496
|

Mon Ami: Ενας άλλος τρόπος για να κάνεις φίλους στη Γαλλία;

Mon Ami: Ενας άλλος τρόπος για να κάνεις φίλους στη Γαλλία;

Λίγο πριν τα τέλη της δεκαετίας του ’40, μερικά χρόνια μετά την ανακουφιστική λήξη του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, η Citroën αφουγκράστηκε την ανάγκη χωρικών και κτηνοτρόφων και παρουσίασε το γνωστό 2CV.Όπως έλεγαν τα διαφημιστικά της εποχής, το φτηνό, απλό, άνετο και εύχρηστο αυτοκίνητό της μπορούσε να μεταφέρει καλάθια με φρέσκα αβγά χωρίς καν να ραγίσουν. Κατευθείαν απ’ το κοτέτσι στην αγορά της πόλης. Τόσο ενδοτικό στις ανωμαλίες, έστριβες λες και οδηγούσες ιστιοπλοϊκό. Μια μεταλλική ομπρέλα με ρόδες. Το τέλος του κάρου. Η αλλαγή της εποχής.

Σήμερα η ανάγκη έχει διαφοροποιηθεί: νέα παιδιά, από 14 ετών και πάνω, χωρίς δίπλωμα ακόμη αλλά και ένας κορωνοϊός στη γωνία. Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το νέο, τρομερό «παιδί» της γαλλικής αυτοκίνησης, το Ami; Ακόμα και το όνομά του, δηλώνει την πρόθεση αυτού του φάνκι, ηλεκτρικού αυτοκινήτου να αφουγκραστεί τη σύγχρονη πραγματικότητα. Το χαρούμενο αυτό παιχνίδι θέλει να κάνει φίλους στις γαλλικές πόλεις.

Λοιπόν, τι είναι το Ami, μον αμί; Τη μισή απάντηση την παίρνετε κοιτώντας και μόνο τις φωτό. Ένα μικρό κινούμενο pet, χαρούμενο, σε διάφορα χρωματικά πάτερνς και με ένα μόλις όγκο – χωρίς να προεξέχουν καπό και πορτμπαγκάζ. Σα να ξεπήδησε από τη Ντίσνεϊλαντ, 32 χιλιόμετρα έξω απ’ το Παρίσι. Διπλασιάστε το αυτό και έχετε τη χιλιομετρική αυτονομία του Ami: μπορείς να γυρνοβολάς στους γαλλικούς δρόμους σε μία ακτίνα 74 χιλιομέτρων. Τόσο διαρκούν οι μπαταρίες του. Και μετά πάλι στη σειρά για φόρτιση για τον επόμενο.

Την άλλη μισή απάντηση την έχετε μόλις θυμηθεί κανείς πως η Citroën έξυπνα βρήκε το χώρο του Ami στη διάταξη που προβλέπει για «αυτοκίνητα χωρίς δίπλωμα» με ισχύ στα γαλλικά πράγματα. Αφορά οχήματα με χαμηλή ισχύ -μη σκοτωθούμε κιόλας-, μέγιστη ταχύτητα 45 km/h και ηλικίες από 14 ετών.

Η νομική ρύθμιση είχε γίνει κυρίως για να εξυπηρετεί ηλικιωμένους ανθρώπους σε αγροτικές περιοχές ή αντίστοιχο κοινό που δεν είχε πλέον άδεια οδήγησης. Η διαφορά είναι πως αντί για κάτι ψιλοαστεία, τύπου λούνα παρκ οχήματα, το Ami είναι μεγαλύτερο, δείχνει ούλτρα μοντέρνο και δε σε κάνει να φαίνεσαι αστείος ή υπέργηρος μέσα του. Φαίνεσαι τρέντι, στα νεοελληνικά. Και εκεί είναι όλη η επικοινωνιακή σημειολογία του πράγματος.

Με ένα ηλεκτρικό μοτεράκι απόδοσης μέχρι 50 ίππους, σκληρά πλαστικά και χαρούμενη σχεδίαση, το Ami θέλει να κάνει μόνο φίλους καθώς διασχίζει τις γαλλικές πόλεις. Ήδη, κάποιοι δημοσιογράφοι του γαλλικού ειδικού Τύπου που το οδήγησαν, αφού ξεροκατάπιαν τον μάτσο εγωισμό τους, είχαν να γράψουν κολακευτικά σχόλια για τις αντιδράσεις του κόσμου: χαμόγελα, σηκωμένοι αντίχειρες και ένα κλίμα παιδικής έκπληξης τούς συνόδευε καθώς κυκλοφορούσαν στο τιμόνι του.

Τι είπε μία φωνή στο βάθος; Αν θα γίνει ο σύγχρονος διάδοχος του θρυλικού 2CV; Κατά την ταπεινή μου άποψη, η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα και επαναστατικά αυτοκίνητα τύπου Citroën DS, 2CV ή ακόμα και ο κλασικός «σκαραβαίος» είναι δύσκολο να επαναληφθούν. Αλλά και αν επαναλαμβανόντουσαν, πόση θέση θα είχαν στη σημερινή εποχή της κορωνοποιημένης απόστασης; Άσε που για τα αβγά φροντίζουν τα σύγχρονα υλικά συσκευασίας. Πού να τρέχεις με τις γόβες στα χωράφια;