756
Ολιβερ Χάρντι και Σταν Λόρελ, ο «χοντρός» και ο «λιγνός» στο θεατρικό «A Spot Of Trouble» το 1952. Η περιπέτεια του να κοιμηθείς είχε και κωμικά στοιχεία. Αλλά δυστυχώς όχι πάντα... | Photo by John Pratt/Keystone Features/Getty Images/Ideal Images

Τα μυστικά του ύπνου: Ποιοι και γιατί κοιμούνται σαν πουλάκια

Protagon Team Protagon Team 10 Σεπτεμβρίου 2017, 00:03
Ολιβερ Χάρντι και Σταν Λόρελ, ο «χοντρός» και ο «λιγνός» στο θεατρικό «A Spot Of Trouble» το 1952. Η περιπέτεια του να κοιμηθείς είχε και κωμικά στοιχεία. Αλλά δυστυχώς όχι πάντα...
|Photo by John Pratt/Keystone Features/Getty Images/Ideal Images

Τα μυστικά του ύπνου: Ποιοι και γιατί κοιμούνται σαν πουλάκια

Protagon Team Protagon Team 10 Σεπτεμβρίου 2017, 00:03

Λένε ότι η καθαρή συνείδηση κάνει πιο απαλό το μαξιλάρι, σύμφωνα όμως με μια μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Sleep Science and Practice, το μυστικό του ύπνου κρύβεται σε κάτι για το οποίο αξίζει να σηκωθεί κανείς από το κρεβάτι την άλλη μέρα το πρωί.

Στην πρώτη έρευνα αυτού του είδους, γράφει η Telegraph,  Αμερικανοί επιστήμονες διαπίστωσαν ότι το να έχει κανείς στόχους στη ζωή του μειώνει τα νυχτερινά προβλήματα και βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου. Παρόλο που όλοι οι συμμετέχοντες στη μελέτη ήταν ηλικιωμένοι, οι ερευνητές δήλωσαν ότι τα ευρήματα είναι πιθανό να ισχύουν για άτομα όλων των ηλικιών, υποδηλώνοντας ότι το αν θα κοιμηθεί κάποιος καλά έχει ήδη αποφασιστεί πριν καν πάει στο κρεβάτι.

Είναι, επίσης γνωστό ότι τα προβλήματα της υγείας και του τρόπου ζωής επηρεάζουν τον ύπνο. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται η νόσος Alzheimer, οι καρδιακές παθήσεις, ο διαβήτης ακόμη και τα κρυολογήματα και η γρίπη, η παχυσαρκία, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και ζαχαρούχων ποτών, το κάπνισμα, η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας, τα προβλήματα ψυχικής υγείας, το άγχος στην εργασία, οι εναλλασσόμενες βάρδιες, τα οικονομικά προβλήματα και οι μεγάλες μετακινήσεις. Οπότε η προσπάθεια για καλύτερο ύπνο θα μπορούσε να βοηθήσει και την υγεία γενικότερα.

«Βοηθώντας τους ανθρώπους να καλλιεργήσουν έναν σκοπό στη ζωή τους θα μπορούσε να είναι μια αποτελεσματική στρατηγική για τη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου, ειδικά για έναν πληθυσμό που αντιμετωπίζει μεγάλη αϋπνία», δήλωσε ο Τζέισον Ονγκ, αναπληρωτής καθηγητής νευρολογίας στην Ιατρική σχολή Feinberg του Πανεπιστημίου Northwestern, στο Ιλινόι των ΗΠΑ, τονίζοντας ακόμη ότι «ο σκοπός στη ζωή είναι κάτι που μπορεί να καλλιεργηθεί και να ενισχυθεί με θεραπευτικές προσεγγίσεις».

Σε γενικές γραμμές, οι ενήλικες χρειάζονται από επτά μέχρι εννέα ώρες ύπνου κάθε βράδυ, αλλά ο ακριβής χρόνος ποικίλει από άτομο σε άτομο, ανάλογα με την ηλικία, τον τρόπο ζωής και τα γονίδια. Σύμφωνα με το βρετανικό «Sleep Council», όμως, στην Βρετανία περισσότεροι από το ένα τρίτο των ανθρώπων κοιμούνται λιγότερο από έξι ώρες κάθε βράδυ, κάτι για το οποίο ενοχοποιείται η σύγχρονη ζωή και τα προβλήματά της.

Η φωτορύπανση (ή ρύπανση τεχνητού φωτισμού) και η λάμψη από τα smartphones και τις ταμπλέτες,  που μιμούνται το φως της ημέρας, διαταράσσουν την απελευθέρωση της μελατονίνης (είναι η ορμόνη του ύπνου και της ανάπαυσης) και μεταβάλλουν το μοντέλο του ύπνου μας.

Στη νέα μελέτη, 823 άτομα ηλικίας μεταξύ 60 και 100 ετών απάντησαν σε 10 ερωτήσεις σχετικές με το σκοπό της ζωής και σε 32 ερωτήσεις σχετικές με τον ύπνο. Όσοι αισθάνονταν ότι η ζωή τους είχε νόημα ήταν κατά 63% λιγότερο πιθανό να έχουν άπνοια ύπνου και 52% λιγότερο πιθανό να έχουν σύνδρομο ανήσυχων ποδιών. Επίσης, είχαν σχετικά καλύτερη ποιότητα ύπνου.

Η άπνοια ύπνου είναι μια συχνή διαταραχή που αυξάνεται με την ηλικία, κατά την οποία παρατηρούνται ρηχές αναπνοές και σύντομες (για μερικά δευτερόλεπτα) διακοπές της αναπνοής πολλές φορές κατά τη διάρκεια του ύπνου.  Το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών είναι ένα αισθητικό – κινητικό νόσημα, που προκαλεί στους ασθενείς αίσθημα δυσφορίας και ακατανίκητη και ασυναίσθητη υπερκινητικότητα των ποδιών.

Στο κομμάτι της έρευνας για τον σκοπό της ζωής, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν τις απαντήσεις τους σε αυτές τις δηλώσεις όπως: «Αισθάνομαι καλά όταν σκέφτομαι τι έκανα στο παρελθόν και τι ελπίζω να κάνω στο μέλλον». Η ομάδα θέλει τώρα να δει εάν οι θεραπείες με βάση την ενσυνειδητότητα (Mindfulness) για τη βελτίωση του σκοπού μπορούν επίσης να βελτιώσουν την ποιότητα του ύπνου.

Να σημειωθεί ότι η αϋπνία έχει επιπτώσεις και στην οικονομική ζωή ενός τόπου. Στην Βρετανία για παράδειγμα, εκτιμάται ότι ο ανεπαρκής ύπνος του ενεργού πληθυσμού κοστίζει την οικονομία μέχρι και 40 δισεκατομμύρια λίρες στερλίνες ετησίως λόγω των χαμένων ωρών εργασίας, που αντιστοιχούν στο 1,86% του ΑΕΠ της χώρας.

Έξυπνος ύπνος σε επτά βήματα
  1. Δώστε προτεραιότητα στη ρουτίνα σας πριν από τον ύπνο και αφού ξυπνήσετε, καθώς επηρεάζει άμεσα την ποιότητα του ύπνου αλλά και την επόμενη ημέρα.
  2. Κάντε διαλείμματα από την τεχνολογία κατά τη διάρκεια της ημέρας ως ανταμοιβή και εκπαίδευση για το σώμα και το μυαλό.
  3. Σηκωθείτε νωρίτερα από ό, τι πρέπει. Δώστε στον εαυτό σας 90 λεπτά για να προετοιμαστείτε για την ημέρα που έρχεται.
  4. Μην απλώνετε το χέρι στο κινητό! Αυξήστε την εγρήγορσή σας πριν στείλετε το πρώτο σας μήνυμα ή απαντήσετε σε κάποιο e-mail.
  5. Περνώντας από ένα ζεστό περιβάλλον σε ένα πιο ψυχρό θα πέσει με φυσικό τρόπο η θερμοκρασία του σώματος πράγμα απαραίτητο για να κοιμηθείτε καλά. Θα σας βοηθήσει ένα γρήγορο ζεστό ξέβγαλμα κάτω από το ντους και ένα πιο δροσερό περιβάλλον ύπνου.
  6. Τακτοποιείστε την ακαταστασία στο υπνοδωμάτιο και στο μυαλό σας πριν πάτε για ύπνο.
  7. Περάστε αβίαστα από το φως στο σκοτάδι το βράδυ και από το σκοτάδι στο φως το πρωί.