Προκύπτει ότι οι μεγαλύτεροι σε μέγεθος σκύλοι είναι πρόσφατο εξελικτικό προϊόν. | Shutterstock

Οι μικροί σκύλοι έχουν αρχαιότερο DNA από τους μεγάλους

Protagon Team Protagon Team 31 Ιανουαρίου 2022, 21:20
|Shutterstock

Οι μικροί σκύλοι έχουν αρχαιότερο DNA από τους μεγάλους

Protagon Team Protagon Team 31 Ιανουαρίου 2022, 21:20

Οι μεγάλου μεγέθους σκύλοι κερδίζουν πάντα τα φώτα της προσοχής και τελικά παίρνουν όλη την δόξα αλλά με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Current Biology» διεθνής ομάδα ερευνητών αναφέρει ότι οι μικρού μεγέθους σκύλοι μπορούν να καμαρώνουν ότι σε γονιδιακό επίπεδο προϋπάρχουν σε αυτόν τον πλανήτη από τα μεγαλύτερα είδη σκύλων.

«Δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο γονίδιο που καθορίζει το μέγεθος των σκύλων. Στη διαδικασία αυτή εμπλέκονται περίπου 25 γονίδια» αναφέρει η Ελέιν Οστράντερ, ειδική στο γονιδίωμα του σκύλου στα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας των ΗΠΑ, μέλος της ερευνητικής ομάδας. Η Οστράντερ ήταν μέλος της ερευνητικής ομάδας που το 2007 ανακάλυψε για πρώτη φορά ένα γονίδιο που συνδέεται με το μέγεθος των σκύλων. Πρόκειται για το γονίδιο IGF1 το οποίο, αν και δεν γνωρίζαμε τον ακριβή του ρόλο, οι ειδικοί εκτιμούν ότι παίζει κεντρικό ρόλο στο μέγεθος των σκύλων.

Τη γονιδιακή εξέλιξη των σκύλων όσον αφορά το μέγεθος τους αποκαλύπτει η νέα μελέτη.

Οι ερευνητές της νέας μελέτης αφού συνέκριναν περισσότερα από χίλια γονιδιώματα από περισσότερες από 200 ράτσες σκύλων εντόπισαν μια μορφή του IGF1, την IGF1-AS, η οποία διαθέτει δύο παραλλαγές. Κάθε σκύλος διαθέτει δύο αντίγραφα του γονιδίου. Αν πρόκειται για μεγάλα αντίγραφα του γονιδίου έχουμε να κάνουμε με σκύλους του μεγέθους ενός γερμανικού ποιμενικού, δύο μικρότερα αντίγραφα οδηγούν σε μικρούς σκύλους, όπως οι schnauzer, ενώ αν το ζευγάρι των αντιγράφων αποτελείται από ένα μικρό και ένα μεγάλο τότε ο σκύλος αποκτά μεσαίο μέγεθος.

Όπως αναφέρουν σε δημοσίευμα τους οι New York Times, oι ερευνητές θέλησαν να πάνε ένα βήμα παρακάτω και να διαπιστώσουν αν αυτές οι γονιδιακές παραλλαγές υπάρχουν και σε άλλα ζώα όπως τους λύκους, τα κογιότ και τις αλεπούδες και, εφόσον υπάρχουν, αν παίζουν ρόλο στο μέγεθος των ζώων. Εντοπίστηκαν και οι δύο παραλλαγές στα τρία ζώα αλλά αυτή που συνδέεται με το μικρό μέγεθος και την διαθέτουν τα μικρά σε μέγεθος σημερινά είδη λύκων είναι αρχαιότερη από την παραλλαγή του μεγάλου μεγέθους.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η παραλλαγή του μεγάλου μεγέθους εμφανίστηκε σχετικά πρόσφατα, πιθανώς πριν από 50 χιλιάδες έτη. Η κρατούσα θεωρία, που βασίζεται σε διάφορες μελέτες, αναφέρει ότι οι σκύλοι κατάγονται από τους λύκους και πιο συγκεκριμένα από τους γκρίζους λύκους, άρα έχουν κοινά βιολογικά και γονιδιακά χαρακτηριστικά. Οπότε, αν τα ευρήματα της νέας έρευνας είναι ορθά, τότε οι παραλλαγές που σχετίζονται με το μέγεθος των σκύλων δεν είναι προϊόν της διαδικασίας εξημέρωσης τους. Η ύπαρξη γονιδίων που οδηγούν στους σκύλους μικρού μεγέθους αποδείχτηκε ευεργετική για τον σύγχρονο τουλάχιστον ανθρώπινο πολιτισμό αφού, αν στο παρελθόν ήταν απαραίτητοι για διαφόρους λόγους οι μεγάλοι σκύλοι, τα μικρά κατοικίδια συντροφεύουν πλέον πολύ αποτελεσματικά τον άνθρωπο στις πόλεις.