Οι Γερμανοί γιορτάζουν την Ημέρα Μπίρας πίνοντας… λιγότερη
Οι Γερμανοί γιορτάζουν την Ημέρα Μπίρας πίνοντας… λιγότερη
Στα μπαρ του Βερολίνου οι Γερμανοί γιόρτασαν την Ημέρα Γερμανικής Μπίρας την Τετάρτη εν μέσω ανατροπών στην παραδοσιακή κουλτούρα της κατανάλωσής της. Κυβερνητικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν αυτή την εβδομάδα δείχνουν ότι οι πωλήσεις μπίρας στη Γερμανία έχουν μειωθεί κατά πάνω από 15% την τελευταία δεκαετία, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν άλλα ποτά ή αποφεύγουν εντελώς το αλκοόλ.
Στις διάσημες παμπ της γερμανικής πρωτεύουσας όλο και περισσότεροι μπάρμεν παρατηρούν τους πελάτες τους να παραγγέλνουν Coca-Cola και κοκτέιλ, αντί για τις παραδοσιακές μπιρες pilsner, όπως αναφέρει ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα επίσημα στοιχεία.
Σύμφωνα με ξεχωριστή έρευνα της Γερμανικής Ομοσπονδίας Ζυθοποιών, οι Γερμανοί εξακολουθούν να πίνουν το ισοδύναμο 155 ποτηριών των 500 ml. ο καθένας ετησίως – αλλά 18 ποτήρια λιγότερα από ό,τι πριν από μια δεκαετία. Η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση έχει μειωθεί από 98 λίτρα το 2017 σε 88 λίτρα πέρυσι, ενώ η ετήσια παραγωγή μπίρας μειώθηκε κατά περίπου ένα δισ. λίτρα την ίδια περίοδο.
Η εθνική κουλτούρα, βασικό παρακλάδι της οποίας είναι η κατανάλωση μπίρας, παρακμάζει παραλλήλως με αυτήν. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Φιλοξενίας του Βερολίνου, μόλις 500 παραδοσιακές παμπ και μπιραρίες γειτονιάς έχουν απομείνει στη γερμανική πρωτεύουσα, από τις 20.000 που υπήρχαν στο παρελθόν.
Ο σπόρος αυτής της παράδοσης ζυθοποιίας βρίσκεται στην κεντροευρωπαϊκή γεωπολιτική θέση της Γερμανίας – μια περιοχή με κρύους αλλά αρκετά ήπιους χειμώνες για την καλλιέργεια λυκίσκου, ο οποίος αποτελεί τη βάση των τυπικών μπιρών της. Η χώρα φημίζεται για την παραγωγή λυκίσκου.
Στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα αυτή η συνθήκη αναμείχθηκε με τον αυξανόμενο γερμανικό εθνικισμό. Το ποτό κατανάλωναν στρατιώτες, εργάτες και φοιτητές, καθώς γιγάντιες μπιραρίες με χιλιάδες καθίσματα άρχισαν να ξεπηδούν, καθιστώντας την μπίρα κοινωνικό σύμβολο της αναδυόμενης αυτοκρατορίας.
Το μότο που επικράτησε ήταν «δεν είμαστε όλοι ίδιοι, αλλά πίνουμε όλοι το ίδιο», και συνοψίζει την επικρατούσα άποψη των τελευταίων 250 ετών στη Γερμανία. Η κατανάλωση του ποτού με συντροφιά συνδέθηκε με μια αρρενωπή αίσθηση γερμανικής ταυτότητας την εποχή του Κάιζερ, η οποία μεταφέρθηκε στα σύγχρονα μεταπολεμικά χρόνια – με την κουλτούρα των γερμανικών παμπ να κορυφώνεται στις δεκαετίες του 1970 και του 1980.
Σήμερα, η νέα γενιά προτιμά να πίνει κοκτέιλ και ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Η μπίρα δεν βρίσκεται στο… ρεπερτόριό τους. Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για θέματα υγείας, οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και η κοινωνικοποίηση –που μεταφέρθηκε από τις παμπ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης– ευθύνονται, σύμφωνα με τους κοινωνιολόγους, για την παρακμή της ζυθοποσίας.
Σε μια χώρα που γίνεται όλο και πιο ποικιλόμορφη εθνοτικώς, η μπίρα παραμένει το βασικό ποτό των πιο ηλικιωμένων λευκών Γερμανών. Παράλληλα, παρατηρείται μια νέα τάση απομάκρυνσης από τις σύγχρονες μεγάλες ζυθοποιίες, με ταυτόχρονη προτίμηση πιο μικρών και ανεξάρτητων – τάση που απέχει όμως πολύ από τη γερμανική παράδοση.
Αυτές οι νέες συνθήκες έχουν αρχίσει να επηρεάζουν και τις εξαγωγές. Η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία της Γερμανίας αναφέρει ότι πέρυσι εξήχθησαν 1,45 δισ. λίτρα γερμανικής μπίρας, αριθμός αρκετά μειωμένος από τα 1,54 δισ. λίτρα που εξάγονταν προ δεκαετίας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
