892
| Shutterstock

Τουρισμός: Τα ταξίδια, από δικαίωμα σε προνόμιο

|Shutterstock

Τουρισμός: Τα ταξίδια, από δικαίωμα σε προνόμιο

«Ζούμε σε πολύ ευάλωτους καιρούς». Αυτά ήταν τα πρώτα λόγια του Martin Ecknig, CEO της εκθέτριας Messe Berlin, που από τις 8 έως τις 11 Μαρτίου φιλοξενεί (διαδικτυακά) την ΙΤΒ, τη διεθνή έκθεση τουρισμού του Βερολίνου.

Την έκθεση που, παλαιότερα, όταν πραγματοποιούνταν με φυσική παρουσία, ήταν το βαρόμετρο που έδειχνε πώς θα εξελιχθεί η σεζόν για κάθε προορισμό.

Φέτος, οι συζητήσεις θα επικεντρώνονταν στην πορεία προς την ανάκαμψη, μετά από δύο χρόνια πανδημίας. Η εισβολή στην Ουκρανία όμως άλλαξε την ατζέντα στα πάνελ. Ολοι φυσικά, καταδίκασαν τον πόλεμο και τάχθηκαν υπέρ της αποκατάστασης της ειρήνης. Ειδική μνεία έκανε ο πρέσβης της Γεωργίας –τιμώμενη χώρα φέτος στην έκθεση– σημειώνοντας ότι μαζί με τη Μολδαβία η χώρα του έχει κάνει αίτηση για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

«Τα ταξίδια και ο τουρισμός, μπαίνουν στην πίσω θέση», είπε ο κ. Ecknig, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία θα έχει επιπτώσεις σε αυτά και όχι μόνο.

Οι τρεις λέξεις – άξονες στους οποίους εστιάζει η φετινή ITB είναι η ανθεκτικότητα, η ψηφιοποίηση, η βιωσιμότητα.

Ζούμε σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει και μόλις περάσαμε από την πανδημία στον πόλεμο.

Τι σημαίνει αυτό για τα ταξίδια;

«Βλέπουμε επαναφορά», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Statista Q Peter Kautz, αναφερόμενος στα συμπεράσματα έρευνας και προβλέποντας ότι το 2022 ο τομέας του τουρισμού θα ανακτήσει το 80% του προ-πανδημίας τζίρου του. Θα τον ξεπεράσει το 2024.

Όμως «ο πόλεμος θα επηρεάσει τον τουρισμό. Θα επηρεάσει την οικονομία και όλη μας τη ζωή. Ο βαθμός θα φανεί τις επόμενες εβδομάδες», πρόσθεσε ο Norbert Fiebig, πρόεδρος του German Travel Association. Μετά από δύο χρόνια πανδημίας ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει. Θα υπάρξουν αντιδράσεις στις κρατήσεις το επόμενο διάστημα, σημείωσε. Ενώ εξέφρασε την ανησυχία του για την έκρηξη στο κόστος της ενέργειας, το οποίο νομοτελειακά θα επηρεάσει τις τιμές στα αεροπορικά ταξίδια.

Ο πόλεμος θα πλήξει ιδιαίτερα κάποιες χώρες οι οποίες τροφοδοτούνταν με ταξιδιώτες από τα εμπλεκόμενα μέρη. Η Τουρκία θα είναι μία από αυτές. Και η Ελλάδα επηρεάζεται.

Ομως για τον κ. Fiebig, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η κλιματική αλλαγή. Το πώς θα μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Και εκεί οι τεχνολογικές καινοτομίες θα πρέπει να εστιάσουν στις αερομεταφορές.

Η δυσθεώρητη τιμή του πετρελαίου είναι και η μεγαλύτερη ανησυχία της Προέδρου και CEO του Παγκόσμιου Συμβουλίου Τουρισμού και Ταξιδίων (WTTC) Julia Simpson. «Θα έχει συνέπειες σε όλη την οικονομία και φυσικά στον τουρισμό», δήλωσε. Η ίδια εκτίμησε ότι φέτος η Ευρώπη θα έχει νούμερα 12% χαμηλότερα του 2019, ενώ ο κερδισμένος της χρονιάς θα είναι οι ΗΠΑ, με τζίρο που θα πλησιάσει τα 2 τρισ. δολάρια.

Σύμφωνα με την Statista Q, ισχυρή τάση παραμένουν τα ταξίδια στο εσωτερικό. Και η ρωσική εισβολή θα τα ενισχύσει.

Το 60% των ερωτηθέντων (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ) όμως, δήλωσαν ότι επιθυμούν να ταξιδέψουν. Οι διακοπές σε παραθαλάσσιες περιοχές είναι ο κύριος λόγος για να το κάνουν. Ενώ η αιτία που θα τους αποτρέψει είναι ο φόβος της Covid-19.

Σε κάθε περίπτωση, η πανδημία άλλαξε τη συμπεριφορά του κόσμου. Μια αλλαγή τρόπου ζωής που εντάθηκε από την Covid-19 και αποτελεί ανερχόμενη τάση, είναι η εργασία μαζί με διαμονή σε ταξιδιωτικό προορισμό (workation).

Ταυτόχρονα, ενίσχυσε τη συνείδησή του σχετικά με την κλιματική αλλαγή και την αντίληψη για το ταξιδιωτικό του αποτύπωμα. Ωστόσο περιόρισε το «παράθυρο» κρατήσεων. Ο ταξιδιώτης ερευνά αρκετά νωρίς, αλλά προχωρά σε κράτηση πολύ αργότερα, σε σύγκριση με το χρονοδιάγραμμα του παρελθόντος. Προσδοκά δε ότι θα έχει ξεκάθαρη πληροφόρηση και ευελιξία στην επιστροφή των χρημάτων του, σε περίπτωση που χρειαστεί να ακυρώσει.

Οι κυρίαρχες πηγές έμπνευσης για την επιλογή του είναι τα σχόλια από συγγενείς και φίλους, η τηλεόραση και τα social media, καθώς περιορίζεται η επιρροή των Tour Operators.

Ολα αυτά τα πραγματοποιεί σε ψηφιακό περιβάλλον. Όπως επίσης, το να κλείνει δραστηριότητες και εκδρομές στον προορισμό. Αλλά αποφεύγει τις πολυπληθείς ομάδες.

Μπορεί να ταξιδεύει λιγότερο συχνά, αλλά θα μείνει περισσότερες hμέρες στον προορισμό και έχει τη διάθεση να δαπανήσει περισσότερα χρήματα.

Αν υπάρχουν κάποιες σταθερές που παγιώνονται και στη μετα-covid εποχή, είναι η έντονη επιθυμία του κόσμου για εμπειρίες αλλά και η διάθεση για μεγαλύτερη παραμονή στον προορισμό. Αν και τα ταξίδια στο εσωτερικό διανύουν μια «χρυσή περίοδο».

Ο τουρισμός θα επανέλθει, αλλά λίγο διαφορετικός, είπε η Michelle Woodley, πρόεδρος των Preferred Hotels and Resorts. Και υπερθεμάτισε σε ό,τι αφορά τις εμπειρίες. Αν και για να τις παραγάγει ο τομέας θα πρέπει «να προσελκύσει ταλαντούχους ανθρώπους».

Οι εμπειρίες θα διαμορφώσουν και το concept (την ιδέα) στο ξενοδοχειακό προϊόν. Αυτή ήταν η κοινή παραδοχή στο τελευταίο πάνελ της πρώτης ημέρας. Και τότε το concept θα πρέπει να κουμπώσει με τον κατάλληλο επισκέπτη. Γιατί, οι εμπειρίες μπορεί να είναι κάτι πολύ εξειδικευμένο, το οποίο να ανταποκριθεί στο πάθος κάποιου. «Και τότε δεν υπάρχει λογική. Δεν υπάρχει τιμή», είπε ο Norbert Pokorny, CEO του Art of Travel Munich. «Η τιμή είναι αδιάφορη, όταν πρόκειται για την καλή ιδέα».

Ο τουρισμός βασίζεται σε προβλέψιμα δεδομένα και ζούμε σε έναν κόσμο που είναι απρόβλεπτος, σχολίασε ο εκτελεστικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ταξιδιωτικής Επιτροπής (ETC) Dr. Edoardo Santander. Ομως «ο ρόλος μας δεν είναι να προβλέπουμε το μέλλον, αλλά να το διαμορφώνουμε», συμπλήρωσε.

Σήμερα βρισκόμαστε εν μέσω μιας ακόμα κρίσης.

Σε μια κρίση «αισθανόμαστε συμπόνοια, φόβο, ακόμα και αν δεν μας επηρεάζει άμεσα», τόνισε ο Martin Lohmann, της NIT New Insights for Tourism. Αυτό καθιστά πιο συντηρητική τη συμπεριφορά μας. Δεν είναι μια εποχή για νεωτερισμούς. Παρ’ όλα αυτά, η διάθεση για ταξίδι θα υπάρχει πάντα.

Σήμερα όμως, οι προκλήσεις είναι πολλές. Και όπως κατέληξε το πάνελ: Τα ταξίδια ήταν ένα ανθρώπινο δικαίωμα. Πλέον έχουν εξελιχθεί σε προνόμιο.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...