620
Χιλιάδες κοντέινερ γεμάτα προϊόντα έχουν πέσει από τα φορτηγά πλοία στη θάλασσα εξαιτίας κακών καιρικών συνθηκών | Shutterstock

Ο βυθός των ωκεανών μετατρέπεται σε χωματερή εμπορευμάτων

Protagon Team Protagon Team 8 Μαρτίου 2022, 12:55
Χιλιάδες κοντέινερ γεμάτα προϊόντα έχουν πέσει από τα φορτηγά πλοία στη θάλασσα εξαιτίας κακών καιρικών συνθηκών
|Shutterstock

Ο βυθός των ωκεανών μετατρέπεται σε χωματερή εμπορευμάτων

Protagon Team Protagon Team 8 Μαρτίου 2022, 12:55

Τον περασμένο Νοέμβριο, μια σφοδρή θαλασσοταραχή ταρακούνησε τόσο πολύ το φορτηγό πλοίο «ONE Apus», με αποτέλεσμα να πέσουν στη θάλασσα και να καταλήξουν στον βυθό του Ειρηνικού Ωκεανού 1.800 κοντέινερ που μετέφερε. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες απώλειες εμπορευματοκιβωτίων σε τέτοιου είδους ατύχημα. Ανάμεσα στα προϊόντα που χάθηκαν ήταν ηλεκτρικές σκούπες, τσάντες και αξεσουάρ της αμερικανικής φίρμας Kate Spade, καταψυγμένες γαρίδες και παιδικά ρούχα.

Από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι σήμερα έχουν συμβεί συνολικά έξι τέτοια ατυχήματα σε εμπορικά πλοία στον Ειρηνικό Ωκεανό, με συνολική απώλεια τουλάχιστον 3.000 κοντέινερ. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας, ο αριθμός των ατυχημάτων σε εμπορικά πλοία έχει υπερδιπλασιαστεί το τελευταίο τετράμηνο σε σχέση με τον αριθμό ατυχημάτων τα προηγούμενα 14 χρόνια.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες δείχνουν ως υπεύθυνες τις ασυνήθιστα κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούν στα συνήθη δρομολόγια που ακολουθούν τα εμπορικά πλοία στο Βόρειο Ειρηνικό και στον Ατλαντικό Ωκεανό. H βρετανική εταιρεία παροχής δεδομένων και πληροφοριών HIS αναφέρει ότι οι εισαγωγές εμπορευμάτων στις ΗΠΑ διά θαλάσσης αυξήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2021 κατά 30% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020. «Είναι μια μεγάλη αύξηση στις εισαγωγές φορτίων που δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ πριν» δηλώνει ο Λαρς Γιένσεν, διευθύνων σύμβουλος της SeaIntelligence Consulting, μιας εταιρείας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών σε εταιρείες με φορτηγά πλοία. Η μεγάλη αύξηση των δρομολογίων παίζει προφανώς και αυτή τον ρόλο της παράλληλα με τις κακές καιρικές συνθήκες στην αύξηση του αριθμού των ατυχημάτων.

Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το περιοδικό Wired, εκτός από την απώλεια των εμπορευμάτων υπάρχει και η απώλεια χιλιάδων κοντέινερ τα οποία δεν μπορούν να αναπληρωθούν σύντομα, δημιουργώντας μεγάλα κενά στην προώθηση εμπορευμάτων και την ομαλή τροφοδοσία των παγκόσμιων αγορών με προϊόντα.

Οι αιτίες

Ο Ιαν Γουντς, δικηγόρος της διεθνούς εταιρείας Clyde&Co που ειδικεύεται σε νομικά θέματα θαλάσσιου εμπορίου, δίνει μια εξήγηση για αυτό που συμβαίνει. Οπως υποστηρίζει, οι ναυτιλιακές εταιρείες, για να καλύψουν τα κενά, επιστρατεύουν κοντέινερ που είχαν θέσει σε αχρηστία εξαιτίας της παλαιότητάς τους ή εξαιτίας ζημιών που είχαν υποστεί, με αποτέλεσμα αυτά τα κοντέινερ, όταν βρεθούν σε συνθήκες θαλασσοταραχής, να μη στέκονται στη θέση τους και να γλιστράνε στη θάλασσα. Ενας ακόμη παράγοντας του προβλήματος είναι η αύξηση του όγκου εργασίας χωρίς τις απαραίτητες προσλήψεις στα λιμάνια, με αποτέλεσμα τα κουρασμένα συνεργεία εργατών να μην τοποθετούν και να μη δένουν σωστά τα εμπορευματοκιβώτια στα πλοία. Οταν λοιπόν αρχίζει το πλοίο να κουνιέται, αυτά φεύγουν σχετικά εύκολα από τη θέση τους.

Το φαινόμενο που προκαλεί την απελευθέρωση των κοντέινερ ονομάζεται παραμετρική κύλιση και συμβαίνει όταν ισχυρά κύματα χτυπούν το μπροστινό μέρος του πλοίου υπό γωνία, αντί κατά μέτωπο. Σε αυτήν την περίπτωση το πλοίο αρχίζει να κινείται προς τα εμπρός σε μια κίνηση κύλισης συγχρονισμένη με τα κύματα, η οποία σε συνδυασμό με την κανονική κλίση του προκαλεί την αποσταθεροποίηση των κοντέινερ που «σπάνε» τις προσδέσεις τους και μετακινούνται έτσι ώστε να πέσουν τελικά στη θάλασσα.

Η κατάσταση που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται με τα συνεχή ατυχήματα στα φορτηγά πλοία αναμένεται να οδηγήσει σε άμεση λήψη μέτρων για να διασφαλίζεται το φορτίο τους όσο το δυνατόν περισσότερο και να μην απελευθερώνονται τα κοντέινερ στη διάρκεια κακοκαιρίας σχετικά εύκολα όπως φαίνεται ότι συμβαίνει αυτή τη στιγμή.

Το ναυάγιο των… Lamborghini
Το «Felicity Ace» καιγόταν επί περίπου δύο εβδομάδες, πριν καταλήξει στον βυθό του Ατλαντικού μαζί με το φορτίο του | Portuguese Navy/Handout via REUTERS

Πιο πρόσφατο ατύχημα εμπορικού πλοίου είναι το ναυάγιο του «Felicity Ace», το οποίο στις αρχές Μαρτίου βυθίστηκε στον Ατλαντικό, έπειτα από πολυήμερη πυρκαγιά και ενώ ήταν σε εξέλιξη επιχείρηση ρυμούλκησης σε ασφαλές λιμάνι στο αρχιπέλαγος των Αζορών. Το «Felicity Ace» μετέφερε 4.000 ολοκαίνουργια αυτοκίνητα του Ομίλου VAG, μεταξύ των οποίων Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche και φυσικά Volkswagen, με τελικό προορισμό το λιμάνι του Ντέιβισβιλ, στις ΗΠΑ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...