1057
Οι αποκαλύψεις για την τελετή του Αγίου Φωτός στον Πανάγιο Τάφο στην Ιερουσαλήμ έχουν προκαλέσει σάλο | REUTERS/Nir Elias

«Εχω αδιάσειστα στοιχεία ότι το Αγιο Φως ανάβει από ανθρώπινο χέρι» – η αντιπαράθεση συνεχίζεται

Protagon Team Protagon Team 20 Μαρτίου 2019, 17:29
Οι αποκαλύψεις για την τελετή του Αγίου Φωτός στον Πανάγιο Τάφο στην Ιερουσαλήμ έχουν προκαλέσει σάλο
|REUTERS/Nir Elias

«Εχω αδιάσειστα στοιχεία ότι το Αγιο Φως ανάβει από ανθρώπινο χέρι» – η αντιπαράθεση συνεχίζεται

Protagon Team Protagon Team 20 Μαρτίου 2019, 17:29

Πόσο αντέχει η Εκκλησία τη διάψευση ενός «θαύματος»; Ακόμα και αν η ίδια αποδέχεται ότι ουδέποτε υπήρξε ως τέτοιο, είναι δύσκολο να αντέξει τη διάδοση μιας πεζής αλήθειας, ότι η μια κορυφαία τελετή όπως αυτή του καθαγιασμού του Φωτός το Μεγάλο Σάββατο καταλήγει σε έναν αναπτήρα, ή σε σπίρτα.

Αυτό είναι το θέμα που έχει προκύψει με την έκδοση του βιβλίου του Δημήτρη Αλικάκου «Λύτρωση», αποσπάσματα του οποίου προδημοσίευσε κατ’ αποκλειστικότητα την περασμένη εβδομάδα το Protagon (εδώ).

Στο βιβλίο υπάρχουν μαρτυρίες ιεραρχών και ιερωμένων του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, οι οποίοι έχουν προνομιακή πρόσβαση στον Πανάγιο Τάφο και πρωταγωνιστούν στην τελετή καθαγιασμού του Φωτός, το οποίο έπειτα γίνεται δεκτό με τιμές Αρχηγού Κράτους στη χώρα μας.

«Με έναν αναπτήρα, τι άλλο;»

Είναι χαρακτηριστική η στιχομυθία του συγγραφέα με τον σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου, Ισίδωρο, στη σελίδα 75 του βιβλίου:

«“Ακούστε. Το καντήλι μπαίνει σβηστό από μένα, όλος ο κόσμος το βλέπει μέσα από την τηλεόρασή του. Ομως όταν ο Πατριάρχης εισέρχεται στον Πανάγιο Τάφο το βρίσκει αναμμένο…”»

Ηθελε να συνεχίσει, αλλά τον διέκοψα – τόση ήταν η ένταση που ένιωθα. “Πώς είναι δυνατόν; Πώς μπορεί και γίνεται αυτό; Ποιος το ανάβει;”

Τη δυνατή φωνή μου διαδέχτηκε ένας σχεδόν ψίθυρος: “Εγώ το ανάβω…”

Τον διέκοψα πάλι με την πιο ανόητη ερώτηση που μπορεί να κάνει άνθρωπος: “Πώς; Με ποιον τρόπο;”

Η απάντηση είχε τόνο συντριβής: “Με έναν αναπτήρα, τι άλλο”»…

Την κυκλοφορία του βιβλίου την περασμένη Δευτέρα ακολούθησε μια λιτή ανακοίνωση του Πατριαρχείου, που κατ’ ουσίαν επιβεβαίωνε το αληθές, ότι ασχέτως με το πώς παρουσιάζεται προς τα έξω, το άναμα του Αγίου Φωτός το Μ. Σάββατο δεν συνιστά θαύμα αλλά είναι τελετή με ύψιστο και μοναδικό συμβολισμό.

Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ανέφερε επί λέξει:

«Ἡ ἀπάντησις τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων εἰς τά περιεχόμενα τοῦ βιβλίου τοῦ κ. Δημητρίου Ἀλικάκου ἐπί τοῦ θέματος τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἡ δοθεῖσα ἤδη εἰς ἐκεῖνον ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας, πρό τῆς δημοσιεύσεως τοῦ βιβλίου αὐτοῦ, ὅτι «ἡ ἐπίσημος θέσις τοῦ Πατριαρχείου διά τήν τελετήν τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἐκείνη, ἡ ὁποία περιέχεται εἰς τό πρόγραμμα τῆς τελετῆς τοῦ Ἁγίου Φωτός τοῦ Μεγάλου Σαββάτου ἑκάστου ἔτους, εἰς τήν ἱστοσελίδα τοῦ Πατριαρχείου, εἰς τάς μελέτας Ἁγιοταφιτῶν Πατέρων καί δή τοῦ μακαριστοῦ Ἁγιοταφίτου Καλλίστου Μηλιαρᾶ εἰς τό περιοδικόν “Νέα Σιών” καί εἰς ὅ,τι συνάγεται ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας».

Ωστόσο, το όλο ζήτημα πήρε διαστάσεις, μεγαλύτερες από αυτές που θα περιορίζονταν σε ένα αναγνωστικό κοινό με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα θρησκευτικά. Οι αποκαλύψεις του βιβλίου έγιναν θέμα στα ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια μεταξύ άλλων –άλλωστε ο συγγραφέας είχε μαγνητοσκοπήσει τις επίμαχες μαρτυρίες.

Και έτσι ακολούθησε δεύτερη ανακοίνωση, αυτή τη φορά απευθυνόμενη προς τον ΑΝΤ1 που μετέδωσε εκτενές ρεπορτάζ για τις αποκαλύψεις του βιβλίου, επιβεβαιώνοντας μάλιστα, με ξεχωριστή έρευνα τα περί ανάματος του Αγίου Φωτός με αναπτήρα ή σπίρτα.

Στη δεύτερη ανακοίνωση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, ο συγγραφέας της «Λύτρωσης» καταγγελλόταν αυτή τη φορά ως ένας ερευνητής που τα έβγαλε από το μυαλό του, έκανε «συρραφή» μαρτυριών για να εξάγει το επιθυμητό αποτέλεσμα και μαγνητοσκόπησε χωρίς τη συγκατάθεσή τους ιερείς. Επίσης στην ανακοίνωση υπήρξε σαφής απειλή για προσφυγή στη Δικαιοσύνη και επεσήμαναν ότι η χρονική συγκυρία κυκλοφορίας του βιβλίου «μεσούσης της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαροκοστής και οδεύοντας η Εκκλησία μας προς το Άγιον Πάσχα αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας τα βαθύτερα κίνητρα του συγγραφέα και του εκδοτικού οίκου».

Σε αυτή τη δεύτερη ανακοίνωση απάντησε ο κ. Αλικάκος δίνοντας συνέχεια στην υπόθεση και επιμένοντας ότι διαθέτει «αδιάσειστα στοιχεία ότι το Αγιο Φως ανάβει από ανθρώπινο χέρι».

Ανέφερε ο συγγραφέας σε ανάρτησή του στο Facebook:

Διάβασα την δεύτερη ανακοίνωση της αρχιγραμματείας του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, αναφορικά με το βιβλίο μου. Με αίσθημα ευθύνης και σεβασμού απαντώ τα εξής:

1. «Οι όποιες βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις ισχυρίζεται πως έχει στην διάθεσή του έλαβαν χώρα παρανόμως, εν αγνοία των συνομιλητών του, και χωρίς φυσικά την απαραίτητη συγκατάθεσή τους.»

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις, εντός και εκτός του Παναγίου Τάφου, έγιναν με σεβασμό στη δημοσιογραφική δεοντολογία, δηλαδή έχοντας πλήρη γνώση της καταγραφής οι συνεντευξιαζόμενοι. Απόδειξη γι’ αυτό, στην επίμαχη ιστορική συνέντευξη του σκευοφύλακα Αρχιεπισκόπου Ισίδωρου -μέρος της οποίας πρόβαλε ο τηλεοπτικός σταθμός Αντ1- φαίνονται καθαρά μπροστά του η κάμερα και το ψηφιακό “κασετόφωνο”, (παραθέτω τη φωτογραφία που το αποδεικνύει). Επιπλέον, ο Ισίδωρος ακούγεται να λέει: «να τα πούμε μπροστά στην κάμερα;». Βιντεοσκόπηση συνέντευξης με φανερή κάμερα, αλλά «χωρίς την απαραίτητη συγκατάθεσή του», δεν μπορεί ποτέ να είναι υποκλοπή.

2. «Τα όσα αναγράφονται στο επίμαχο βιβλίο αποτελούν προϊόν φανταστικών ιστοριών επινόησης του συγγραφέα με προφανή στόχο τον σκανδαλισμό των πιστών και την αποκόμιση οικονομικού οφέλους από τις πωλήσεις του βιβλίου. Η επιλογή κυκλοφορίας του επίμαχου βιβλίου την δεδομένη χρονική συγκυρία, μεσούσης της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαροκοστής και οδεύοντας η Εκκλησία μας προς το Άγιον Πάσχα αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας τα βαθύτερα κίνητρα του συγγραφέα και του εκδοτικού οίκου.»

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τι ακριβώς είναι φανταστική ιστορία; Ότι το Πατριαρχείο απέσυρε τη λέξη θαύμα από την επίσημη ιστοσελίδα του; Αφού την απέσυρε (δείτε το νέο κείμενο https://archive.fo/uCqZ2 και εδώ το παλιό https://archive.li/G1yrJ). Ότι ο Αρχιεπίσκοπος Θεοφάνης κάνει λόγο για «φυσικόν φως που καθαγιάζει η Εκκλησία»; Αφού το είπε. Ότι ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Νικηφόρος περιγράφει τον τρόπο που μυήθηκε στο μυστικό και πώς ο ίδιος άναψε την καντήλα το 1985; Αφού το δήλωσε. Ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κορνήλιος αποκαλύπτει τι είδε μέσα στον Πανάγιο Τάφο όταν μπήκε ως τοποτηρητής του πατριαρχικού θρόνου, το 2001, για να βγάλει το Άγιο Φως; Ναι, το αποκάλυψε. Ότι ο παλιότερος των φυλάκων του Παναγίου Τάφου δηλώνει ότι βάζει και αυτός κανδήλα σβηστή το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου; Ναι, το δήλωσε. Ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ισίδωρος παραδέχεται ότι ανάβει και αυτή την κανδήλα ως «ασφαλιστική δικλείδα»; Ναι, το παραδέχθηκε. Δυο είναι τα καντήλια που ανάβει.

Εν κατακλείδι, είναι φανταστική ιστορία ότι το Άγιο Φως ανάβει από ανθρώπινο χέρι, πράγμα το οποίο τεκμηριώνεται με αδιάσειστα στοιχεία στο βιβλίο μου «Λύτρωση – Περί του αγίου Φωτός»;

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων και αθέμιτης παραπλάνησης των πιστών, οφείλει το σεβαστό Πατριαρχείο να εξηγήσει τι από τα παραπάνω είναι «προϊόν φανταστικών ιστοριών επινόησης του συγγραφέα». Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι το Πατριαρχείο, που εξέδωσε την ανακοίνωση, θα μπορούσε να υπονοεί ότι όλοι αυτοί οι ιεράρχες, αυτά που δήλωσαν τα φαντάστηκαν.

Σε ότι αφορά το «στόχος είναι η αποκόμιση οικονομικού οφέλους από τις πωλήσεις του βιβλίου», απαντώ:
Μήπως η διαιώνιση ενός ΨΕΜΑΤΟΣ δεν θα έλεγε κάποιος… κακοπροαίρετος ότι έχει ακριβώς αυτόν τον σκοπό;
Υπάρχει όμως μια διαφορά: τα ιερά κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας, που στην ανακοίνωσή του επικαλείται το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, κάνουν λόγο για Αλήθεια και Φως και όχι για Ψέμα και Σκοτάδι.