Αναζήτηση:

Διαφήμιση

Διαφήμιση

ΠΑΙΔΕΙΑ ΑΕΙ Σχόλια του Χρύσανθου Δελλαρόκα

Το τέλος των πανεπιστημίων

  • Photo: Μ. Μυρίλλας @fosphotos.com
    Photo: Μ. Μυρίλλας @fosphotos.com

Η ανώτερη εκπαίδευση του σήμερα προετοιμάζει τους νέους για έναν κόσμο που δεν υπάρχει πια, χρησιμοποιώντας μεθόδους 200 και πλέον ετών. Το αποτέλεσμα: το κόστος της εκπαίδευσης αυξάνεται 4 φορές πιο γρήγορα από τον πληθωρισμό, η ανεργία των νέων βρίσκεται σε πρωτοφανή επίπεδα και, ταυτόχρονα, οι πιο δυναμικές εταιρίες του κόσμου παραπονιούνται ότι δεν μπορούν να βρουν κατάλληλα καταρτισμένα στελέχη.

Τα παραδοσιακά πανεπιστήμια σχεδιάστηκαν για να παράγουν πολλά αντίγραφα συγκεκριμένων τύπων ανθρώπων – δασκάλων, γιατρών, δικηγόρων, μηχανικών, κ.λπ. – οι όποιοι, αφού «γεμίσουν» τις μπαταρίες τους με γνώσεις, θα στελέχωναν συγκεκριμένες θέσεις της βιομηχανικής κοινωνίας και θα σταδιοδρομούσαν εκεί σε ολόκληρη τη ζωή τους.
Ο σημερινός κόσμος είναι πολύ διαφορετικός. Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία, οι οποιεσδήποτε «γνώσεις», αλλά και ολόκληρα επαγγέλματα ή βιομηχανικοί κλάδοι, έχουν ένα ολοένα μικρότερο χρόνο ζωής. Η επιτυχία δεν είναι πλέον συνάρτηση του πόσα ξέρει κάνεις – ό,τι δεν ξέρεις, μπορείς να το μάθεις σχεδόν αμέσως, ας είναι καλά το Google. Η επιτυχία στηρίζεται στην καινοτομία και την ευελιξία κάθε φορά που οι συνθήκες του κόσμου μας αλλάζουν. Αυτά, με τη σειρά τους, απαιτούν ικανότητες και στοιχεία χαρακτήρα που δεν μαθαίνονται στα σημερινά πανεπιστήμια.

Η κατάσταση αυτή δεν θα συνεχιστεί για πολύ. Αφού έφεραν τα πάνω-κάτω στους τομείς της μουσικής, της δημοσιογραφίας και των εκδόσεων, οι τεχνολογίες του διαδικτύου και των κοινωνικών μέσων δικτύωσης έχουν βάλει σαν επόμενο στόχο τους τη ριζική αναμόρφωση του τομέα της εκπαίδευσης.
Τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου έχουν αρχίσει να προσφέρουν διαδικτυακά μαθήματα δωρεάν, ανοίγοντας τις πόρτες τους στην παγκόσμια αγορά, αλλά ταυτόχρονα τορπιλίζοντας το παραδοσιακό τους επιχειρηματικό μοντέλο. Νέοι τρόποι αξιολόγησης και εκτίμησης ικανοτήτων θα αντικαταστήσουν την έννοια του βαθμού και του πτυχίου. Έξυπνες τεχνολογίες ανάλυσης δεδομένων θα επιτρέψουν εξατομικευμένη μάθηση που θα είναι προσαρμοσμένη στα ενδιαφέροντα και τον χαρακτήρα του καθενός μας.

Βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή και πολλά πρόκειται να γίνουν τα επόμενα χρόνια. Όπως έγινε με τη μουσική και τη δημοσιογραφία, πολλοί από τους καθιερωμένους θεσμούς θα αντιμετωπίσουν προκλήσεις στην ψηφιακή εποχή και μπορεί να μην επιβιώσουν. Το Amazon εξολόθρευσε πολλά βιβλιοπωλεία αλλά έκανε τα βιβλία πιο προσιτά σε όλους. Σε πενήντα χρόνια πολλά από τα παραδοσιακά πανεπιστήμια δεν θα υπάρχουν, πλέον. Όσα από αυτά επιβιώσουν θα είναι πολύ διαφορετικά από τα πανεπιστήμια του σήμερα.

Οι εξελίξεις αυτές είναι θετικές για τους Έλληνες νέους αλλά όχι απαραίτητα για το ελληνικό πανεπιστημιακό κατεστημένο. Βραχυπρόθεσμα η ψηφιακή εκπαίδευση προσφέρει τη δυνατότητα στα ελληνικά πανεπιστήμια να κάνουν περισσότερα με λιγότερα–να ενσωματώσουν, για παράδειγμα, τα δωρεάν ψηφιακά μαθήματα που έρχονται από το εξωτερικό για να προσφέρουν γνώσεις σε χώρους που τους λείπει το ανθρώπινο δυναμικό και να βελτιώσουν την ποιότητα σε άλλους χώρους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην παρούσα οικονομική συγκυρία. Μακροπρόθεσμα, οι Έλληνες νέοι θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν με χαμηλό κόστος σε ελληνικό έδαφος προσπερνώντας το κρατικό σύστημα το οποίο θα αναγκαστεί και αυτό, όπως εξάλλου και τα κρατικά συστήματα σε ολόκληρο τον πλανήτη, να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον που έρχεται.

Ο Χρύσανθος Δελλαρόκας είναι τακτικός καθηγητής στο τμήμα διοίκησης πληροφοριακών συστημάτων της σχολής διοίκησης επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου της Βοστώνης (Boston University). Είναι, επίσης, ο διευθυντής των πρωτοβουλιών ψηφιακής μάθησης ολόκληρου του πανεπιστημίου.

ένα άρθρο των πρωταγωνιστών

Αρχείο