747
«Τρικυμία» για τα ελληνικά τάνκερ μέχρι την απαιτούμενη προσαρμογή στα νέα δεδομένα | shutterstock

Εμπάργκο πετρελαίου: τα «απόνερα» (και οι ευκαιρίες) για τους έλληνες πλοιοκτήτες

Protagon Team Protagon Team 1 Ιουνίου 2022, 12:35
«Τρικυμία» για τα ελληνικά τάνκερ μέχρι την απαιτούμενη προσαρμογή στα νέα δεδομένα
|shutterstock

Εμπάργκο πετρελαίου: τα «απόνερα» (και οι ευκαιρίες) για τους έλληνες πλοιοκτήτες

Protagon Team Protagon Team 1 Ιουνίου 2022, 12:35

Την ώρα που οι προοπτικές για τη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων εν γένει παραμένουν θετικές, σύμφωνα με οίκους όπως η Clarksons Research (για το 2023 προβλέπεται αύξηση της συνολικής ζήτησης δεξαμενόπλοιων κατά 4%), το έκτο πακέτο κυρώσεων που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ενωση στη Ρωσία –και ειδικότερα το κομμάτι που αφορά τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου– αναμένεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις για την ελληνική ναυτιλία.

«Οι κυρώσεις θα επηρεάσουν άμεσα το 75% των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου και μέχρι το τέλος του έτους, το 90% του ρωσικού πετρελαίου που εισάγεται στην Ευρώπη θα έχει απαγορευτεί», ανακοίνωσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, για τη συμφωνία που επετεύχθη και όπως ήταν πρόδηλο, δεν προβλέπει κάποια οριζόντια απαγόρευση για τη μεταφορά αργού από τη Ρωσία.

Η απαγόρευση αφορά τη μεταφορά από τη Ρωσία σε ευρωπαϊκές χώρες αλλά όχι και σε τρίτες χώρες, κάτι στο οποίο αναφέρθηκε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στη συνέντευξη Τύπου της Τρίτης, μετά το πέρας των εργασιών της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες.

«Εκ των πραγμάτων θα μεταφέρεται λιγότερο πετρέλαιο από τη Ρωσία προς την Ευρώπη. Δεν υπάρχουν όμως –και θέλω να το τονίσω αυτό– κυρώσεις που να αφορούν την ελληνική ναυτιλία σχετικά με τη μεταφορά πετρελαίου από τη Ρωσία προς τρίτες χώρες […] Από εκεί και πέρα ο καθένας είναι υπεύθυνος και ίσως και συνομιλώντας και με τη συνείδησή του εάν θέλει αυτή τη στιγμή να εμπλέκεται σε τέτοιου είδους μεταφορές προϊόντων από τη Ρωσία» ήταν η χαρακτηριστική επισήμανση από τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Η δυνατότητα ωστόσο της Μόσχας να εξάγει αργό περιορίζεται σημαντικά καθώς σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται οι Financial Times, στο πλαίσιο των νέων κυρώσεων κατά του Πούτιν, η ΕΕ ήρθε σε συμφωνία και με τη Βρετανία για συντονισμένη απαγόρευση της ασφάλισης πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, αποκλείοντας τη Μόσχα από τη ζωτικής σημασίας ασφαλιστική αγορά του Lloyd’s του Λονδίνου.

Οπως θυμίζουν οι Financial Times, η Lloyd’s είναι η καρδιά της ναυτιλιακής ασφαλιστικής βιομηχανίας εδώ και αιώνες και η παρεμπόδιση των μελών της από την ασφάλιση ρωσικών φορτίων πετρελαίου θα συσσωρεύσει μεγαλύτερη πίεση στις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων, οι οποίες βρίσκονται σε αναταραχή από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.

Γιατί μπορεί το εμπάργκο που αποφασίστηκε να αφορά τις περισσότερες μεταφορές ρωσικού πετρελαίου, η εμπλοκή όμως του Ηνωμένου Βασιλείου «ξεκλείδωσε» την απαγόρευση ασφάλισης – κάτι που θα μπορούσε να έχει πολύ ευρύτερες συνέπειες για τη Μόσχα υποχρεώνοντάς την να αναζητήσει ασφάλιση σε μικρότερες, λιγότερο ανεπτυγμένες αγορές.

Η ασφάλιση ήταν ένα μεγάλο εμπόδιο στην ανάπτυξη της απαγόρευσης του πετρελαίου από την ΕΕ, με τους ασφαλιστές να προειδοποιούν για τις ευρύτερες οικονομικές συνέπειες της καταστολής ενός κλάδου που είναι κρίσιμος για το διεθνές εμπόριο.

Υπήρχε επίσης ανησυχία στις Βρυξέλλες ότι αν ενεργούσε μόνη της η ΕΕ όσον αφορά τις ασφαλιστικές κυρώσεις, θα σήμαινε ότι περισσότερες επιχειρήσεις θα πήγαιναν στη διεθνή αγορά του Λονδίνου.

«Υπάρχει ένα ζήτημα ίσων όρων ανταγωνισμού, εάν το Λονδίνο συνεχίσει να παρέχει ασφάλιση», δήλωσε στους FT ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής.

Πηγές του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου επιβεβαίωσαν στην «Καθημερινή» ότι  ήδη εδώ και πολλές εβδομάδες έχει δημιουργηθεί ένα «γκρίζο» καθεστώς που αφορά συγκεκριμένους ρώσους προμηθευτές αλλά και λιμενικούς τερματικούς σταθμούς φόρτωσης υδρογονανθράκων, με αποτέλεσμα όλο και λιγότεροι έλληνες πλοιοκτήτες να θέλουν να πάρουν φορτία από τη Ρωσία.

Και καθώς τους επόμενους μήνες θα μπαίνουν σταδιακά σε ισχύ οι νέες απαγορεύσεις για το ρωσικό αργό, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες θα αποσύρονται πλήρως από τις συγκεκριμένες ρότες και τη θέση τους θα σπεύσουν να καλύψουν χώρες που δεν δεσμεύονται από τις κυρώσεις, όπως η Τουρκία, η Κίνα ή και η Ινδία, εξηγούν.  Θα χάσει δηλαδή η ελληνική, και μαζί και η ευρωπαϊκή, ναυτιλία σημαντικά μερίδια ή και εξ ολοκλήρου τη συμμετοχή της σε σημαντικές αγορές για μεγάλο διάστημα και μετά την κρίση στην Ουκρανία.

Από την άλλη πλευρά επισημαίνεται ότι η προμήθεια αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών της Ευρώπης από άλλες αγορές, πιο απομακρυσμένες από τη Ρωσία (αφού η Λιβύη δύσκολα μπορεί να καλύψει το κενό), αυξάνει τους χρόνους των ταξιδιών (ton-miles) και περιορίζει έτσι την προσφορά διαθέσιμης προς ναύλωση χωρητικότητας στην αγορά, η οποία με τη σειρά της θα οδηγήσει υψηλότερα τους ναύλους των πλοίων.

Την απειλή για τον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς αλλά και της λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλίας περιπλέκει περαιτέρω η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία εικοσιτετράωρα με το Ιράν, αφού πλέον τα υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοια εκτιμάται πως θα αποφεύγουν ολοένα και περισσότερο δρομολόγια στον Περσικό Κόλπο υπό τον κίνδυνο της κατάσχεσης από την Τεχεράνη.

Επομένως η συγκυρία διαμορφώνει συνθήκες σημαντικής μετατόπισης των θαλάσσιων οδών εμπορίου του πετρελαίου, πόσο μάλλον για τα στοχοποιημένα στην τρέχουσα φάση από το Ιράν ελληνικά δεξαμενόπλοια.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...