802
Αυτό είναι το «Ασημένιο Βέλος», ενώ σύμφωνα με τους Ιταλούς έρχεται και το... «Κόκκινο Βέλος» | INTIMEnews

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιμένει για το «Ασημένιο Βέλος»: δεν ήταν μόνο (υπουργική) φιέστα

Protagon Team Protagon Team 18 Σεπτεμβρίου 2018, 11:36
Αυτό είναι το «Ασημένιο Βέλος», ενώ σύμφωνα με τους Ιταλούς έρχεται και το... «Κόκκινο Βέλος»
|INTIMEnews

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιμένει για το «Ασημένιο Βέλος»: δεν ήταν μόνο (υπουργική) φιέστα

Protagon Team Protagon Team 18 Σεπτεμβρίου 2018, 11:36

Το «Ασημένιο Βέλος», το τρένο που φιλοδοξεί να κοντράρει τα… αεροπλάνα στη σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης, καλύπτοντας την απόσταση σε μόλις 3,5 ώρες, έκανε πρεμιέρα στη ΔΕΘ, με πρώτους επιβάτες του μεταξύ άλλων, υπουργούς, βουλευτές, στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του μητρικού ομίλου της «Ferrovie dello Stato».

Τρένο όπως λέμε αεροσκάφος (ΙΝΤΙΜΕnews)

Το κλίμα στην πρώτη του «Frecciargento ETR 485», όπως είναι το πλήρες όνομα του τρένου, ήταν πανηγυρικό (δείτε τη φωτογραφία κάτω από τις δηλώσεις του υφυπουργού Μεταφορών Νίκου Μαυραγάνη στους εκπροσώπους του Τύπου).

Με μία μικρή όμως λεπτομέρεια. Μετά τα δοκιμαστικά δρομολόγια στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Κατερίνη, η υπερσύγχρονη αμαξοστοιχία επέστρεψε στην Ιταλία γιατί ακόμη οι υποδομές στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας δεν είναι έτοιμες για να την υποδεχθούν!

Τρία βασικά προβλήματα  δεν επιτρέπουν το Pendolino, που εγκαινιάστηκε με τυμπανοκρουσίες στη Θεσσαλονίκη, να μπει σε ελληνική τροχιά.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», τo ΕΤR 485 που κατασκευάστηκε το 1997 και ανακαινίστηκε μεταξύ 2004 και 2008, είναι compact (συμπαγές) τρένο, εννέα βαγονιών, με αποτέλεσμα το μήκος της αμαξοστοιχίας να μην «χωράει» σε πολλές από τις πλατφόρμες (αποβάθρες) που βρίσκονται σε σταθμούς κατά μήκος της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Ετσι ακόμη και να δρομολογείτο το συγκεκριμένο τρένο, θα έφτανε σε σταθμούς στους οποίους δεν θα μπορούσαν να αποβιβαστούν/επιβιβαστούν οι ταξιδιώτες, δύο βαγονιών (στις αποβάθρες χωρούν μέχρι επτά). Το γεγονός ότι είναι compact το μοντέλο δεν επιτρέπει την αποκόλληση κάποιου βαγονιού, καθώς αποτελεί ενιαία αμαξοστοιχία με αρθρώσεις μεταξύ των βαγονιών. Αρα δεν υπάρχει η δυνατότητα περιορισμού του μήκους του.

Ενα δεύτερο σοβαρό πρόβλημα σχετίζεται με το ότι το Pendolino ΕΤR 485 διαθέτει δύο κεραίες σε κάθε συρμό για την ηλεκτροδότησή του. Το ελληνικό όμως δίκτυο ακόμη και μετά την πλήρη ηλεκτροδότησή του είναι κατασκευασμένο με τεχνολογία που διακόπτεται η ηλεκτροδότηση σε κάποια σημεία, στα οποία το τρένο κινείται με την ταχύτητα που έχει αναπτύξει, από το προηγούμενο ηλεκτροδοτούμενο τμήμα.

Ετσι, στις ελληνικές ράγες κινούνται τα τρένα με μία κεραία, διότι σε αντίθετη περίπτωση υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί βραχυκύκλωμα από τη διαφορετική τάση που θα δίνεται στο τρένο.

Ακόμα και στο παρθενικό του δρομολόγιο το Pendolino κινήθηκε με μία μόνο κεραία (αφαιρέθηκε η άλλη), κάτι το οποίο όμως δεν θεωρείται ιδανικό για την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων.

Τρίτο εμπόδιο είναι το γεγονός ότι στο εργοστάσιο (αμαξοστάσιο ΟΣΕ) του Πειραιά, για παράδειγμα, δεν χωράει το ΕΤR 485, με αποτέλεσμα να προκαλούνται δυσλειτουργίες όσον αφορά τις διαδικασίες συντήρησης του τρένου.

Κυβερνητικές πηγές έσπευσαν να σημειώσουν ότι το «Ασημένιο Βέλος» θα επέστρεφε έτσι κι αλλιώς στην Ιταλία, ενώ έχει συμφωνηθεί μεταξύ Αθήνας και Ρώμης τα νέα τρένα που θα δρομολογηθούν στην Ελλάδα να είναι της ίδιας τεχνολογίας με το Pendolino ETR 485, με διαφορετικούς συνδέσμους στα βαγόνια βάσει των εγχώριων αναγκών.

Ειδικοί της ΟΣΕ θεωρούν, ωστόσο, πιθανότερο να έρθουν στην Ελλάδα παλαιότερα μοντέλα (ETR 460 ή ETR 470, κατασκευής 1994), πιο συμβατά στις συνθήκες της ελληνικής πραγματικότητας.

Αρα, φιέστα για τη φιέστα, ή απλά μία πρώτη γεύση από το τι μπορεί να κάνει το «Ασημένιο Βέλος» και την «επανάσταση» που φιλοδοξεί να φέρει στη σιδηροδρομική σύνδεση της πρωτεύουσας με τη Θεσσαλονίκη;

Σύμφωνα με πηγές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το «ασημένιο βέλος» αναμένεται να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελλάδα, μόλις ολοκληρωθούν τα έργα ηλεκτροκίνησης και οι δοκιμές στα συστήματα ασφαλείας ETCS (European Train Control System), κάτι που -όπως λένε στην εταρεία – αναμένεται να συμβεί το 2019.

Στο παρθενικό , πανηγυρικό δρομολόγιο του «Ασημένιου Βέλους», το παρών έδωσαν μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάρκος Μπόλαρης, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Βασίλης Κόκκαλης, βουλευτές της Θεσσαλονίκης, ο Ιταλός πρέσβης Λουίτζι Μάρας, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθηγητής Φίλιππος Τσαλίδης, στελέχη του μητρικού ομίλου FS Italiane.

Την Τρίτη, σε διευκρινιστική ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θέλησε να δικαιολογηθεί για τη φιέστα που στήθηκε λόγω ΔΕΘ, επισημαίνοντας ότι το τρένο ήρθε στην Ελλάδα προκειμένου να εκτελέσει δοκιμαστικά δρομολόγια επί του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου και η απόφαση της εταιρείας για την παρουσίαση του συρμού στη ΔΕΘ, ελήφθη στο πλαίσιο της επικείμενης αναβάθμισης των υπηρεσιών της εταιρείας, που θα υλοποιηθεί με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής.

Εξάλλου, σημειώνεται, οι καινοτομίες και εξαγγελίες μελλοντικών προϊόντων και υπηρεσιών είθισται να γίνονται στο πλαίσιο κλαδικών ή γενικών εκθέσεων.

Νέα ήθη και επίπεδο και κατά την υποδοχή στους συρμούς/ INTIMEnews

Μετά τα δημοσιεύματα για το κατά πόσο είναι εφικτή η κίνηση της ETR 485 στο ελληνικό δίκτυο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ένιωσε την ανάγκη να διαβεβαιώσει άπαντες ότι το τροχαίο υλικό που θα χρησιμοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση των έργων υποδομής θα πληρεί όλες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την εκτέλεση των δρομολογίων στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Συμπλήρωσε επίσης, πως σε ό,τι αφορά στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών εντός του συρμού,  ουδεμία «έκπτωση» πρόκειται να κάνει σε αυτές τις υπηρεσίες, που οι καλεσμένοι της υπουργοί και λοιποί επίσημοι  είχαν την ευκαιρία να βιώσουν στο πρώτο ταξίδι του “Ασημένιου Βέλους”.