386
Βενζινάδικο στην Ουάσινγκτον – οι ανατιμήσεις στα καύσιμα έχουν ανησυχήσει τους Αμερικανούς | REUTERS/Andrew Kelly/File Photo

Μπάιντεν κατά πληθωρισμού, μία μάχη με αμφίβολη έκβαση

Protagon Team Protagon Team 14 Οκτωβρίου 2021, 22:07
Βενζινάδικο στην Ουάσινγκτον – οι ανατιμήσεις στα καύσιμα έχουν ανησυχήσει τους Αμερικανούς
|REUTERS/Andrew Kelly/File Photo

Μπάιντεν κατά πληθωρισμού, μία μάχη με αμφίβολη έκβαση

Protagon Team Protagon Team 14 Οκτωβρίου 2021, 22:07

Οι Αμερικανοί  βλέπουν και αυτοί με αγωνία την άνοδο του τιμαρίθμου σε προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ το πολιτικό προσωπικό των ΗΠΑ καλείται να τιθασεύσει όσο γίνεται πιο γρήγορα το πληθωριστικό τέρας που ήδη έχει πιάσει ένα σοβαρό επίπεδο αύξησης (+5,9%).

Οι πολίτες ανησυχούν κυρίως για τη συντελεσθείσα ανατίμηση στη βενζίνη και στο φυσικό αέριο, αφού αυτά τα καύσιμα αφορούν και την κίνησή τους και τη θέρμανσή τους και συνεπώς αποτελούν βασικούς δείκτες αντοχής των οικονομικών όλων των νοικοκυριών.

Πάντως οι τιμές των καυσίμων διαφέρουν από Πολιτεία σε Πολιτεία, και σε κάποιες περιπτώσεις παρουσιάζουν σημαντική απόκλιση. Η μέση τιμή ανά γαλόνι (3,7 λίτρα) ήταν τον περασμένο Ιανουάριο ήταν 2,38 δολάρια, ενώ σήμερα είναι 3,28 δολάρια, δηλαδή η αύξηση είναι μεγάλη στο δεκάμηνο (42%).

Εννοείται ότι οι ανατιμήσεις στα καύσιμα επηρεάζουν το γενικό κόστος των βιομηχανικών προϊόντων και των υπηρεσιών, κάτι που φαίνεται κιόλας στα ράφια των σουπερμάρκετ και στα τιμολόγια των δικτύων.

Οι οικονομολόγοι των αμερικανικών τραπεζών αλλά και η Fed εκτιμούν ότι η καμπύλη των τιμών, αν και δεν έχει πιάσει το ανώτατο σημείο της, θα μειωθεί και πάλι, ωστόσο οι πολίτες δεν πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο της αναμενόμενης πτώσης.

Υστερα από όλα αυτά ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν έκανε τις κινήσεις που θεώρησε απαραίτητες. Συνάντησε τους CEO των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, έκλεισε και μία συμφωνία με τα σωματεία των εργαζομένων στα λιμάνια.

Οι πρώτοι καλούνται να συγκρατήσουν τον καλπασμό της ακρίβειας στην αγορά, οι δεύτεροι επιφορτίζονται με το έργο της ταχύτερης εκφόρτωσης των κινεζικών προϊόντων στους λιμένες του Λος Αντζελες και του Λονγκ Μπιτς. Οι εργάτες θα εργάζονται σε βάρδιες βιομηχανικές, 24 ώρες το 24ωρο καθ’ όλο το επταήερο.

Στόχος είναι η αποσυμφόρηση στις ράδες, εκεί όπου επί πολλές εβδομάδες σχηματίζουν ουρά τα φορτηγά με τα κοντέινερ, και η προώθηση των αγαθών στη λιανική το συντομότερο δυνατόν, αφού η καθυστέρηση στις προμήθειες και η έλλειψη πρώτων υλών συντελούν καίρια στην αύξηση του πληθωρισμού.

Από κυβερνητικής πλευράς, η υπουργός Οικονομικών Τζάνετ Γιέλεν έχει υποσχεθεί ότι τα πάντα θα επανέλθουν στο φυσιολογικό μέχρι τα Χριστούγεννα. Ετσι ο αντιπληθωριστικός στόχος έχει γίνει αναπόφευκτα ένα επιπλέον «κρας τεστ» για τη διοίκηση Μπάιντεν.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, της Fed και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ο πληθωρισμός –και σε παγκόσμιο επίπεδο- θα υποχωρήσει τους πρώτους μήνες του 2022. Την ίδια άποψη έχουν και οι υπουργοί Οικονομικών των G20, που συναντήθηκαν την περασμένη Τετάρτη στην Ουάσινγκτον.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News