783
| Nikos Libertas / SOOC

Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για τις τηλεοπτικές άδειες

Protagon Team Protagon Team 5 Σεπτεμβρίου 2016, 09:01

Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για τις τηλεοπτικές άδειες

Protagon Team Protagon Team 5 Σεπτεμβρίου 2016, 09:01

Η λογική είναι ότι με τις τηλεοπτικές άδειες τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. Το εξήγησε με ένα διαφωτιστικό άρθρο του την Κυριακή ο Βαγγέλης Βενιζέλος, πρώην υπουργός και αρχηγός του ΠΑΣΟΚ. Το επανέλαβε και τη Δευτέρα το πρωί μέσω της ραδιοφωνικής συχνότητας του ΣΚΑΪ:

«Οι κύριοι Παππάς και Κρέτσος ξαναθυμούνται με προκλητικό τρόπο το ΕΣΡ τώρα που έκαναν τη δημοπρασία», σχολίασε.

«Η διαδικασία ήταν ένα εντυπωσιακό θέαμα τύπου Big Brother. Η δημοπρασία με εξαίρεση την πρώτη άδεια έδειξε ότι δεν υπάρχει λογική αγοράς αλλά λογική ανταγωνισμού. Το επιχείρημα της αγοράς το ανέτρεψε η ίδια η διαδικασία», τόνισε.

«Αν το ζητούμενο ήταν το πορτοφόλι τότε η κυβέρνηση δεν έπρεπε να δώσει τέσσερις άδειες αλλά οκτώ με τιμή εκκινήσης 30 εκατ. και θα εισέπραττε από την αρχή τα 240 εκατ. ενώ τώρα έχει εξασφαλισμένα μόνο τα 82 εκατ.» είπε ο κ. Βενιζέλος και προσέθεσε πως «βρισκόμαστε μπροστά σε μια κατάσταση αδιέξοδη και εκρηκτική».

Γιατί είναι αδιέξοδη η κατάσταση; Υπάρχουν δύο ζητήματα. Το πρώτο είναι το οικονομικό, το τεχνικό. Το δεύτερο είναι το θέμα των θεσμών και της δικαιοσύνης που τώρα πρέπει να λειτουργήσει σωστά.

Στο άρθρο του στην προσωπική του ιστοσελίδα ο κ. Βενιζέλος ήταν αναλυτικός και αφοπλιστικός: «Η έκβαση του διαγωνισμού προκάλεσε έναν περίεργο ενθουσιασμό σε όσους θεώρησαν επιτυχία τη συγκέντρωση ενός συνολικού τιμήματος 246 εκατ. για τις τέσσερις άδειες. Από το φαινομενικά μεγάλο αυτό τίμημα πρέπει να καταβληθεί αμέσως το ένα τρίτο, δηλαδή περίπου 82 εκατ. Τα άλλα δυο τρίτα θα καταβληθούν ανά ένα τρίτο μετά από ένα και μετά από δυο χρόνια αντίστοιχα, εφόσον βεβαίως έχει διαμορφωθεί το τοπίο που υπόσχεται ο νόμος με μόνο τέσσερις εν λειτουργία πανελλήνιους σταθμούς, χωρίς άλλους διεκδικητές της διαφημιστικής ύλης, λόγω πχ αναστολής εκτέλεσης της διοικητικής πράξης εκπομπής σήματος λειτουργούντος σήμερα σταθμού ή λόγω της χορήγησης πολλών περιφερειακών και θεματικών αδειών που μεταβάλλουν ενδεχομένως την ισχύουσα κατανομή ποσοστών διαφημιστικής ύλης μεταξύ σταθμών πανελλήνιας εμβέλειας γενικού περιεχομένου, σταθμών τοπικών και περιφερειακών, αλλά και πανελλήνιων θεματικών σταθμών. Το υψηλό τίμημα πρέπει συνεπώς προς το παρόν να υπολογίζεται στο ένα τρίτο του ενώ για τα υπόλοιπα δυο τρίτα υπάρχει μακρύς δρόμος».

Και συνέχισε: «Αρα τα λεφτά που υπόσχεται να μοιράσει σε ευπαθείς ομάδες ο κ. Τσίπρας δεν υπάρχουν. Αντιθέτως υπάρχουν πάμπολλα προβλήματα είτε οι μη αδειοδοτημένοι σταθμοί κλείσουν προκαλώντας ντόμινο αρνητικών οικονομικών συνεπειών (σε επιχειρήσεις, εργαζόμενους, ασφαλιστικά ταμεία, δανείστριες τράπεζες κοκ), είτε διεκδικήσουν τη δικαστική τους προστασία υπό συνθήκες μακράς αβεβαιότητας για την τηλεοπτική αγορά».

Ο κ. Βενιζέλος ωστόσο επέμεινε περισσότερο στο θεσμικό πρόβλημα της όλης διαδικασίας. Ενα, κατά τη γνώμη του, πρόβλημα λειτουργίας της δημοκρατίας. «Το γενετικό ελάττωμα της παράκαμψης του ΕΣΡ δεν θεραπεύεται από το απλό πραγματικό γεγονός της διεξαγωγής της δημοπρασίας και δεν μπορεί να θεραπευτεί γιατί παραβιάζει βάναυσα τα άρθρα 15 και 101Α του Συντάγματος» έγραψε ο πρώην υπουργός και διακεκριμένος νομικός και συνταγματολόγος στο κυριακάτικο άρθρο του. «Η ανάθεση της διεξαγωγής της διαδικασίας αυτής στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας που υπάγεται στον Υπουργό Επικρατείας βασίστηκε στην επίκληση του “δικαίου της ανάγκης” που προκύπτει δήθεν λόγω της αδυναμίας επιλογής των μελών του ΕΣΡ από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με αυξημένη πλειοψηφία 4/5 (που προβλέπεται από το άρθρο 101 Α του Συντάγματος λόγω της υπερεκπροσώπησης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας στη Διάσκεψη).

» Το “δίκαιο της ανάγκης” είναι όμως ένα νομικό σόφισμα άκρως επικίνδυνο για ένα δημοκρατικό κράτος δικαίου που λειτουργεί ομαλά και όχι υπό συνθήκες πολιτειακής κρίσης. Το Σύνταγμα προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες και εγγυήσεις για την αντιμετώπιση καταστάσεων ανάγκης στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνεται η δυσκολία στην επιλογή των μελών των ανεξάρτητων αρχών! Η ύπαρξη ανεξαρτήτων αρχών σε πεδία όπως η ραδιοφωνία και η τηλεόραση λειτουργεί ως θεσμική εγγύηση πρωτίστως έναντι της εκτελεστικής εξουσίας από την οποία αφαιρέθηκαν, με την αναθεώρηση του Συντάγματος του 2001, οι σχετικές αρμοδιότητες που τώρα επανέρχονται κατά παράβαση του Συντάγματος σε αυτή υπό το πρόσχημα της αδυναμίας συγκρότησης του ΕΣΡ. Η ίδια η δήλωση του Γενικού Γραμματέα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης ότι μπορούμε να περιμένουμε το ΕΣΡ για τις περιφερειακές άδειες συνιστά αυτοδιάψευση του συνταγματικά βάναυσου επιχειρήματος περί “δικαίου της ανάγκης”».

Για τον κ. Βενιζέλο, πέρα από τα οφθαλμοφανή προβλήματα που δημιουργούνται με το επαπειλούμενο κλείσιμο τηλεοπτικών σταθμών, πέρα από το παράλογο της διαδικασίας του πλειστηριασμού και των πονταρισμάτων, πέρα από τα αμφίβολα οικονομικά αποτελέσματα που θα έχει αυτό για το Δημόσιο, το κυρίαρχο ζήτημα είναι το θεσμικό. Είναι «το ζήτημα της Δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου» όπως είπε καταλήγοντας: «Δεν αναφέρομαι εδώ στις εύκολες λέξεις “διαφάνεια” και “διαπλοκή”. Ο καθένας έχει άποψη για τα πρόσωπα και τις καταστάσεις. Για το πριν και το μετά. Για το νέο τηλεοπτικό τοπίο σε σχέση με το προηγούμενο. Κανένα τεχνητό τοπίο δεν μπορεί να κρύψει την πολιτική και οικονομική πραγματικότητα. Δεν μπορεί να λειτουργήσει ως επικοινωνιακός αντιπερισπασμός. Η Δικαιοσύνη καλείται τώρα να προστατεύσει το Κράτος Δικαίου, τη δημοκρατική πολυφωνία, αλλά  και την δική της αξιοπιστία».