δικτυακού τόπου με σκοπό τον έλεγχο και την επισήμανση των ψευδών ειδήσεων. Ακούγεται κωμικό να χρίζονται υπερασπιστές της αλήθειας οι άνθρωποι που έκαναν τα fake news σκάλα προς την εξουσία, αλλά η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, το υπουργείο του θα αναλάβει δύο πρωτοβουλίες. Η πρώτη πρωτοβουλία αναφέρεται στη δημιουργία «πόρταλ» σε συνεργασία με τις ενώσεις εκδοτών και τα συνδικαλιστικά σωματεία στο χώρο του Τύπου. Στόχος είναι, κατά τον υπουργό, μέσα ενημέρωσης και δημοσιογράφοι να ελέγχουν την αυθεντικότητα των ειδήσεων. Η δεύτερη πρωτοβουλία αφορά μία καμπάνια εναντίον των fake news μέσω Google και facebook. Μιλώντας σχετικά, ο υπουργός, σημείωσε ότι ακόμα και στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχουν φτάσει να κάνουν χρήση fake news. Ναι, ε; Αυτό είναι πραγματικά σοκαριστικό. Λοιπόν, έχουμε και λέμε…

Οταν ακούς υπουργό, οποιασδήποτε κυβέρνησης, να σου λέει ότι θα κατασκευάσει δικτυακό τόπο που θα ελέγχει την αυθεντικότητα των ειδήσεων, καλό είναι να παίρνεις μία πέτρα και μεγάλη απόσταση. Οι λόγοι είναι αυτονόητοι και χρειάστηκαν δεκαετίες ολόκληρες για να τους κατανοήσουμε. Οι κυβερνήσεις που, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, εμπλέκονται στην αξιολόγηση των ειδήσεων, ακόμα και αν έχουν καλές προθέσεις, κάποια στιγμή θα τις ξεχάσουν. Βλέπουμε, ας πούμε, τι δουλειά κάνει η ΕΡΤ που ελέγχει ο Νίκος Παππάς. Μεταχειρίζεται την αλήθεια με τέτοιον τρόπο, που θα ήταν προτιμότερο να λέει ψέματα.

Στην πραγματικότητα αυτό που προτείνει ο υπουργός δεν είναι μία ελληνική ιδέα. Συζητείται, αρκετά αμήχανα και με μεγάλες διαφωνίες, σε υψηλά επίπεδα της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας. Δεν έχουν βρει, ακόμα, τον τρόπο, αλλά συμφωνούν στην εμπλοκή θεσμικών οργάνων σε μία διαδικασία αντιμετώπισης των ψευδών ειδήσεων. Προς το παρόν καλούν τις πλατφόρμες social media να αφαιρούν άμεσα περιεχόμενο που συνδέεται με ρατσιστική βία. Μπράβο. Και αν αποφασίσουν οι άνθρωποι να το προχωρήσουν, ας πεταχτούν μέχρι την Κίνα που έχει τεχνογνωσία και εργαλεία για την αξιολόγηση των ειδήσεων και της σχέσης με την πραγματικότητα. Ας ρωτήσουν τον Ερντογάν που, αν μη τι άλλο, λύνει με μία απλή εντολή τα προβλήματα με το twitter. Αποκλείει την πρόσβαση και πέφτει για ύπνο ήσυχος.

Στη Γερμανία το έχουν ψάξει περισσότερο, αφού διακρίνονται από ιδιαίτερη ευαισθησία στην αναπαραγωγή λόγου που προωθεί το μίσος και τον ρατσισμό. Εκεί τα πράγματα γίνονται πιο πολύπλοκα καθώς υπάρχει πλέον «Αστυνομία» που ελέγχει το περιεχόμενο των social media και καλεί για αφαίρεση περιεχομένου το οποίο είναι «καταφανώς παράνομο». Ο έλεγχος εστιάζει στον ρατσισμό και δεν ασχολείται με την αξιολόγηση ειδήσεων. Ωστόσο ακόμα και για αυτό, υπάρχει αντιπαράθεση σχετικά με το κατά πόσο υπονομεύεται η ελευθερία του λόγου.

Ομως, παρακαλώ, μη πάει ο Νίκος Παππάς να κρυφτεί πίσω από ρυθμίσεις αντίστοιχες της γερμανικής. Ο έλεγχος της ρητορικής μίσους έχει τεράστια απόσταση από τον έλεγχο των ειδήσεων. Ελπίζω δε, ότι οι συνδικαλιστικές ενώσεις του Τύπου δεν θα δαγκώσουν το τυρί και θα μείνουν μακριά από το τραπέζι της συζήτησης.

Εννοείται ότι το Μητρώο Online Media είναι μία εξαιρετική ιδέα που υλοποιήθηκε από τη διαχείριση Παππά. Ασφαλώς και η κρατική διαφήμιση πρέπει να διοχετεύεται σε δικτυακούς τόπους που ικανοποιούν βασικές επαγγελματικές και ποιοτικές προϋποθέσεις. Είναι μία σωστή σκέψη, αν και κανένα μέσο δεν πρόκειται να πάρει διαφήμιση χωρίς την αγάπη του υπουργού.