Advertisement

760
Η αξέχαστη και αξεπέραστη Αρίθα Φράνκλιν στο πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ «Amazing Grace» | Warner Bros/CreativeProtagon

Μια Αρίθα Φράνκλιν κρυμμένη μισόν αιώνα στο συρτάρι

Protagon Team Protagon Team 9 Νοεμβρίου 2018, 09:41
Η αξέχαστη και αξεπέραστη Αρίθα Φράνκλιν στο πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ «Amazing Grace»
|Warner Bros/CreativeProtagon

Μια Αρίθα Φράνκλιν κρυμμένη μισόν αιώνα στο συρτάρι

Protagon Team Protagon Team 9 Νοεμβρίου 2018, 09:41

Το ντοκιμαντέρ «Amazing Grace», κινηματογραφημένο από τον σπουδαίο σκηνοθέτη Σίντνεϊ Πόλακ, κατέγραψε πριν από 46 ολόκληρα χρόνια, μία από τις πιο υπερβατικές γκόσπελ ερμηνείες της Αρίθα Φράνκλιν. Μία σειρά από τεχνικά προβλήματα αλλά και από νομικές τρικλοποδιές-τις οποίες είχε βάλει όσο ζούσε η ίδια η βασίλισσα της σόουλ-, το κράτησαν στο συρτάρι. Τώρα ήρθε επιτέλους η ώρα του να βγει στις αίθουσες και ίσως να κερδίσει και μία υποψηφιότητα για τα Οσκαρ. Και όπως σχολιάζει το δημοσίευμα των New York Times,  «ανήκει στην κατηγορία των πιο διάσημων φιλμ που δεν προβλήθηκαν ποτέ!».

Η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα λοιπόν, θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018 στο φεστιβάλ Doc NYC της Νέας Υόρκης, το οποίο περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο ντοκιμαντέρ και όχι ταινίες μυθοπλασίας. Στη συνέχεια, θα φιλοξενηθεί σε αίθουσες του Λος Αντζελες (μέσα στον Νοέμβριο) και της Νέας Υόρκης (τον Δεκέμβριο), προκειμένου να προσελκύσει το ενδιαφέρον για υποψηφιότητα στα Οσκαρ.

Κατά πάσα πιθανότητα, το φιλμ θα βγει κανονικά στις αίθουσες τον Ιανουάριο του 2019, ώστε να συμπέσει και με την ημερομηνία γέννησης του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ (15 Ιανουαρίου 1929).

Το ντοκιμαντέρ αυτό, γυρίστηκε μέσα σε δύο βράδια το 1972 από τον σκηνοθέτη Σίντνεϊ Πόλακ, σε μία εκκλησία Βαπτιστών στο Λος Αντζελες. Εκεί η Αρίθα Φράνκλιν ηχογράφησε ένα από τα πιο εμβληματικά γκόσπελ άλμπουμ όλων των εποχών, το «Amazing Grace» – που είναι άλλωστε και ο τίτλος του φιλμ.

Ομως το υλικό του ντοκιμαντέρ δεν έτυχε σωστής μεταχείρισης από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, ο οποίος παρέλειψε να χρησιμοποιήσει κλακέτα κατά τη διάρκεια των λήψεων, σημαντικότατο εργαλείο προκειμένου να συντονιστεί ο ήχος με την εικόνα στο μοντάζ, σε μία προ-ψηφιακή εποχή.

Και κάπως έτσι, ο Πόλακ, ο οποίος πέθανε το 2008, βρέθηκε τότε πελαγωμένος με είκοσι ώρες κινηματογραφημένου υλικού. Εξίσου πελαγωμένοι φάνηκαν και οι μοντέρ της εταιρείας Warner Bros που είχε χρηματοδοτήσει τα γυρίσματα. Το υλικό μπήκε στο συρτάρι και έκανε πολλά χρόνια να ξαναβγεί στο φως.

Ο ίδιος ο Πόλακ, εκείνη την εποχή, είχε άλλωστε γυρίσει την πλάτη στο συγκεκριμένο πρότζεκτ, αφού είχε αφοσιωθεί στα γυρίσματα της διάσημης πλέον ταινίας «The way we were» με την Μπάρμπρα Στρέιζαντ και τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ.

Σκηνή από το ντοκιμαντέρ «Amazing Grace» με την Αρίθα Φράνκλιν ιδρωμένη και εκστατική μπροστά στο μικρόφωνο (Warner Bros)

Υπεύθυνος για τη νεκρανάσταση αυτού του ντοκιμαντέρ είναι ένας από τους σημερινούς παραγωγούς του, ο Αλαν Ελιοτ. Είχε εμμονή με το «σκονισμένο» αρχείο από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν δούλευε ως μουσικός παραγωγός. Κατάφερε λοιπόν να πείσει τους υπεύθυνους στη Warner να του πουλήσει τα αρνητικά του κινηματογραφικού φιλμ το 2007. Για να βρει χρήματα να τα πληρώσει, έβαλε σε υποθήκη το σπίτι του. Μέχρι το 2010 που άρχισε η διαδικασία συγχρονισμού ήχου και εικόνας, η τεχνολογία είχε κάνει θαύματα και το άλλοτε αδύνατο σχέδιο, έγινε ξαφνικά δυνατό!

Ενώ όμως πλησίαζε η προγραμματισμένη πρεμιέρα εντός του 2011, εμφανίστηκε η ίδια η Αρίθα Φράνκλιν, η οποία έκανε μήνυση στον Ελιοτ, κατηγορώντας τον ότι χρησιμοποίησε τη δημοτικότητά της, χωρίς την άδειά της. Αυτό οδήγησε σε χρόνιες νομικές διαμάχες, με τους δικηγόρους της Φράνκλιν να μπλοκάρουν την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ από το φεστιβάλ Telluride, τόσο το 2015, όσο και το 2016.

Ακόμη κι όταν όλα έδειχναν ότι οι δικαστικές διαφορές είχαν λυθεί, πάντα κάτι θα συνέβαινε την τελευταία στιγμή και το φιλμ θα ξαναέμπαινε στη γνώριμη θέση του, στο συρτάρι. Ολες αυτές οι τρικλοποδιές πάντως, δεν είχαν να κάνουν με το ίδιο το περιεχόμενο της ταινίας, καθώς η ίδια η βασίλισσα της σόουλ είχε πει δημοσίως πως ήταν κάτι που αγαπούσε πολύ.

Ανθρωποι του κινηματογραφικού χώρου, είχαν υποθέσει ότι η εμμονική άρνηση της Φράνκλιν είχε να κάνει με κάτι πολύ συγκεκριμένο: η ταινία τελειώνει με την ίδια σε πολύ νεότερη ηλικία να τραγουδά το «Never Grow Old» (Δεν θα γεράσουμε ποτέ). Και ίσως ήταν πολύ δύσκολο για μία τέτοια σταρ, που μοιραία μεγάλωνε και γερνούσε να αποδεχτεί ενώ βρισκόταν ακόμη εν ζωή ένα τέτοιο φιλμ, που έμοιαζε πλέον περισσότερο με επικήδειο.

Οντως, τα νομικά προβλήματα λύθηκαν αμέσως μετά τον θάνατό της, στις 16 Αυγούστου 2018. Η οικογένειά της παρακολούθησε το «Amazing Grace» σε ιδιωτική παραγωγή και στο τέλος όλοι χειροκροτούσαν κλαίγοντας.

Αν όλα πάνε καλά και δεν υποστεί ακόμα μία απρόβλεπτη ατυχία, το φιλμ αυτό θα είναι το δεύτερο που προβάλλεται μέσα στο 2018, δεκαετίες μετά την καταδίκη του στην αφάνεια. Το πρώτο ήταν το «The other side of the wind» το οποίο ο Ορσον Γουέλς άφησε ανολοκλήρωτο εξαιτίας του θανάτου του, το 1985. Ολοκληρώθηκε χρόνια μετά και προβλήθηκε εφέτος τον Σεπτέμβριο, στο φεστιβάλ Telluride. Το Netflix ανέλαβε να το προβάλλει απός τις αρχές Νοεμβρίου 2018.