Το Φεστιβάλ των Καννών εξοστρακίζει τα «γυμνά φορέματα»
Το Φεστιβάλ των Καννών εξοστρακίζει τα «γυμνά φορέματα»
Μία μεγάλη αλλαγή συντελείται στο κόκκινο χαλί του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, καθώς τα διάφανα (ή «γυμνά») φορέματα βρίσκονται υπό απαγόρευση. Πρόκειται για μία απόφαση που δημιουργεί αρκετή αναστάτωση, όπως σημειώνει η Telegraph, ιδιαίτερα σε ένα Φεστιβάλ που τα κορυφαία ονόματα αρέσκονται σε τολμηρές εμφανίσεις που προσελκύουν τόσο τα βλέμματα όσο και την κριτική.
Φέτος, τονίζει η βρετανική εφημερίδα, στο Φεστιβάλ Καννών δεν θα υπάρξει χώρος για γυμνά «εκθέματα μόδας». Από την Τρίτη, τίθεται σε ισχύ νέος κανόνας για την βραδινή ένδυση στο φεστιβάλ, που αναφέρει: «Για λόγους ευπρέπειας, η γύμνια απαγορεύεται στο κόκκινο χαλί και σε οποιονδήποτε άλλο χώρο του φεστιβάλ». Οι ομάδες υποδοχής του φεστιβάλ λέγεται ότι θα εμποδίζουν την είσοδο σε όσους δεν τηρούν τον κανόνα.

Αυτό γεννά ερωτήματα για τους λάτρεις της μόδας και τους παρευρισκόμενους. Θεωρείται άραγε το διάφανο φόρεμα γύμνια; Κι αν ναι, μήπως αυτό σηματοδοτεί το τέλος των αποκαλυπτικών εμφανίσεων και μιας τάσης που διχάζει;
«Πείτε με παλιομοδίτισσα, αλλά ανυπομονώ να δω τα ρούχα και όχι το σώμα από κάτω», δηλώνει η δημοσιογράφος Μπίλι Μπατία στην Telegraph και προσθέτει: «Από τη μία δεν υποστηρίζω τον έλεγχο στα σώματα, αλλά είναι τόσο κακό να διαφυλάσσεται η σεμνότητα ενός θεσμού με ιστορία και πολιτισμό; Δεν θα ήταν προτιμότερο να διαβάζουμε τίτλους για σπουδαία έργα σκηνοθετών, αντί για κάποιο “ατύχημα” στο ντύσιμο;»
Το 2024, οι Κάννες πλημμύρισαν από διάφανα φορέματα, όπως αυτά των Εβα Γκριν, Ναόμι Κάμπελ, Ελ Φάνινγκ και Μπέλα Χαντίντ, με την τελευταία να φορά μία δημιουργία του Saint Laurent από ύφασμα καλσόν 10 denier, που συζητήθηκε έντονα.
Παρά τις αντιδράσεις, υπάρχουν και αυτοί που βλέπουν την τέχνη πίσω από την τάση. «Υπάρχουν σχεδιαστές που δουλεύουν τόσο όμορφα αυτή την αισθητική, που θα ήταν άδικο να τους απαγορεύσουμε», επισημαίνει στην Telegraph η Εσθίτα Κάμπρα-Ντέιβις, ιδρύτρια της πλατφόρμας ενοικίασης ρούχων By Rotation. «Η μόδα είναι μια από τις πιο αγνές μορφές αυτοέκφρασης, και το λεγόμενο “naked dress” είναι ένα ισχυρό παράδειγμα».

«Μένει να δούμε αν κάποιοι θα τολμήσουν να εμφανιστούν με look-διαμαρτυρία στις Κάννες. Δεν θα ήταν η πρώτη φορά που το κόκκινο χαλί του φεστιβάλ γίνεται τόπος πολιτικής έκφρασης: το 2023, μια γυναίκα ντύθηκε στα χρώματα της ουκρανικής σημαίας και περιέλουσε τον εαυτό της με ψεύτικο αίμα, ενώ η Μπέλα Χαντίντ και ίσως η Κέιτ Μπλάνσετ, εξέφρασαν στήριξη στους Παλαιστίνιους», υπογραμμίζει η εφημερίδα.
Το 2018, η Κρίστεν Στιούαρτ αφαίρεσε επιδεικτικά τις γόβες της, διαμαρτυρόμενη για τον άτυπο κανόνα του φεστιβάλ που ήθελε τις γυναίκες να φορούν τακούνια. Πλέον επιτρέπονται και τα φλατ παπούτσια, αρκεί να μην είναι αθλητικά.

Τα naked dresses έχουν τη δική τους ιστορία στη μόδα. Ίσως η αρχή έγινε το 1962, όταν η Μέριλιν Μονρόε τραγούδησε «Happy Birthday, Mr. President» φορώντας ένα διάφανο φόρεμα Jean Louis. Το φόρεμα πωλήθηκε το 2016 για 4,8 εκατ. δολάρια και ξαναφορέθηκε – προκαλώντας έντονες αντιδράσεις — από την Κιμ Καρντάσιαν στο Met Gala του 2022. Το 1993, η νεαρή Κέιτ Μος φωτογραφήθηκε με ένα φόρεμα που άφηνε να φαίνονται τα εσώρουχά της. Όπως είπε αργότερα στη Vogue, δεν είχε συνειδητοποιήσει πόσο διάφανο ήταν μέχρι που το φλας το έκανε σχεδόν ανύπαρκτο.

Η τάση δεν έχει εκλείψει – αντιθέτως, γίνεται όλο και πιο τολμηρή. Πρόσφατα, η Κάρα Ντελβίν εμφανίστηκε στην πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ του Ντέιβιντ Ατένμπορο με ένα ασημένιο φόρεμα-δίχτυ, και η Χάλι Μπέρι στο Met Gala με ένα LaQuan Smith φόρεμα με διάφανες ρίγες.
Όπως πάντα, υπάρχουν εμφανίσεις που προκαλούν αντιδράσεις.. Ιδιαίτερα η Μπιάνκα Σενσόρι που φορούσε ένα διαφανές εφαρμοστό φόρεμα στα φετινά Grammys, δέχθηκε σφοδρή κριτική, όχι μόνο για λόγους ευπρέπειας αλλά και για τη σχέση της με τον Κέιν Γουέστst. Πολλοί θεωρούν ότι το λεπτό όριο ανάμεσα στη γιορτή του σώματος και την αντικειμενοποίησή του παραμένει προβληματικό.

Σύμφωνα με την Telegraph, για κάποιες γυναίκες, το naked dress είναι ένα εργαλείο ενδυνάμωσης. «Δεν είναι μόνο θέμα αποκάλυψης, αλλά πώς νιώθεις με το σώμα σου και πώς επιλέγεις να εμφανίζεσαι στον κόσμο», εκτιμά η Κάμπρα-Ντέιβις. «Σχεδιαστές όπως η Νένσι Ντογιάκα και η Ντι Πέτσα δημιουργούν φορέματα που είναι και ενδυναμωτικά και κομψά».
Όμως δεν είναι για όλους. «Δυσκολεύομαι με την τάση αυτή», παραδέχεται η Μπατία. «Καταλαβαίνω πόσο ενδυναμωτικό μπορεί να είναι ένα διάφανο φόρεμα, αλλά είναι προβληματικό το ποιος επιδοκιμάζεται και ποιος κατακρίνεται όταν το φορά».

Ένα πρόσφατο παράδειγμα ήταν η 57χρονη Νταβίνα ΜακΚολ στα Brit Awards 2025, η οποία εμφανίστηκε με δαντελένιο φόρεμα πάνω από μαύρα εσώρουχα. Μετά την εκδήλωση, ο παρουσιαστής Ίμονν Χολμς σχολίασε υποτιμητικά ότι ντράπηκε. Εκείνη, όμως, απάντησε δυναμικά: «Σκέφτηκα: πόσο “ντροπιαστικά” μπορώ να ντυθώ; Γερνάω χωρίς ντροπή […] Οπότε είπα: διάφανο!»
Ήταν ενθαρρυντικό να βλέπεις μια γυναίκα στη μέση ηλικία να αγκαλιάζει την τάση τόσο θαρραλέα. Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότερες που φορούν τέτοια φορέματα –είτε επικροτούνται είτε όχι— είναι λεπτές. Παρά τη ρητορική περί ελευθερίας, η τάση παραμένει σε μεγάλο βαθμό αποκλειστική και εντείνει τις πιέσεις για αψεγάδιαστη εμφάνιση.
Ίσως, λοιπόν, η απαγόρευση στις Κάννες να είναι κάτι θετικό – τόσο για τους παρευρισκόμενους όσο και για το κοινό. Η Μπατία ελπίζει πως έτσι θα ενισχυθεί η δημιουργικότητα και η ποικιλία: «Δεν θα ήταν υπέροχο να βλέπουμε δημιουργίες που αναδεικνύουν κάθε σωματότυπο, χωρίς να σχολιάζουμε το σώμα το ίδιο;». Ίσως είναι ευσεβής πόθος – αλλά μια σκέψη που αξίζει να κρατήσουμε, καταλήγει η Telegraph.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
