661
Tο φετινό έλατο ύψους 25 μέτρων και με 50.000 φωτάκια του Rockefeller Center, στην 5η Λεωφόρο | REUTERS/Eduardo Munoz

Πληγωμένη, ολόφωτη, χριστουγεννιάτικη Νέα Υόρκη

Protagon Team Protagon Team 4 Δεκεμβρίου 2020, 20:05
Tο φετινό έλατο ύψους 25 μέτρων και με 50.000 φωτάκια του Rockefeller Center, στην 5η Λεωφόρο
|REUTERS/Eduardo Munoz

Πληγωμένη, ολόφωτη, χριστουγεννιάτικη Νέα Υόρκη

Protagon Team Protagon Team 4 Δεκεμβρίου 2020, 20:05

Λάμπουν και φέτος, ως έκφραση απόλυτης πίστης σε ένα καλύτερο μέλλον, τα χριστουγεννιάτικα φώτα της Νέας Υόρκης. Την σάρωσε κυριολεκτικά την κατεξοχήν αμερικανική μητρόπολη ο κορονοïός και η πανδημία του. Εως σήμερα στο Μεγάλο Μήλο έχουν καταγραφεί περισσότερα από 320.000 κρούσματα και περισσότεροι από 24.000 θάνατοι. Από την έναρξη της πανδημίας χάθηκαν 600.000 θέσεις εργασίας, οι κούρσες των ταξί μειώθηκαν κατά 50% ενώ κατά 93% μειώθηκαν οι διεθνείς αφίξεις στο αεροδρόμιο JFK.

Η μισοάδεια Times Square τρομάζει πολλούς Νεοϋορκέζους καθώς θυμίζει τα χρόνια που η πόλη ήταν φέουδο των εγκληματιών. Λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές ο απερχόμενος πρόεδρος έκανε λόγο για «πόλη -φάντασμα». Φέτος, όμως, ο χριστουγεννιάτικος φωτισμός της πόλης είναι περισσότερο έντονος, πιο πλούσιος και εκτυφλωτικός από κάθε άλλη χρονιά και η Νέα Υόρκη θα εγκαταλείψει το μοιραίο 2020 πληγωμένη μεν κατάφωτη δε και στολισμένη.

Το άναμμα των χριστουγεννιάτικων φώτων, την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών, στις βιτρίνες των πολυκαταστημάτων, αποτελεί παράδοση στη Νέα Υόρκη. Δεν παρέμειναν σβηστά ούτε μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου το 2001, ούτε εν μέσω της χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2008, ούτε τώρα εξαιτίας της πανδημίας και όλων των δεινών που έχει επιφέρει.

Mία κοπέλα φωτογραφίζεται μπροστά από τη γιορτινή βιτρίνα του Macy’s (EPA/JASON SZENES)

Μάλιστα αυτήν τη φορά πρέπει περισσότερο από κάθε άλλη φορά να είναι εκτυφλωτικά, όπως επισήμανε, μιλώντας στους New York Times η διευθύντρια του τμήματος μόδας και πρώην υπεύθυνη χριστουγεννιάτικου φωτισμού του Bergdorf-Goodman. Φέτος στις εννέα βιτρίνες του πολυτελούς πολυκαταστήματος στην Πέμπτη Λεωφόρο το οποίο λατρεύει η Κάρι Μπράντσο του «Sex and the City» κυριαρχούν πολύχρωμοι καθρέφτες που αντικατοπτρίζουν τις βασικές αξίες που ενώνουν τους Νεοϋορκέζους.

Σε κοντινή απόσταση ορθώνεται και το έλατο ύψους 25 μέτρων του Rockefeller Center τυλιγμένο με 50.000 φωτάκια ενώ 600.000 λαμπιόνια φωτίζουν την πρόσοψη του περίφημου Saks, του οποίου τα tablaeux vivant εντυπωσιάζουν εδώ και πολλά χρόνια όλους όσοι περνούν μπροστά από τις βιτρίνες του. Το θέμα τους αυτή τη χρονιά αφορά το πώς θα περάσουν φέτος τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά οι κάτοικοι της Νέας Υόρκης.

Περαστικοί χαζεύουν τις χριστουγεννιάτικες βιτρίνες του Saks στην 5η Λεωφόρο (EPA/JUSTIN LANE)

Εως και πέρυσι τα περίφημα αυτά καταστήματα στην καρδιά του Μανχάταν συγκαταλέγονταν μεταξύ των προορισμών του αποκαλούμενου «holiday lights tour» το οποίο προσέφερε στους τουρίστες τη δυνατότητα να δουν από κοντά τα πιο εντυπωσιακά από τα εφήμερα χριστουγεννιάτικα μνημεία της αμερικανικής μητρόπολης. Η Ιρένε Σοάβε της Corriere della Sera μας πληροφορεί πως η παράδοση της εντυπωσιακής διακόσμησης των βιτρινών ανάγεται στον 19ο αιώνα ενώ την αρχή την έκανε το ιστορικό πολυκατάστημα Macy’s το οποίο ανέδειξε τον όρο του «window shopping», διακοσμώντας τις βιτρίνες του το μακρινό 1873 με πηγή έμπνευσης την «Καλύβα του Μπάρμπα Θωμά».

Ο χριστουγεννιάτικος στολισμός της Νέας Υόρκης κυριαρχεί και σε κατεξοχήν χριστουγεννιάτικες ταινίες, όπως το «Μόνος στο Σπίτι» και το «Πολυθρόνα για Δύο», καθώς επίσης και σε δεκάδες ρομαντικές κομεντί με το τελευταίο φιλί να δίνεται μπροστά στις πολύφωτες και πολύχρωμες βιτρίνες της πόλης «που δεν κοιμάται ποτέ».

Ερημιά έξω από τη βιτρίνα του Bergdorf Goodman. Οι επισκέπτες της Νέας Υόρκης έχουν μειωθεί κατά 65% σε σύγκριση με πέρυσι (EPA/JUSTIN LANE)

Οι μόνιμοι κάτοικοι της Νέας Υόρκης σίγουρα ενθουσιάζονται λιγότερο από τους τουρίστες που έως και πριν από ένα χρόνο κατέκλυζαν τις λεωφόρους της αλλά φέτος είναι μια πρωτόγνωρη και εξαιρετικά δύσκολη και επίπονη χρονιά για όλους. Οπότε «πρέπει κάποιος να είναι «Γκριντς» για να μην συγκινηθεί από το θέαμα», όπως έγραψε το Time Out.

«Θέλουμε να ανάψουμε ένα φως στο τέλος μιας σκοτεινής χρονιάς», δήλωσε εκπρόσωπος του Bloomingdale’s. Και αποτελεί γεγονός πως σε τέσσερις εβδομάδες ολοκληρώνεται μια σκοτεινή χρονιά για ολόκληρη την ανθρωπότητα αλλά και για τα πολυκαταστήματα τα οποία επλήγησαν από τα αλλεπάλληλα lockdown και την αναγκαστική στροφή των καταναλωτών στο Διαδίκτυο.

Πάντως οι βιτρίνες της Νέας Υόρκης επισημαίνουν με τον πλέον ευφάνταστο και απαστράπτοντα τρόπο πως «the show must go on».