1422
| ΑΠΕ/CreativeProtagon

Ηταν πόρνη ή θύμα εκμετάλλευσης η Κριστίν Κίλερ;

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 2 Ιανουαρίου 2020, 07:30
|ΑΠΕ/CreativeProtagon

Ηταν πόρνη ή θύμα εκμετάλλευσης η Κριστίν Κίλερ;

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 2 Ιανουαρίου 2020, 07:30

Αν το όνομα Κριστίν Κίλερ δεν σας λέει τίποτα απολύτως τότε μόνο μία πιθανότητα υπάρχει: τη δεκαετία του 1960 είσαστε αγέννητη/αγέννητος ή τόσο μικροί που δεν πήρατε είδηση το τρομερό σκάνδαλο Προφιούμο, το οποίο συγκλόνισε τη Βρετανία την εποχή της κορύφωσης του Ψυχρού Πολέμου. Ούτε έτυχε να δείτε το «Scandal», ταινία του 1989 με τον σερ Ιαν ΜακΚέλεν στον ρόλο του Τζον Προφιούμο και τον Τζον Χαρτ ως Στίβεν Γουάρντ.

Μια σύντομη αναφορά στην υπόθεση έγινε και στην επιτυχημένη σειρά «Το Στέμμα» ενώ επίσης ο Αντριου Λόιντ-Βέμπερ ανέβασε το 2013 ένα παράξενο μιούζικαλ με τίτλο «Στίβεν Γουάρντ». Ολα αυτά τα έργα, όμως, επικεντρώνονται στους άνδρες που συμμετείχαν στην υπόθεση, η Κριστίν Κίλερ δεν ήταν παρά μια «πεταλούδα» της νύχτας, που τους πρόσφερε ευχαρίστηση, και ο Προφιούμο παρουσιαζόταν ως θύμα της.

Τώρα, όμως, μια νέα δραματική μίνι τηλεοπτική σειρά με τίτλο «Η Δίκη της Κριστίν Κίλερ» («The Trial of Christine Keeler»), που άρχισε να προβάλλεται στο BBC 1 τις παραμονές των Χριστουγέννων, παρουσιάζει για πρώτη φορά τα γεγονότα από την πλευρά της εντυπωσιακά όμορφης κοπέλας, που βρέθηκε στη δίνη ενός τεράστιου πολιτικού σκανδάλου. (Δείτε στο τέλος του κειμένου το trailer της σειράς).

Η υπόθεση Προφιούμο είχε όλα εκείνα τα εκρηκτικά συστατικά, που μπορούν να κάνουν την φαντασία να οργιάζει: ελκυστικές νεαρές γυναίκες, celebrities, αριστοκράτες, σπίτια στη βρετανική εξοχή, διεφθαρμένους πολιτικούς, σεξ, βία, ψέμματα και κατασκοπεία. Και ήταν τόσο «τέλειο» το σκάνδαλο, ώστε έγινε ορόσημο της σύγχρονης βρετανικής πολιτικής ιστορίας δίνοντας ταυτόχρονα ένα πικρό μάθημα στους πολιτικούς όλου του κόσμου.

Εχει μείνει, όμως, επίσης στη μνήμη μας ως ένα προοίμιο των λονδρέζικων Swinging Sixties, μια ιστορία  των ‘60s, της δεκαετίας της σεξουαλικής (και κοινωνικής) επανάστασης και της ελπίδας, αλλά και ως μια ιστορία στην οποία όλοι οι συμμετέχοντες τιμωρήθηκαν.

Η Σόφι Κούκσον – Κριστίν Κίλερ και ο Μπεν Μάιλς – Τζον Προφιούμο στη μίνι σειρά του BBC1

Σε ένα πρώτο επίπεδο, η τηλεοπτική σειρά είναι στην ουσία «το σκάνδαλο Προφιούμο για αρχαρίους», όπως γράφει η Telegraph. Με τόσα πολλά ιστορικά στοιχεία όμως, που είχε στη διάθεσή της, και μια υπόθεση που παρουσιάστηκε μόνο μια φορά στο σινεμά και χιλιάδες φορές στον Τύπο, η σεναριογράφος Αμάντα Κόε έπρεπε να πάρει θέση. Και το αποτέλεσμα (ας μην ξεχνάμε ότι ζούμε πλέον στον αστερισμό του #MeΤoo) είναι ένα δράμα, με την Κριστίν Κίλερ στην καρδιά της δικής της ιστορίας.

Ο πρώην υπουργός Πολέμου της Βρετανίας, Τζον Προφιούμο, και η σύζυγός του, ηθοποιός Βάλερι Χόμπσον, το 1991 (photo: EPA/ANDY BAVERSTOCK)

Από τη στιγμή που ξέσπασε το σκάνδαλο, το 1962, οι εφημερίδες τη σκιαγράφησαν ως femme fatale ενός ερωτικού τριγώνου, στο οποίο συμμετείχαν ένας υπουργός Αμυνας του ΝΑΤΟ και ένας σοβιετικός διπλωμάτης. Η Κριστίν είχε έρθει στη βρετανική πρωτεύουσα χωρίς να ξέρει τι ακριβώς θέλει από το Λονδίνο, αλλά ούτε και τι ήθελε το Λονδίνο από αυτήν. Το σίγουρο είναι ότι κάθε φορά που η ίδια -ή η μητέρα της- χρειαζόταν χρήματα, πάντα βρισκόταν κάποιος άνδρας πρόθυμος να τη δανείσει. Και το 1961, μόλις 19 ετών, και πανέμορφη, είχε εξελιχθεί σε μοντέλο και λαμπερή χορεύτρια σε καμπαρέ.

Με τον υπουργό Πολέμου Τζον Προφιούμο, που ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Βάλερι Χόμπσον, γνωρίστηκαν σε ένα από τα πάρτι του Στίβεν Γουάρντ. Ο Γουάρντ ήταν ερασιτέχνης ζωγράφος και οστεοπαθητικός της καλής κοινωνίας, που αναλάμβανε να γνωρίζει νεαρές όμορφες γυναίκες σε επιφανείς Βρετανούς.

Η σχέση της Κριστίν με τον Προφιούμο εξελίχθηκε σε κρυφό ειδύλλιο, κράτησε όμως μόνο λίγες εβδομάδες, μέχρι που την τερμάτισε ο συντηρητικός πολιτικός. Το θέμα είναι ότι την ίδια περίοδο, όπως αποδείχτηκε αργότερα όταν ξέσπασε το σκάνδαλο, η νεαρή κοπέλα μοιραζόταν το κρεβάτι της  και με τον Γιεβγκένι Ιβανόφ, ναυτικό ακόλουθο στην πρεσβεία της Σοβιετικής Ενωσης και βασικά κατάσκοπο, τον οποίο της είχε συστήσει επίσης ο Γουάρντ.

Η Κριστίν Κίλερ, το 1963 σε μια από τις φωτογραφίες που τράβηξε ο Λιούις Μόρλεϊ  (Victoria and Albert Museum, London/Lewis Morley)

Οταν αποκαλύφθηκε η υπόθεση, ο Προφιούμο παραιτήθηκε, η Κριστίν Κίλερ καταδικάστηκε σε εννιά μήνες φυλάκιση για ψευδορκία, ο Γουάρντ οδηγήθηκε στο δικαστήριο με την κατηγορία εσόδων από ανήθικες δραστηριότητες, και αυτοκτόνησε μια ημέρα πριν από την ετυμηγορία με υπερβολική δόση βαρβιτουρικών.

Το σφάλμα του Τζον Προφιούμο, ο οποίος κατηγορήθηκε από την αντιπολίτευση για κατασκοπεία,  ήταν ότι αρχικά παραπλάνησε την Βουλή των Κοινοτήτων αρνούμενος τη σχέση του με την Κριστίν με στόχο να προστατεύσει την οικογένειά του, όπως δήλωσε μερικούς μήνες αργότερα, όταν αναγκάστηκε να την παραδεχτεί.  Μάλιστα, η πολιτική κρίση που ξέσπασε ήταν τόσο μεγάλη ώστε το 1963 οδήγησε σε παραίτηση ακόμη και τον συντηρητικό πρωθυπουργό Χάρολντ ΜακΜίλαν, όταν η ήδη κλονισμένη υγεία του επιδεινώθηκε δραματικά εξαιτίας του σκανδάλου.

Ωστόσο, στην αυτοβιογραφία της, με τίτλο «Μυστικά και Ψέμματα», η Κριστίν Κίλερ υποστήριξε ότι κατάσκοπος της Σοβιετικής Ένωσης ήταν ο Στίβεν Γουάρντ και ότι της είχε ζητήσει να εκμαιεύσει πληροφορίες από τον Προφιούμο για τη θέση των πυρηνικών κεφαλών στη Δυτική Γερμανία. Τον κατηγόρησε, ακόμη, ότι αποπειράθηκε να τη δολοφονήσει, φοβούμενος ότι θα αποκαλύψει το ρόλο του. Ισχυρίστηκε, τέλος, ότι το κατεστημένο την χρησιμοποίησε προκειμένου ο Τύπος να εστιάσει στη σεξουαλική πλευρά της υπόθεσης και να μην διερευνηθούν τα σοβαρά κενά, που υπήρχαν στη βρετανική ασφάλεια.

Η Κριστίν Κίλερ, το 1963 ενώ προσέρχεται στο δικαστήριο (photo: Wikipedia)

Ποια  ήταν, όμως, η Κριστίν Κίλερ; Στην πραγματικότητα δεν υπήρξε ποτέ πόρνη, η προσωπικότητά της ήταν ενδιαφέρουσα και περίπλοκη: ήταν μια νεαρή γυναίκα που της άρεσε το σεξ σε μια εποχή που τα καλά κορίτσια δεν το έκαναν ή τουλάχιστον προσποιούνταν ότι δεν το έκαναν, γράφει το BBC. Και προερχόταν από μια πολύ φτωχή οικογένεια, που ζούσε στο Οξμπριτζ του Μιντλσεξ, μέσα στη δυστυχία, έχοντας μετατρέψει δυο βαγόνια τρένου σε σπίτι.

Ο πατέρας της εγκατέλειψε τη μητέρα της κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, ο πατριός της την κακοποίησε όταν ήταν 12 ετών και της ζήτησε να φύγουν μαζί γιατί δεν αγαπούσε τη μητέρα της. Σεξουαλικές επιθέσεις δεχόταν και από πατεράδες, όταν έκανε baby sitting στα παιδιά τους.  Στα 15 εγκατέλειψε το σχολείο, έμεινε έγκυος από έναν αμερικανό στρατιώτη, προσπάθησε να αποβάλει αλλά δεν τα κατάφερε και γέννησε το μωρό της, που πέθανε μόλις έγινε έξι ημερών. Η δεκαετία του 1950 ήταν ανελέητη για τις νεαρές γυναίκες, που υπέφεραν όπως η Κριστίν, η κοινωνία δεν έδειχνε τον παραμικρό οίκτο, τις στιγμάτιζε και τις βουτούσε στην ντροπή.

Στα 16 της, η Κριστίν κατέφυγε στο Λονδίνο και άρχισε να χορεύει ημίγυμνη στο Murray’s Cabaret Club στο Σόχο για 8,5 λίρες την εβδομάδα. Εκεί γνώρισε τον Στίβεν Γουάρντ, έγινε μια από τις προστατευόμενές του και τον ακολουθούσε στα πάρτι οργίων, που διοργάνωνε, και τα οποία ήταν το εφαλτήριο για την κοινωνική του αναρρίχηση και την είσοδό του στους κύκλους της βρετανικής αριστοκρατίας.

Σκηνή από τη μίνι σειρά του BBC1 με την Σόφι Κούκσον – Κριστίν Κίλερ και τον Νέιθαν Στιούαρτ Τζάρετ στον ρόλο του Τζόνι Ετζκόμπε

Το σεξ με τον βαρόνο Προφιούμο άρεσε στην Κριστίν γιατί «ήταν τρυφερός μετά», όπως αποκάλυψε η ίδια. Δεν ήταν όμως όλοι οι άντρες «ευγενικοί και αγαπησιάρηδες» όπως εκείνος. Οπως όλα τα κορίτσια που τους άρεσε το σεξ, η Κριστίν έζησε βία και ξυλοδαρμούς. Ο τζαμαϊκανός τραγουδιστής της τζαζ Αλοΐσιους «Λάκι» Γκόρντον τη βίασε και την κρατούσε όμηρο, χτυπήθηκε, μάλιστα, για χάρη της με έναν άλλο εραστή της, τον Τζόνι Ετζκόμπε. Η Κίλερ κατάφερε να δραπετεύσει και κατέφυγε στο σπίτι του Γουάρντ όπου την ακολούθησε ο Ετζκόμπε και άρχισε να πυροβολεί την πόρτα του διαμερίσματος. Τότε κατέφθασε η η αστυνομία, ο Τύπος ενημερώθηκε και κάπως έτσι άρχισε να ξετυλίγεται η υπόθεση Προφιούμο.

Από την υπόθεση αυτή κανείς δεν βγήκε αλώβητος, εκτός ίσως από τους υψηλούς φίλους του Γουάρντ. Οσο για την Κίλερ, που πέθανε το 2017, το σκάνδαλο την ακολούθησε σε όλη της τη ζωή και παρ’ όλες τις προσπάθειές της δεν κατόρθωσε να το εξαργυρώσει. Το μόνο που έχει απομείνει από εκείνη την εποχή είναι το πορτρέτο της που είχε φιλοτεχνήσει ο Στίβεν Γουάρντ, -σήμερα βρίσκεται στη National Portrait Gallery του Λονδίνου-, και μερικές θαυμάσιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε ο αυστραλός φωτογράφος Λιούις Μόρλεϊ, και σήμερα μπορεί να τις θαυμάσει κανείς στο Victoria and Albert Museum στο Λονδίνο.

Αναμφίβολα, η Κριστίν δεν είχε την πρέπουσα μόρφωση, ανόητη όμως δεν ήταν. Υπήρξε μια πολύ κακοποιημένη νεαρή γυναίκα. Στο πλαίσιο αυτό, η νέα μίνι σειρά της βρετανικής τηλεόρασης εκτός από συναρπαστικό μάθημα ιστορίας θα μπορούσε επιτέλους να βοηθήσει και στην αποκατάσταση της.