519
|

Ο Pierre Cardin, το μουσείο και οι… σαρδέλες

Γιώτα Παναγιώτου Γιώτα Παναγιώτου 22 Δεκεμβρίου 2014, 01:00

Ο Pierre Cardin, το μουσείο και οι… σαρδέλες

Γιώτα Παναγιώτου Γιώτα Παναγιώτου 22 Δεκεμβρίου 2014, 01:00

Ο κίνδυνος που διατρέχω κάθε φορά που γράφω κείμενα με περιεχόμενο σαν αυτό που ακολουθεί, είναι να χαθώ στον λαβύρινθο της σκέψης «ε, ρε και να ‘χαμε». Παρ' όλα αυτά είναι ένα ρίσκο που πρόθυμα τολμώ να πάρω, καθώς οι όποιες προσωπικές αναστολές μου λυγίζουν εμπρός στην παραδοχή ότι ο πολιτισμός είναι από τους θησαυρούς που έχουν αξία μόνο όταν τον μοιράζεσαι.

Στο Παρίσι λοιπόν, στην περιοχή Le Marais, ο Pierre Cardin εγκαινίασε πριν λίγο καιρό ένα φουτουριστικά πρωτοποριακό μουσείο, με το εξαιρετικά ενδεικτικό για τις προθέσεις του όνομα «Past, Present, Future». 200 κομμάτια haute couture του 92χρονου (!) Γάλλου σχεδιαστή, φορεμένα σε κούκλες, φιλοξενούνται σε τέσσερις ορόφους, μαζί με κοσμήματα, υφάσματα και καπέλα, αλλά και πρόχειρα σκίτσα του. Παράλληλα, στον χώρο, λειτουργούν visual stimulations της δουλειάς του. Όμως, πέρα από τα φουτουριστικά και πρωτοποριακά του σχέδια (που λίγοι κατανόησαν, έτσι κι αλλιώς), το μουσείο έρχεται να δείξει στο κοινό την αντικομφορμιστική πορεία ενός ανθρώπου, ο οποίος δεν παραχώρησε γη και ύδωρ στον ρεαλισμό, που δε «χωρούσε στο δέρμα του» και που ποτέ δεν δέχτηκε οποιονδήποτε συμβιβασμό.

Η καριέρα του ξεκίνησε όταν ήταν μόλις δεκατεσσάρων χρόνων, οπότε και πήρε το βάπτισμα του πυρός, ενώ αργότερα εργάστηκε για ένα ράφτη κατασκευάζοντας γυναικεία κοστούμια. Σπούδασε στο Παρίσι αρχιτεκτονική και «πέρασε» από τα ατελιέ των Paquin, Elsa Schiaparelli και Christian Dior (στον τελευταίο ως διευθυντής του οίκου). Τη δική του συλλογή τη λάνσαρε πρώτη φορά το 1950, αρνούμενος νωρίτερα να αποδεχτεί πρόσκληση συνεργασίας του Balengiaga. Την περίοδο εκείνη σχεδίασε και το ιστορικό πλέον «bubble dress». Οι καινοτόμες ιδέες του δεν περιορίστηκαν μόνο στον χώρο των περίφημων γεωμετρικών ενδυμάτων της Space Age, αλλά επεκτάθηκαν μέχρι και τον σχεδιασμό αυτοκινήτων, γεγονός που με κάνει να σκέφτομαι πόσο κρίμα είναι που δε συμπεριέλαβαν κάποια από αυτά στα εκθέματα του κατά τα άλλα πολλά υποσχόμενου μουσείου. Παρ' όλα αυτά την αγάπη για την αισθητική των 70’s τη βρίσκει κανείς έντονη και παρούσα στο τμήμα με τίτλο Utilitarian Sculptures, που εκτίθενται οι δημιουργίες του σχεδιαστή για τον χώρο του σπιτιού.

«Μη μένεις εδώ πολύ – πήγαινε απέναντι στον δρόμο. Εδώ που στέκεσαι είναι ήδη το παρελθόν, ενώ εκεί βρίσκεται το μέλλον» δήλωσε κάποτε ο Pierre Cardin, ο οποίος ξεκίνησε με ελάχιστα, επιβίωσε από δύο παγκοσμίους πολέμους, πρωτοστάτησε σε φιλανθρωπίες και κατέληξε να δημιουργήσει μια αυτοκρατορία που απασχολεί περίπου 200.000 εργαζομένους (ξεκίνησε με προσωπικό που αριθμούσε μόλις 20 άτομα), με υποκαταστήματα σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για τον άνθρωπο που αποφάσισε να κατευθύνει την υψηλή ραπτική από την ελίτ σε μια πιο λαϊκή βάση, απειλώντας τις μέχρι τότε παραδοσιακές αρχές της βιομηχανίας της μόδας και τα κατάφερε. Κατέληξε να έχει ακόμη και δική του μάρκα νερού, αλλά και να δει το όνομά του τόσο σε μπουκάλι αρώματος, όσο και σε κονσέρβα από σαρδέλες (πράγμα που δεν τον ξένισε καθόλου, αφού όπως παραδέχεται κατά τη διάρκεια των πολέμων το δεύτερο ήταν σημαντικότερο από το πρώτο.) Τόσο μυθικός, που ακόμη και η διάσημη «κακιά» Suzy Menkes της Vogue επισημαίνει πως ακόμη και σήμερα τον αντιμετωπίζει με δέος σχεδόν, καθώς (όπως η ίδια ισχυρίζεται) κάθε φορά που συνομιλεί μαζί του είναι σαν να έρχεται σε απευθείας επαφή με έναν ζωντανό θρύλο.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News