1063
|

3. Η AEGEAN

Χρήστος Μιχαηλίδης 10 Μαρτίου 2017, 18:40

3. Η AEGEAN

Στο γραφείο… 

Σήμερα πλέον είναι πρόεδρος της μεγαλύτερης και πιο κερδοφόρας ελληνικής αεροπορικής εταιρείας που είχε ποτέ η Ελλάδα, και το καθημερινό κουπί τραβάνε κυρίως ο γιος του Ευτύχης Βασιλάκης, που είναι Αντιπρόεδρος, και ο Δημήτρης Γερογιάννης, Διευθύνων Σύμβουλος.

Είναι από νωρίς το πρωί στο γραφείο του, στα κεντρικά της Aegean στην Κάτω Κηφισιά. Ενημερώνεται, παρακολουθεί στατιστικά στοιχεία της εταιρείας, μιλάει με τους διευθυντές και συνεργάτες. Πέραν αυτών, ξοδεύει αρκετή ώρα  στο κομπιούτερ,  για τις πολιτικές, οικονομικές και επιχειρηματικές ειδήσεις της ημέρας.

Όταν πρωτοσυναντηθήκαμε γι αυτή τη συνέντευξη, ήταν νωπή ακόμα η είδηση που για όσους εμπλέκονται στην αεροπορική βιομηχανία είναι εφιάλτης: πτώση στην Κολομβία αεροσκάφους ναυλωμένου από βολιβιανή εταιρεία, με 71 νεκρούς, ανάμεσά τους σχεδόν όλα τα μέλη μιας γνωστής βραζιλιάνικης ποδοσφαιρικής ομάδας.

Κατά τον κ. Βασιλάκη, που μελέτησε, ανέλυσε και συζήτησε με τους άμεσους συνεργάτες του στην Aegean όλα τα δεδομένα που είχαν στη διάθεσή τους μέχρι εκείνη την ώρα (κάτι, λέει, που κάνουν σε κάθε αεροπορικό ατύχημα), το συμπέρασμα της ομάδας εξαρχής ήταν αυτό που τελικά αποδείχτηκε: έμεινε από καύσιμα!

«Τα αεροπλάνα δεν πέφτουν μόνα τους, ποτέ. Αν δεν μπει ανθρώπινο χέρι μέσα, δεν πέφτει το αεροπλάνο», λέει κατηγορηματικά. Και επίσης κατηγορηματικά δηλώνει ότι τέτοιο ατύχημα αποκλείεται να συμβεί ποτέ στην Aegean.
«Κατ’ αρχάς σε όλα μας τα δρομολόγια πετάμε πάνω από περιοχές που έχουν αεροδρόμια σε πολύ κοντινή ακτίνα. Αυτή τη διαδρομή τη σχεδιάζουμε εμείς. Και επίσης έχουμε πάντα καύσιμα που διαρκούν μέχρι και δύο ώρες περισσότερες από την προγραμματισμένη ώρα πτήσης».

IMG_2400-1
«Τα αεροπλάνα δεν πέφτουν μόνα τους, ποτέ. Αν δεν μπει ανθρώπινο χέρι μέσα, δεν πέφτει το αεροπλάνο», λέει κατηγορηματικά (Protagon/Ελένη Κατρακαλίδη)

Καράβι σε αχαρτογράφητα νερά

Ο επιχειρηματίας στην Ελλάδα σήμερα, αντί να είναι προστατευόμενο είδος, μοιάζει να τελεί υπό διωγμό. Ζει σε περιβάλλον διαρκούς αβεβαιότητος – σαν να πελαγοδρομείς χωρίς πυξίδα.

Ο επιχειρηματίας,  θέλει σταθερό πολιτικό τοπίο. Απλά πράγματα. Που κάπως στην Ελλάδα, χωρίς ποτέ να καταλαβαίνει κάποιος γιατί, μεταλλάσσονται σε πολύπλοκα.

«Να σκεφτείς ότι εμείς στα αεροπορικά, αν δεν κάνουμε ένα πρόγραμμα δεκαετίας μπροστά, δεν μπορούμε να στήσουμε την εταιρεία ώστε να είναι ανταγωνιστική».

Ιδού μια αναγωγή στην πραγματικότητα:

Ένας ώριμος Κυβερνήτης της Aegean, λέει ο Βασιλάκης, με τις ασφαλιστικές εισφορές και προσαυξήσεις κοστίζει 130.000 ευρώ ετησίως  αλλά λαμβάνει καθαρά μόνο 45.000 ευρώ. Το 62% πάει στο κράτος σε εισφορές και φόρους. Άρα, θέλει να πει, με όλη αυτήν την υπερφορολόγηση εδώ, το ίδιο το κράτος καθιστά τις ελληνικές εταιρείες σαν την Aegean μειονεκτικές απέναντι στον ξένο ανταγωνιστή τους, που δεν έχει τα αντίστοιχα βάρη, ούτε και την αντίστοιχη αβεβαιότητα όσων απόμειναν να επιχειρούν στην σημερινή Ελλάδα.

«Όταν σηκωθεί ένα αεροπλάνο στον αέρα, ανταγωνίζεται αμέσως όλες τις άλλες ξένες εταιρείες. Άρα, πρέπει κανονικά να έχει το ίδιο κόστος. Αν δεν το έχει, τότε υπάρχει πρόβλημα. Έτσι λοιπόν εμείς, επειδή ακριβώς επιβαρυνόμαστε με παραπάνω έξοδα, ή πρέπει να πουλάμε λίγο παραπάνω ή να αναπτυσσόμαστε λιγότερο. Η διαφορά μεταξύ του low cost και της δικής μας εταιρείας, προσπαθούμε να μην είναι μεγάλη. Αλλά είναι πολύ price-sensitive η αγορά ούτως ή άλλως».

christening airbussamo chio mytilene studentsmarch2007
Από την βάπτιση των πρώτων Airbus με αναδόχους μαθητές και μαθήτριες από Λέσβο, Χίο και Σάμο

Η Aegean παίζει πια έναν πολύ σημαντικό ρόλο στον τουρισμό της χώρας. Τόσο, που υπερβαίνει πια τα όρια μιας επιχειρηματικής καθιέρωσης.

Η AEGEAN μετά την εξαγορά της Olympic Air το 2013, επένδυσε συνειδητά στη στήριξη του τουρισμού προσθέτοντας πάνω από 60 νέους προορισμούς. Σήμερα από τις 6 βάσεις της συνδέει με τακτικές πτήσεις την Ελλάδα με 112 διεθνείς προορισμούς σε 40 χώρες. Παράλληλα ένα κομμάτι του στόλου της συνεργάζεται με μεγάλους tour operators, υπογράφει κάθε χρόνο συμβόλαια για την επόμενη περίοδο, και πραγματοποιεί ναυλωμένες πτήσεις, τσάρτερ, με βάσεις σε Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Καλαμάτα και αλλού, φέρνοντας με πτήσεις απευθείας από προορισμούς του εξωτερικού προς τις συγκεκριμένες πόλεις τουρισμό σε αυτές.

«Η ειδοποιός διαφορά είναι ότι εμείς χρησιμοποιούμε τα ίδια αεροπλάνα, τα δικά μας, για τις τσάρτερ πτήσεις, και τις δικές μας 174 θέσεις που έχει το Airbus 320 δεν τις κάνουμε 200 για να χωρέσουν πιο πολλοί, όπως κάνουν σχεδόν όλες οι τσάρτερ εταιρείες. Και προσθέτουμε πάλι ποιοτικές υπηρεσίες».

10 yrsAEGEAN MAY2009-1
Στα 10α γενέθλια της Aegean το 2009 με τη σύζυγό του Εμμανουέλα Βασιλάκη, τους γιους του Ευτύχη (δεξιά) και Γιώργο (πίσω)  και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Aegean Δημήτρη Γερογιάννη

Εμείς και το Χιούστον

Πιο ασταθές και αβέβαιο πολιτικό περιβάλλον από αυτό που βιώνουμε πάλι τώρα, δεν υπάρχει. Όταν συναντηθήκαμε με τον Θεόδωρο Βασιλάκη, είχε φουντώσει ξανά και στην Ευρώπη η συζήτηση για το μέλλον της ΕΕ.

Την θέλει ενωμένη, και να εξελιχθεί σε μεγάλη δύναμη. Θεωρεί ότι όσοι την αποτελούμε, πρέπει να αποφεύγουμε τα μεταξύ μας μαχαιρώματα. Να βοηθούμε τους αδυνάτους όπου χρειάζεται. Και, όσον αφορά την Ελλάδα, να κατανοήσουμε το πραγματικό μας μέγεθος και να προσαρμοστούμε σε αυτό.

«Δεν παύουμε γεωπολιτικά – λέει –  να είμαστε μια χώρα που ενώ παίζουμε σημαντικό ρόλο για τις μεγάλες δυνάμεις στον χώρο που βρισκόμαστε, δεν παύουμε να δαπανούμε πολύ μεγάλα κονδύλια σε σχέση με τον πληθυσμό μας και το ΑΕΠ της χώρας».

Παίρνει ως παράδειγμα το Χιούστον στις Ηνωμένες Πολιτείες,  που έχει περίπου τον ίδιο πληθυσμό με της Ελλάδος. Όμως, συνεχίζει, αυτή η πόλη έχει ένα αεροδρόμιο βασικά, και ακόμα ένα μικρότερο δευτερευόντως.

«Εμείς, έχουμε 28 μικρά αεροδρόμια, και άλλα 11 εμπορικότερα. Δηλαδή,  39 αεροδρόμια σε μια χώρα με τον ίδιο πληθυσμό με το Χιούστον. Έχουμε ασφαλώς ειδικές συνθήκες εδώ. Πρέπει να τα συντηρήσουμε, να κοιτάξουμε τα σύνορά μας.  Άρα δεν μπορούμε κι ούτε πρέπει να αποκοπούμε και να γίνουμε τριτοκοσμική χώρα».

Απευκταία για τον Θεόδωρο Βασιλάκη η διάλυση της ΕΕ, που και αυτή συζητείται όλο και πιο ανοικτά. Θα αλλάξουν, λέει,  πολλά πράγματα στην Ελλάδα εάν συμβεί αυτό, και σίγουρα ακόμα περισσότερο εάν μείνουμε εμείς, ως χώρα, εκτός ΕΕ. Και εάν;

Για τον ίδιο, δεν τίθεται θέμα. Ο τόπος μου, λέει, είναι εδώ. Και η λέξη «τόπος» έχει απείρως περισσότερα κιλά σημασίας από την «χώρα». Το δεύτερο, είναι γεωγραφικό. Το πρώτο, της ψυχής.

Αλλά ούτε και επιχειρηματικά τίθεται θέμα. «Εδώ είναι η βάση μας, εδώ είναι η χώρα μας, θα μείνουμε και θα το παλέψουμε. Θα προσπαθήσουμε να προσαρμοστούμε στις νέες καταστάσεις που θα διαμορφωθούν, όποιες και να είναι αυτές. Να προσφέρουμε πάντοτε το προϊόν που προσφέρουμε, την ποιότητα που έχουμε, για να βοηθούμε πάντοτε την γοργά αναπτυσσόμενη βιομηχανία που έχει εναπομείνει στην Ελλάδα, την τουριστική».

4. Ο Βασιλάκης→