707
O Γιώργος Λάνθιμος στην πρόσφατη παρουσία του στη Νέα Υόρκη, όπου έκανε πρεμιέρα η ταινία του. Ενα «κλείσιμο» του ματιού -κι ας φοράει γυαλιά ηλίου- στα Οσκαρ; | Photo by Lars Niki/Getty Images for The Academy of Motion Picture Arts & Sciences

Λάνθιμος: «Είμαι υπερήφανος που προκαλώ αντιδράσεις»

Protagon Team Protagon Team 1 Νοεμβρίου 2017, 19:17
O Γιώργος Λάνθιμος στην πρόσφατη παρουσία του στη Νέα Υόρκη, όπου έκανε πρεμιέρα η ταινία του. Ενα «κλείσιμο» του ματιού -κι ας φοράει γυαλιά ηλίου- στα Οσκαρ;
|Photo by Lars Niki/Getty Images for The Academy of Motion Picture Arts & Sciences

Λάνθιμος: «Είμαι υπερήφανος που προκαλώ αντιδράσεις»

Protagon Team Protagon Team 1 Νοεμβρίου 2017, 19:17

«Αυτό που πάνω απ’ όλα επιδιώκω είναι η δημιουργία ενός κλίματος αβεβαιότητας στο εσωτερικό των ταινιών μου» εξηγεί ο σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος, με συνέντευξη που παραχώρησε στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, με αφορμή την πρεμιέρα την περασμένη εβδομάδα στο Παρίσι της τελευταίας του ταινίας «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού».

Οπως σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στον πρόλογό του, ο δημοσιογράφος Ολιβιέ Ντελκρουά δίνει ένα σύντομο προφίλ του «πολλά υποσχόμενου» σκηνοθέτη, με αναφορές στις προηγούμενες ταινίες του: «Κυνόδοντας», «Αλπεις», ο «Αστακός» και στα βραβεία που έχει ήδη κερδίσει. Για το τελευταίο του δημιούργημα το «The Killing of a Sacred Deer» στο οποίο πρωταγωνιστούν η Νικόλ Κίντμαν και ο Κόλιν Φάρελ, ο Λάνθιμος τιμήθηκε με το βραβείο σεναρίου μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου.

Στο ερώτημα τι τον οδήγησε να ασχοληθεί στην ταινία του με ένα τόσο λεπτό θέμα, ενός πατέρα που έφθασε στην κρίσιμη επιλογή της θυσίας, ο Λάνθιμος εξήγησε:

«Η αρχική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί μια πολύπλοκη δυναμική, τοποθετώντας ένα νεαρό άνδρα να ανακαλύπτει ξαφνικά ότι έχει το δικαίωμα ζωής και θανάτου στα παιδιά των άλλων, μπροστά σε έναν μορφωμένο, ισχυρό και ευτυχισμένο πατέρα. Επειτα, είχα μια δεύτερη ιδέα σχετικά με την ασάφεια που περιστρέφεται γύρω από τη δικαιοσύνη και την αδικία που εφαρμόζεται στο ιατρικό επάγγελμα: Τι είναι αυτό που μας σπρώχνει να εμπιστευόμαστε τη ζωή μας στα χέρια των χειρουργών ή γενικότερα γιατρών γιαναμας σώσουν, οι οποίοι μερικές φορές νομίζουν και οι ίδιοι ότι είναι θεοί ενώ πολύ εύκολα μπορούν να κάνουν σφάλματα».

Στην παρατήρηση ότι στο τελευταίο του φιλμ, όπως άλλωστε και στον «Αστακό», ακολουθεί ένα παράξενο, σκληρό και άγριο μονοπάτι που αποσταθεροποιεί τον θεατή, ο σκηνοθέτης απάντησε ότι του αρέσει να εκθέτει τα άτομα σε σύνθετες καταστάσεις. «Προσπαθώ να δημιουργώ ανοιχτές δομές στο σενάριο στο εσωτερικό των οποίων οι θεατές χαράσσουν το δικό τους δρόμο και κάνουν τη δική τους γνώμη. Είναι ίσως ένας περίεργος τρόπος να κάνει κάνεις ταινίες αλλά ελπίζω ότι λειτουργεί. Ετσι κι αλλιώς δεν ξέρω να κάνω διαφορετικά» τόνισε.

MV5BNjhlZmYzYWUtMDFmMy00NDI0LWFhNjgtYzYyMGFhMjk2ZjE0XkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_
Ο Κόλιν Φάρελ στον αποστειρωμένο κόσμο που δημιουργεί η φαντασία του Λάνθιμου

Σχετικά με την επιλογή του να κάνει τα γυρίσματα σε ένα αμερικανικό νοσοκομείο όπου σκηνοθετικά κυριαρχεί το λευκό, ο Λάνθιμος λέει ότι του αρέσουν οι αντιθέσεις, «όλα είναι λευκά, σε αυτό το χειρουργικό ψυχρό περιβάλλον, ενώ η βασανιστική σκιά του κακού έχει εισχωρήσει σε αυτόν τον πεντακάθαρο μικρόκοσμο», σημειώνει, για να συμπληρώσει:

«Ηταν σημαντικό για μένα το να ξεδιπλωθεί η ιστορία σε αυτήν την αψεγάδιαστη ατμόσφαιρα. Ήθελα ένα πολύ εντυπωσιακό νοσοκομείο, που να έρχεται σε αντίθεση με το μαύρο (το σκοτάδι) της πλοκής. Αυτός είναι ο λόγος που τα γυρίσματα έγιναν το καλοκαίρι κάπου στις μεσοδυτικές πολιτείες της Αμερικής, για να καταγράψω το φως και τις μεγάλες εκτάσεις που έρχονται σε αντίθεση με τα θέματα της ταινίας».

Διευκρινίζει ωστόσο ότι δεν είχε ιδιαίτερη πρόθεση να κάνει μια ταινία φρίκης, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι «παίζει» με τους κώδικες τέτοιων ταινιών, ειδικά καθώς οι τεχνικοί στις ΗΠΑ έχουν μεγάλη παράδοση στον τομέα. «Αυτό που μου αρέσει είναι ότι ο θεατής σκέφτεται ότι κοιτάζει ένα φιλμ το θέμα του οποίου μοιάζει οικείο, που όμως η πλοκή του ξεφεύγει σιγά-σιγά με αλλεπάλληλα γλιστρήματα, που τον οδηγούν τελικά αλλού».

Κατά τον 44χρονο σκηνοθέτη, η υποδοχή της ταινίας του στις ΗΠΑ ήταν «έντονη και διασπαστική». «Η ταινία μου προκαλεί αντιδράσεις και είμαι περήφανος γι’ αυτό, γιατί δεν αφήνει αδιάφορους», λέει.

MV5BNjNlMWVlMTEtNDMzNS00MDc1LTgyNjEtNGRmMWM2YTNlMGVhXkEyXkFqcGdeQXVyNTAzMTY4MDA@._V1_SY1000_SX675_AL_

Σχετικά με τον τίτλο της ταινίας, «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού», ο Λάνθιμος εξηγεί ότι πρόκειται για μια αναφορά στην ελληνική μυθολογία και στο κείμενο του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι». Σύμφωνα με την ιστορία ο βασιλιάς Αγαμέμνονας αντί να θυσιάσει την κόρη του, την αντικατέστησε με ένα ιερό ελάφι. Οταν η θεά Αρτεμις το κατάλαβε εξαγριωμένη του έστειλε μια κατάρα. «Θεώρησα σημαντικό να αναφερθώ σε αυτό το αρχαίο κείμενο, επειδή ο παραλληλισμός είναι αρκετά σχετικός με τη δική μας πλοκή» λέει.

Ο Λάνθιμος ετοιμάζει ήδη μια νέα ταινία με τον τίτλο «The Favourite», που μόλις τελείωσε τα γυρίσματα στην Αγγλία. Εξελίσσεται κατά τη διάρκεια της βασιλείας της Αννας της Αγγλίας και μιλάει για τις διαμάχες των γυναικών της αυλής άπληστες για εξουσία. Μια ταινία πολύ διαφορετική από την έως τώρα εργογραφία του.

* «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» κάνει αύριο, Πέμπτη, 2 Νοεμβρίου την πρεμιέρα του στα ελληνικά σινεμά

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

3