600
Οι τεχνολογίες των μπαταριών εξελίσσονται συνεχώς για να συμβαδίσουν με τις ανάγκες της ανθρωπότητας τον 21ο αιώνα |

Μια νέα μπαταρία από το MIT μπορεί να αλλάξει τον κόσμο

Protagon Team Protagon Team 1 Σεπτεμβρίου 2022, 11:01
Οι τεχνολογίες των μπαταριών εξελίσσονται συνεχώς για να συμβαδίσουν με τις ανάγκες της ανθρωπότητας τον 21ο αιώνα
|

Μια νέα μπαταρία από το MIT μπορεί να αλλάξει τον κόσμο

Protagon Team Protagon Team 1 Σεπτεμβρίου 2022, 11:01

Η εξάρτηση του σύγχρονου ανθρώπου τις μπαταρίες αυξάνεται ολοένα και περισσότερο. Οι ηλεκτρονικές συσκευές καθημερινής χρήσης αλλά εσχάτως και αυτοκίνητα, αεροσκάφη και πλοία χρησιμοποιούν μπαταρίες για να λειτουργήσουν.

Οι περισσότερες από τις νέας γενιάς ηλεκτρονικές συσκευές καθώς και τα ηλεκτρικά οχήματα κινούνται με μπαταρίες ιόντων λιθίου. Πρόκειται όμως για μπαταρίες με υψηλή τιμή, που φορτίζονται με αργό ρυθμό, διαβρώνονται εύκολα και γρήγορα, σε ορισμένες περιπτώσεις πιάνουν φωτιά ενώ δεν είναι φιλικές στο περιβάλλον.

Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η ιστοσελίδα Medium ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης, του περίφημου MIT, δημιούργησαν μια μπαταρία με τις ακριβώς αντίθετες ιδιότητες από αυτές των μπαταριών ιόντων λιθίου.

Πρόκειται για ένα νέο τύπο μπαταριών που έχουν μεγαλύτερη αυτονομία, φορτίζονται γρήγορα, είναι πολύ ασφαλείς, είναι φιλικές στο περιβάλλον και κοστίζουν λιγότερο από οποιαδήποτε τύπο μπαταρίας υπάρχει σήμερα στην αγορά.

Το μείγμα

Το μυστικό αυτής της μπαταρίας που υπόσχεται επανάσταση στη ζωή μας κρύβεται στα υλικά της που είναι εντελώς διαφορετικά από εκείνα από τα οποία αποτελούνται οι συμβατικές μπαταρίες.

Στη φωτογραφία εικονίζονται τα υλικά της νέας μπαταρίας. Αριστερά αλουμίνιο, στο μέσο θείο και δεξιά χλωρο-αργιλικά άλατα | MIT

Τα ηλεκτρόδια της μπαταρίας (τα μέρη του συστήματος που μεταφέρουν το ρεύμα στο ηλεκτρικό κύκλωμα) αποτελούνται από αλουμίνιο και καθαρό θείο και όχι από σύνθετα μέταλλα και ηλεκτρόδια από γραφίτη που αποτελούνται οι μπαταρίες ιόντων λιθίου.

O ηλεκτρολύτης (το μέρος της μπαταρίας που μεταφέρει ιόντα από και προς τα ηλεκτρόδια) επίσης διαφέρει στη νέα μπαταρία σε σχέση με τις άλλες μπαταρίες. Αποτελείται από λιωμένα χλωρο-αργιλικά άλατα αντί για οργανικό διάλυμα με άλατα λιθίου.

Η διαφορά

Γιατί όμως αυτή η διαφορετική σύσταση μπορεί να αλλάξει την κατάσταση;

Πρώτα από όλα το αλουμίνιο, το θείο και τα χλωρο-αργιλικά άλατα είναι υλικά που αφθονούν, εύκολο να αποκτηθούν και κοστίζουν λίγο. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Είναι πιο φιλικές στο περιβάλλον αφού η απόκτηση τους δεν συνεπάγεται μεγάλης έκτασης εξόρυξη ενώ οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι αυτές οι μπαταρίες θα κοστίζουν έξι φορές λιγότερο από ότι οι ιόντων λιθίου.

Επίσης στις δοκιμές οι νέες μπαταρίες έδειξαν ότι φορτίζονται πλήρως μέσα σε χρονικό διάστημα εξήντα δευτερολέπτων αξιοποιώντας ένα μηχανισμό αυτοθέρμανσης με αποτέλεσμα να μην χρειάζεται κάποιος εξωτερικός θερμικός παράγοντας όπως απαιτούν οι μπαταρίες ιόντων. Σύμφωνα με τους ερευνητές αυτός ο μηχανισμός αν και παράγει μεγαλύτερες θερμοκρασίες από αυτές που αναπτύσσονται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου κατά την φόρτιση είναι πιο ασφαλής γιατί τα υλικά από τα οποία αποτελείται η μπαταρία δεν είναι εύφλεκτα.

Οποιος έχει smartphone και ειδικά οι κάτοχοι των iPhones γνωρίζουν ότι οι μπαταρίες αυτών των συσκευών δεν έχουν μεγάλη αντοχή. Τα λιωμένα άλατα στη νέα μπαταρία δεν επιτρέπουν την εμφάνιση δενδρίτη στο εσωτερικό της όπως συμβαίνει στις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Ο δενδρίτης είναι μια κρυσταλλική μορφή του λιθίου σε σχήμα βελόνας που δημιουργείται κατά τη διαδικασία της φόρτισης στα ηλεκτρόδια και προκαλεί φθορές στη μπαταρία.

Οι εφαρμογές

Οπως είναι ευνόητο αυτή η μπαταρία ακούγεται ως μια εκπληκτική εφεύρεση αλλά έχουμε να κάνουμε με ότι συμβαίνει συνήθως με τις νέες καινοτόμες τεχνολογίες που εμφανίζονται και θα περάσουν χρόνια μέχρι να τις δούμε να κάνουν την εμφάνιση τους στη ζωή μας;

Οι επιστήμονες που ηγούνται της δημιουργίας της νέας μπαταρίας ίδρυσαν μια εταιρεία, την Avanti, για την όσο το δυνατόν ταχύτερη ανάπτυξη της τεχνολογίας σε βιομηχανική κλίμακα. Μπορεί λοιπόν να δούμε πολύ σύντομα αυτή την νέα μπαταρία.

Σε πρώτη φάση η μπαταρία θα βρει χρήση σε ηλιακά πάρκα, σε μπαταρίες οικιακών συσκευών και συστημάτων καθώς και σε σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων όχι όμως στο εσωτερικό τους αφού για αυτή τη χρήση απαιτούνται περαιτέρω βελτιώσεις της τεχνολογίας τους.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...