730
Με ένα κλικ... και 4.99 ευρώ θα μπορούν πλέον οι οπαδοί του ΠΑΟΚ να βλέπουν τους αγώνες του | Intime/Shutterstock/CreativeProtagon

Θα βλέπουμε μπάλα με τηλεοπτικό εισιτήριο;

Sportscaster Sportscaster 22 Αυγούστου 2019, 07:00
Με ένα κλικ... και 4.99 ευρώ θα μπορούν πλέον οι οπαδοί του ΠΑΟΚ να βλέπουν τους αγώνες του
|Intime/Shutterstock/CreativeProtagon

Θα βλέπουμε μπάλα με τηλεοπτικό εισιτήριο;

Sportscaster Sportscaster 22 Αυγούστου 2019, 07:00

Μπαίνεις στο Ιντερνετ, στον ιστότοπο του PAOK TV. Επιλέγεις «Live Event» και, στη συνέχεια, «Pay Per View». Χρεώνεις την πιστωτική σου κάρτα με 4,99 ευρώ. Και βλέπεις το ματς. Οι μεταδόσεις αθλητικών γεγονότων μέσω Διαδικτύου, επί πληρωμή, είναι το μέλλον. Μόνο που, το μέλλον είναι εδώ. Στην Ελλάδα. Την προσεχή Κυριακή (25/8) στις 20:00.

Ο αγώνας ΠΑΟΚ – Παναιτωλικός, στην πρεμιέρα του νέου πρωταθλήματος της Super League 1, θα είναι ο πρώτος στα χρονικά του ελληνικού ποδοσφαίρου που θα μεταδοθεί απευθείας -και αποκλειστικά- από συλλογική ψηφιακή πλατφόρμα, με την επιλογή της πληρωμής ανά θέαση. Σε υψηλή ευκρίνεια (full HD), με εννέα κάμερες, pregame και postgame ενημέρωση. Σε όλο τον Κόσμο.

Ο ΠΑΟΚ προετοίμαζε το μέλλον εδώ και δύο χρόνια. Η αρχή έγινε το καλοκαίρι του 2017, με τη (δωρεάν) μετάδοση των φιλικών αγώνων προετοιμασίας. Τον Αύγουστο εκείνης της χρονιάς, για πρώτη φορά, οι φίλοι του «Δικέφαλου» (στο εξωτερικό) χρειάστηκε να πληρώσουν για να παρακολουθήσουν στον υπολογιστή, το tablet, το κινητό τους τηλέφωνο, ή τη Smart TV τους, παιχνίδι της αγαπημένης τους ομάδας: το ΠΑΟΚ – Ολιμπίκ Ντόνετσκ, με αντίτιμο 1,99 ευρώ.

Στη συνέχεια, η νέα πλατφόρμα του ΠΑΟΚ εξασφάλισε τα δικαιώματα μετάδοσης των (εντός έδρας) αγώνων της ομάδας στη Super League 2018-2019. Για όλο τον Κόσμο, πλην Ελλάδας, Κύπρου και Αλβανίας. Εδειχνε τα ντέρμπι έναντι 4,99 ευρώ, και τα λιγότερο «εμπορικά» ματς (π.χ. ΠΑΟΚ – Πανιώνιος) προς 1,99. Στην Ελλάδα εξακολουθούσαμε να βλέπουμε εικόνα από την Τούμπα, αποκλειστικά, από τα κανάλια Novasports.

Ούτε η ίδια η ΠΑΕ ΠΑΟΚ δεν περίμενε ότι η τεχνογνωσία της τηλεοπτικής παραγωγής ποδοσφαιρικών αγώνων, που είχε αποκτήσει το διαδικτυακό της κανάλι, θα της φαινόταν τόσο χρήσιμη, τόσο σύντομα. Αλλά, η διαπραγμάτευση με τη Nova για τη συνέχιση της συνεργασίας τους έκρυβε μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη: η τελική προσφορά για την ομάδα που πέρυσι κατέκτησε το «νταμπλ» ήταν χαμηλότερη και από αυτή που δέχτηκε ο Παναθηναϊκός. Με ποσό σημαντικά μικρότερο από εκείνα που απολαμβάνουν ο Ολυμπιακός και η ΑΕΚ – κάτω από πέντε εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.

Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΠΑΕ, Χρυσόστομος Γκαγκάτσης, τη χαρακτήρισε «εξευτελιστική, με βάση τα επιτεύγματα της ομάδας και τη δυναμική που έχει αποκτήσει». Η γενναιόδωρη (με τα χρήματα των πολιτών) ΕΡΤ του Τσίπρα έδειχνε διατεθειμένη να προσφέρει στον ΠΑΟΚ 7,5 εκατ. ευρώ ετησίως, όμως με τη νέα κυβέρνηση η πρόταση έπαψε να ισχύει. Αλλος ενδιαφερόμενος, δεν υπήρχε. Το Open TV, του Ιβάν Σαββίδη, έμοιαζε να είναι η μόνη επιλογή. Ο «Δικέφαλος», όμως, έκανε την έκπληξη. Τη λες και επανάσταση. Αποφάσισε να διαχειριστεί μόνος του την εικόνα των εντός έδρας αγώνων του, κάτι που κανένας άλλος ελληνικός σύλλογος δεν έχει αποτολμήσει.

Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πού θα τον βγάλει αυτός ο δρόμος, καθώς ανάλογο εγχείρημα δεν έχει υπάρξει στην ελληνική αγορά. Για να κερδίσει τα (περίπου) 5 εκατ. ευρώ, που θα του εξασφάλιζε η Nova, η πλατφόρμα του PAOK TV θα πρέπει να εισπράττει γύρω στις 280.000 ευρώ σε κάθε ένα από τα 18 παιχνίδια που θα δώσει στην Τούμπα, μαζί με τα πλέι-οφ. Εάν προσφέρει όλα του τα ματς -και τα ντέρμπι- με την ίδια χρέωση (4,99 ευρώ), και αν δεν υπάρχουν έσοδα από διαφημίσεις, θα χρειαστεί, κατά μέσον όρο, 56.000 διαδικτυακούς τηλεθεατές σε κάθε μετάδοση. Τα φιλικά ματς του καλοκαιριού τα έβλεπε (στο PAOK TV) 25.000 κόσμος. Αλλά, εκείνα ήταν δωρεάν. Από την άλλη, με τις 22.000 κάρτες διαρκείας που έχει διαθέσει ο ΠΑΟΚ, σχεδόν όλα τα παιχνίδια του θα είναι sold-out. Οσοι δεν χωρούν στο γήπεδο, δεν θα έχουν άλλο τρόπο να απολαύσουν την ομάδα τους, παρά να δώσουν τα 5 ευρώ.

Ο ΠΑΟΚ έχει την πολυτέλεια να το ρισκάρει. Χάρη στην οικονομική ασφάλεια που του παρέχει ο μεγαλομέτοχός του, τα χρήματα από την TV δεν τα έχει απόλυτη ανάγκη. Δεν θα καταστραφεί χωρίς αυτά. Και αν το εγχείρημα πετύχει, οι άλλοι μεγάλοι σύλλογοι θα ακολουθήσουν, αλλάζοντας για πάντα το τοπίο στα τηλεοπτικά δικαιώματα των ποδοσφαιρικών ομάδων. Για τα κανάλια, αλλά και για τους φιλάθλους.

Ετσι κι αλλιώς, οι διαδικτυακές αθλητικές μεταδόσεις με πληρωμή ανά θέαση (φαίνεται να) είναι το μέλλον, καθώς και τα social media περνούν σε άλλη τεχνολογική διάσταση. Η πρώτη φορά που μεταδόθηκε ποδοσφαιρικός αγώνας σε live streaming, μέσω Facebook, ήταν στις 28 Μαΐου 2016. Επαιζαν οι γυναικείες ομάδες της Ατλέτικο Μαδρίτης και της Αθλέτικ Μπιλμπάο. Το ίδιο βράδυ «καλύφθηκε» απευθείας, μέσω YouTube, ο τελικός του Champions League (Ρεάλ – Ατλέτικο Μαδρίτης) από το BT Sport. Σήμερα, το Facebook μεταδίδει αγώνες του MLS (αμερικάνικο soccer), και το Twitter, του NFL (αμερικάνικο φούτμπολ).

Η ημέρα που ολόκληρα πρωταθλήματα, ή άλλες αθλητικές διοργανώσεις, θα μεταδίδονται αποκλειστικά μέσω Ιντερνετ, με pay per view, δεν είναι μακριά. Την Κυριακή ο ΠΑΟΚ θα μας δείξει τα «προσεχώς».