774
Οπαδοί της Κρίσταλ Πάλας διαμαρτύρονται για τις αλλαγές στο πρόγραμμα που επιφέρουν οι τηλεοπτικές μεταδόσεις: «Η Amazon κερδίζει, οι οπαδοί ζημιώνονται» | Action Images via Reuters/John Sibley

Οταν η Amazon συνάντησε το ποδόσφαιρο

Sportscaster Sportscaster 5 Δεκεμβρίου 2019, 12:50
Οπαδοί της Κρίσταλ Πάλας διαμαρτύρονται για τις αλλαγές στο πρόγραμμα που επιφέρουν οι τηλεοπτικές μεταδόσεις: «Η Amazon κερδίζει, οι οπαδοί ζημιώνονται»
| Action Images via Reuters/John Sibley

Οταν η Amazon συνάντησε το ποδόσφαιρο

Sportscaster Sportscaster 5 Δεκεμβρίου 2019, 12:50

Μια νέα εποχή στις μεταδόσεις ποδοσφαιρικών αγώνων ανέτειλε την περασμένη Τρίτη στην Αγγλία. Τα ματς Κρίσταλ Πάλας – Μπόρνουθ (1-0) και Μπέρνλι – Μάντσεστερ Σίτι (1-4) ήταν τα πρώτα που οι φίλαθλοι είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν στον υπολογιστή, το τάμπλετ, ή το κινητό τους τηλέφωνο, με επιλογές θέασης που ενθουσίασαν τους χρήστες του Ιντερνετ (αν κρίνει κανείς από τα σχόλιά τους στα social media). Σε μια χώρα που έχει ανάγει την τηλεοπτική κάλυψη των αθλητικών γεγονότων σε επιστήμη, η διαδικτυακή πλατφόρμα Prime Video, της Amazon, βρήκε τρόπους να εντυπωσιάσει το κοινό.

Υπήρξαν κάποια τεχνικά προβλήματα – κάθε αρχή και δύσκολη: «κολλήματα», κακός συγχρονισμός εικόνας και ήχου, κι άλλα, που οφείλονταν στη σύνδεση με το Ιντερνετ. Οι περισσότεροι, όμως, απόλαυσαν τα παιχνίδια σε υπερηψηλή ευκρίνεια, με μενού live στατιστικής απεικόνισης στο δεξί μέρος της οθόνης (κατοχή μπάλας, τελικές προσπάθειες, βαθμολογία, ενδεκάδες, κ.λπ.). Οποιος επιθυμούσε να δει το ματς χωρίς περιγραφή και σχολιασμό, μπορούσε να ακούει μόνον τον φυσικό ήχο του γηπέδου. Και το κυριότερο: στη διάθεση του συνδρομητή υπήρχαν, σε όλη τη διάρκεια της μετάδοσης, τα highlights του αγώνα που βρισκόταν σε εξέλιξη. Οταν άρχιζε η προβολή των στιγμιοτύπων, το live streaming διακοπτόταν, και συνεχιζόταν (από το ίδιο σημείο) με την ολοκλήρωση των ριπλέι.

Το «Premier League by Prime Video» ήταν υπερπαραγωγή. Η Amazon έχει προσλάβει 73 σπορτκάστερ, παρουσιαστές των pre-game και post-game εκπομπών, ρεπόρτερ και σχολιαστές (μεταξύ των οποίων, ο Αλαν Σίρερ και ο Μάικλ Οουεν). Και υποσχέθηκε ακόμη μεγαλύτερες εκπλήξεις στις επόμενες μεταδόσεις της από το αγγλικό πρωτάθλημα, στις 26 και 27 Δεκεμβρίου.

Για 20 παιχνίδια το χρόνο θα καταβάλει στην Premier League 90 εκατομμύρια στερλίνες (περίπου 105 εκατομμύρια ευρώ), για τρία χρόνια. Εγινε, από εφέτος, ο τρίτος «παίκτης» στις μεταδόσεις, μετά το Sky Sports (128 αγώνες τη σεζόν) και το BT (52 αγώνες τη σεζόν). Η μηνιαία συνδρομή για την πλατφόρμα της ανέρχεται σε 5,99 ευρώ. Για τους νέους συνδρομητές πέφτει στα 2,99 ευρώ για τους πρώτους έξι μήνες, ενώ παρέχεται δοκιμαστική περίοδος 30 ημερών εντελώς δωρεάν. Στην ουσία ο ιντερνετικός κολοσσός χαρτογραφεί μια άγνωστη γι’ αυτόν αγορά, έχοντας πολύ φιλόδοξα σχέδια για τα χρόνια που θα ακολουθήσουν αυτήν την πειραματική τριετία.

Οι Αγγλοι δαπανούν τα περισσότερα χρήματα απ’ όλους τους Ευρωπαίους για να βλέπουν μπάλα στις οθόνες τους. Η πιο συμφέρουσα προσφορά, ανάμεσα στα δεκάδες «πακέτα» που αφορούν την τηλεθέαση αγώνων της Premier League, είναι της BT: 45 ευρώ το μήνα για τους νέους συνδρομητές. Για να παρακολουθήσει κανείς όλα τα ματς του αγγλικού πρωταθλήματος, θα χρειαστεί να πληρώσει γύρω στα 970 ευρώ το χρόνο. Η live εικόνα και από τα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα θα κοστίσει στον μέσο άγγλο ποδοσφαιρόφιλο το 5%, περίπου, των ετήσιων αποδοχών του.

Υπάρχει, βεβαίως, και η λύση της παμπ. Τα πάσης φύσεως καταστήματα που προσφέρουν στους πελάτες τους μεταδόσεις από την Premier League είναι «φίσκα» την ώρα των αγώνων. Οι ιδιοκτήτες τους, όμως, πληρώνουν αυτό το δικαίωμα πολύ ακριβά. Στις 1.000 λίρες που καταβάλλουν κάθε μήνα στο Sky και στις 600 για την ΒΤ, τώρα προστέθηκαν κι άλλες 600 για την πλατφόρμα της Amazon. Στη δική τους περίπτωση, δεν υπάρχει δωρεάν δοκιμαστική περίοδος.

Τηλεοπτική υπερπαραγωγή στο Ανφιλντ για το ντέρμπι Λίβερπουλ – Εβερτον. Ωστόσο το πρόγραμμα δεν είναι πάντα βολικό για τους οπαδούς (Reuters)

Η είσοδος της Amazon στην Premier League προκάλεσε αναστάτωση στο πρόγραμμα των αγώνων της Boxing Day (26 Δεκεμβρίου). Για να μην υπάρχει επικάλυψη των μεταδόσεων, οι υπεύθυνοι της αγγλικής Λίγκας όρισαν κάποια ματς σε ώρες που δεν βολεύουν όσους θέλουν να ακολουθήσουν τις ομάδες τους εκτός έδρας, ή ταξιδεύουν για χάρη τους από άλλη πόλη. Για παράδειγμα, όταν ανακοινώθηκε πως το παιχνίδι Λέστερ – Λίβερπουλ ορίστηκε στις 8 το βράδυ, οι οπαδοί των «Reds» αντέδρασαν έντονα. Στις αργίες τα μαζικά μέσα μεταφοράς δεν λειτουργούν μέχρι αργά. Πώς θα επιστρέψουν στο Λίβερπουλ, αυτοί που θα κάνουν το ταξίδι των 200 χιλιομέτρων ώς το Λέστερ;

Ο σύνδεσμος φίλων της Λίβερπουλ «Spirit Of Shankly» υπογράμμισε πως η Λίγκα κάνει όλα τα χατήρια της τηλεόρασης, χωρίς να ενδιαφέρεται, πια, για τους φιλάθλους. Δεν είναι ψέμα. Αυτό συμβαίνει, και μάλιστα με τις «ευλογίες» των συλλόγων. Γιατί είναι πολλά τα λεφτά, που πληρώνουν τα κανάλια στην Premier League. Το συνολικό αντίτιμο για τα τηλεοπτικά δικαιώματα της τριετίας 2019-2022 ξεπέρασε τα πέντε δισεκατομμύρια ευρώ. Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. Πόσω μάλλον, ο καλύτερος πελάτης.

Από το BBC και το ITV, στο Sky Sports. Κι από το Sky Sports, στο Amazon Prime Video. Το αγγλικό πρωτάθλημα ήταν το πρώτο που απολαύσαμε στους αρχαίους, ογκώδεις δέκτες μας. Στις αρχές των ’90s μας σύστησε τη συνδρομητική τηλεόραση. Και τώρα, πρωτοπορεί, πάλι, με τα live streaming της Amazon Prime Video. Που (λένε ότι) είναι το μέλλον των αθλητικών μεταδόσεων.